Hej!

Många bra svar i tråden som fortfarande håller trots gammal tråd, men delar med mig av egna erfarenheter då jag sitter på exakt samma med ACJ i tvättstugan och ACF minimaster i köksfläkten från -89. Enplansvilla på 150kvm. Har även en värmekamin som dock mest används för trivseleldning.

Efter mycket grottande och vändande och vridande bestämde jag mig till slut för att komplettera med en luft-luftvärmepump till slut kombinerat med komplemetterande elradiatorer i de två mest perifera rummen.

Anledningen till beslutet:
1) Nuvarande system är som sagt bara direktverkande el med COP värde 1: 1kW in, 1kW ut. En ny direkteldriven "ACJ" gör ingen skillnad - spillenergi blir till värme ändå så 1kW in 1 kW ut => inte aktuellt

2) Att byta ut ACJ klon med vattenbatteri skulle eventuellt ha varit aktuellt om jag hade behövt luft/vatten värmepanna för något annat som tex vattenburen golvvärme eller vvb. Men nu var inget av det aktuellt då dessa snurrar => onödigt adderad komplexitet

3) Jag gillar redundansen i systemet. Har vridit ner börtempen till att motsvara ca 19 grader på ACJ. Det gör att min primära värmekälla nu är luft-luftvärmepumpen och bahco systemet står för värmeåtervinning samt ventilation. Dessutom är det en backupvärme (inställd på ca 19) ifall det blir för kallt luft-luftvärmepumpen att mäkta med. Lösningen utnyttjar också cirkulationsluften (luftflödet från luft-luftvärmepumpen når gallret).

4) Dessutom är en positiv bieffekt att man även har en AC nu om det skulle bli standard med supervarma somrar framöver :)


Den största nackdelen är precis @Claes Sörmland skriver, att om det bli riktigt kallt ute så är flödet i normalt driftläge i Bahco systemet för litet för att bära med uppvärmd cirkulationsluft ut till de 2 mest perifera rummen. För att kompensera detta installerade jag elradiatorer i dessa två rum med börtemp på runt 19 grader för att kicka in som komplement vid behov. Bor i sthlms trakten där vi inte har så många dagar med riktigt bitande kyla så det hade kunnat lösas utan radiator i de "mest utsatta" rummen genom att dra upp börtemp i ACJ samt mysig kamineldning som parering. Men detta skulle kräva framförhållning och handpåläggning - och jag är lat och ville ha ett sjävreglerande system :)

Resultat:
Har dragit ner elförbrukning med ca 4500 kWh per år, har en redundans i värmen till huset, har bra ventilation, har kyla på sommaren om det skulle behövas, minimala ingrepp i ett annars fungerande befintligt system.
Jag är relativt nöjd.

Långt svar, hoppas det hjälper
 
Redigerat:
  • Gilla
WheelHorse_85 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Vi tittar också på alternativ till luftvärme ack. Vi har ett suterränghus. Intaget (se bild) sitter under trappan på nedervåningen (där vi har sovrum och ett allrum). Hur skulle det fungera med luftvärmepump för att få spridning på värmen? Vi har bytt ut minimaster till ett moderna i samband med att vi renoverade tvättstugan (Flexit Uni 3).
 
  • Värmeventil under trätrappa i ett suterränghus bredvid kattens klöspelare och kattlådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hane73 skrev:
Hej!
Vi tittar också på alternativ till luftvärme ack. Vi har ett suterränghus. Intaget (se bild) sitter under trappan på nedervåningen (där vi har sovrum och ett allrum). Hur skulle det fungera med luftvärmepump för att få spridning på värmen? Vi har bytt ut minimaster till ett moderna i samband med att vi renoverade tvättstugan (Flexit Uni 3).
Nu är jag ingen expert på området men ursprunglig tanke med cirkulationsluften är ju att ta den faktiska temperaturen som finns i en återloop i systemet. Ska du få en skjuts av llvp så är en grundförutsättning såklart att den uppvärmda luftstrålen "når" gallret. Utrymmet där gör det nog svårt att rikta det direkta flödet men nog blir cirkulationsluften någon grad varmare om du har en llvp som värmer utrymmet....

