Har byggare som ska sätta in Sten fönsterbrädor i mina fönster. Stenen kommer gå ända in till fönstret och ut mot kanterna i fönster hålet. De säger att de måste ha en lutning på den från fönstret och ned mot rummet. Brädorna är 20cm djupa och de har en lutning på 7mm. Så 7 mm lägre i rums sidan mot vad det är mot fönster sidan. Det syns att det lutar. Behöver man ha så mkt lutning? De säger det är standard. Tänker att krukorna lättare kommer ramla ned.
 
A Anni10 skrev:
Har byggare som ska sätta in Sten fönsterbrädor i mina fönster. Stenen kommer gå ända in till fönstret och ut mot kanterna i fönster hålet. De säger att de måste ha en lutning på den från fönstret och ned mot rummet. Brädorna är 20cm djupa och de har en lutning på 7mm. Så 7 mm lägre i rums sidan mot vad det är mot fönster sidan. Det syns att det lutar. Behöver man ha så mkt lutning? De säger det är standard. Tänker att krukorna lättare kommer ramla ned.
Vi har sten i fönstren och den lutar inte. Hus byggt 08. Inte heller har det lutat i äldre hus som jag bott i.
Kan det vara för att ev vatten inte ska rinna ner in i väggen?
 
  • Gilla
Anni10
  • Laddar…
Det är bra att det lutar. Dels som Jiji nämnde med vatten som rinner av, men också för mer ljusinsläpp. Dock är lutningen så liten så det extra ljusinsläppet blir relativt marginellt, men bättre än inget. Kan inte föreställa mig att risken för nedfallande blomkrukor är nämnvärt förändrad iom den väldigt marginella lutningen. Använder man sedan riktiga lerkrukor och fat så lär de inte kunna glida öht.
 
  • Gilla
Anni10
  • Laddar…
Jag säger att det är lite BS. Alltså dom behöver inte luta. Jag skulle bli tokig på det. På delar det regnar på är lutningen en självklarhet. Men fönsterbräda är bara krångel. Är man rädd för vatten sätter man bara mjukfog mellan fönsterbräda och vägg/karn
 
  • Gilla
Anni10
  • Laddar…
Nej det ska inte luta. Antagligen har de inte lyckats få dem i våg och har hittat på det som en anledning att slipp göra om.
 
Dom är ju inte ditsatta än.
 
Skitsnack.. Fönsterbrädor skall inte luta överhuvudtaget.
 
Ingen eller lite lutning utåt är bra för att inte kallras och kondens skall bli stående mot fönstret. Men inte 7mm på 20cm. Typ 2mm på 30cm har jag i badrummen.
 
Snickaren kanske har förväxlat fönsterbräda med fönsterbleck? Den senare ska ju ha lutning men inomhus finns ingen anledning att ha lutande fönsterbrädor, om det nu inte är ett badrum där det kan vara till nytta.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nej det ska inte luta. Antagligen har de inte lyckats få dem i våg och har hittat på det som en anledning att slipp göra om.
Trot det var så det var. De gjorde om med nu 2 mm lutning och nu ser det bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.