Omvänt: kanske inte optimalt men knappast någon inbyggd motsättning att komplettera med llvp....
 
Följer också tråden med intresse. Mitt Bahco ACJ och ACF har snurrat på i över 30 år nu. Minst sagt ganska imponerande.
Förutom lite märkliga ljud från systemet när temperaturen sjunker ner mot -10 grader funkar det väldigt bra. Jag är nöjd med värmen, värmefördelningen och elförbrukningen som är helt ok (13000 kWh/år i södra Sverige).
Men nån gång kommer det rasa, frågan är vad jag ska ersätta det med?

Såg en annan tråd. https://www.elektrokyl.se/_files/Elektrokyl_Produktblad.pdf

Ser intressant ut med kombinerat luftvärmeaggregat och luftvärmepump. Dock verkar det dyrt, ca 100 000 kr. Då tillkommer kostnad för ny ACF som jag gärna hade fått upp på kallvinden vid eventuellt byte.

Alternativt kan man ju byta ut bägge rakt av med ersättningsaggregat. Man vet ju vad man får liksom. Tyvärr gör det inget på elförbrukningen men lär kosta under 100 000 kr plus att du kan passa på att sätta ACF på vinden.

Det finns inte tokmånga alternativ men det gör det inte lättare att välja.
 
En ACJB vatten och en luft-vatten värmepump är också en möjlig väg att gå
 
Jag har liknande funderingar också.
Men jag har redan köpt en luft/luft värmepump som sitter ovanför Entrédörren(23grader i huset) och mitt insug är i vardagsrummet och jag har helt stängt av ACJ också och kör fortfarande normal-läge på ACF.
Ibland stänger jag dörrarna och då kommer det ju ingen värme in till det rummet och de blir kallt snabbt ( på vintern).
Jag funderar på att sätta på ACJ'n och kanske vrida den till 10 över?
Tror ni att de kommer ge nån effekt att sätta på ACJ'n på det sättet?
Vill alltså att värmepumpen ska skjuta till med de mesta till återvinningen så den kan skjuta ut till alla rum kanske 18-19 grader iaf?
 
Du kan väl helt stänga av värmen i ACJ om den är direktverkande el och bara använda den för värmespridning
 
Jag planerar också att sätta in en LLVP för att få ner förbrukningen i vårat hus, tyvärr så låter fläkten en del i aggregatet.
Är det någon som vet vad det sitter för lager i fläktmotorn på ett Bosch Acj? Det vore bra att kunna köpa lager innan jag plockar ut fläkten för snabbare byte.
 
Redigerat:
Jag tror det är samma som i ACF:s motorer.
Isf spårkullager 608-2RS SK. Bör ju vara två st till den motorn också.
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag har liknande funderingar också.
Men jag har redan köpt en luft/luft värmepump som sitter ovanför Entrédörren(23grader i huset) och mitt insug är i vardagsrummet och jag har helt stängt av ACJ också och kör fortfarande normal-läge på ACF.
Ibland stänger jag dörrarna och då kommer det ju ingen värme in till det rummet och de blir kallt snabbt ( på vintern).
Jag funderar på att sätta på ACJ'n och kanske vrida den till 10 över?
Tror ni att de kommer ge nån effekt att sätta på ACJ'n på det sättet?
Vill alltså att värmepumpen ska skjuta till med de mesta till återvinningen så den kan skjuta ut till alla rum kanske 18-19 grader iaf?
Jag kan ha fel men min version av ACJ är en dum brödrost med enbart på eller av läge för effekt. Dvs binärt där om tempen understiger det givna värdet sätts värmespiralerna på till max och när börtemp uppnåtts stängs de av.
Finns alltså ingen mjuk övergång med gradvis ökning av effekt utan allt eller inget.

Så om du liksom jag har tempgivaren inbyggd i aggregatet (och inte en extern i något av rummen) kommer den luras att tro att det är tillräckligt varmt då llvp värmt upp cirkulationsluften o ACJn tror då att det är jämn värme i alla rum (eftersom du antagligen har tilluftskanaler i alla rummen) o slår inte igång...
På så vis använder man ju systemet på ett sätt som det kanske inte var designat för från början då llvp gör grovjobbet som ACJn tror den sköter - och utgår därför ifrån att tempen den reggar är representantiv för alla utrymmen då den pumpar ut varmluft till alla dessa.

Så låt ACJ vara på men sänk börtempen till typ 19 som du sa så cirkulerar den luften åtminstone, men då på lågvarv då högvarv endast aktiveras när spiralerna slås på.
Bättre än att slå av den. Dessutom får du redundans ifall llvp brakar och tempen sjunker till 19 träder ACJ in och backar upp.

Jag har så och tycker det funkar bra faktiskt förutom när det är riktigt kallt ute (under - 10) och stängda sovrumsdörrar. Då får man snällt öppna dörrarna - eller frysa lite grann :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hakansson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag körde just så i huset (nu avyttrat), luftvärmepumpen fick värma huset och sen fick det spridas genom den öppna planlösningen och ACJ:ns grundcirkulation (stod på 12 grader C ifall luftvärmepumpen skulle gå sönder när jag inte var hemma). ACJn hämtade luft i hallen där luftvärmepumpen värmde.

Luftomsättningen via ACJn var på tok för låg för att värma upp rummen till 22 grader C om dörrarna var stängda och det var kallt ute (blev mer åt 15 grader). Öppnade man dörrarna så var det naturligtvis inga problem.
 
D Daniel Kron skrev:
Jag tror det är samma som i ACF:s motorer.
Isf spårkullager 608-2RS SK. Bör ju vara två st till den motorn också.
Kanon, tack!
 
Nu har jag kört igång mitt ACJ och har inte ställt in nån grad utan kör bara på läge 1.
Jag testade att sätta in en termometer i badrummet som jag ej använder så mycket och i mitt vardagsrum var det 22.3 grader och det var klockan 10.13 när jag sedan kommer tillbaka in i badrummet 11.05 har temperaturen sjunkit till 14.3 grader vilket det brukar vara där inne..
Det känns inte som det funkar, gör jag något fel eller vad kan vara fel?

Värmepumpen skjuter ut varmluft, jag vill att min ACF ska fånga in de luften så att ACJ kan skjuta ut den värmen i alla mina rum.
Jag förstår att vissvärme försvinner men inte fan borde det gå från 22.3 grader till 14.3 ?Rimligt tycker jag är 18-19 grader iaf..

Något förslag/tips?
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Nu har jag kört igång mitt ACJ och har inte ställt in nån grad utan kör bara på läge 1.
Jag testade att sätta in en termometer i badrummet som jag ej använder så mycket och i mitt vardagsrum var det 22.3 grader och det var klockan 10.13 när jag sedan kommer tillbaka in i badrummet 11.05 har temperaturen sjunkit till 14.3 grader vilket det brukar vara där inne..
Det känns inte som det funkar, gör jag något fel eller vad kan vara fel?

Värmepumpen skjuter ut varmluft, jag vill att min ACF ska fånga in de luften så att ACJ kan skjuta ut den värmen i alla mina rum.
Jag förstår att vissvärme försvinner men inte fan borde det gå från 22.3 grader till 14.3 ?Rimligt tycker jag är 18-19 grader iaf..

Något förslag/tips?
Det beror på att ACJ inte enbart tar in cirkulationsluften utan tar även in friskluft utifrån (visserligen passerad genom värmeväxlare). Beroende på ration cirkulerad vs friskluft samt utetemp och verkningsgrad på värmeväxlare så förstår man ju att hela setupen är enormt beroende av tempen ute.... (antar man statisk verkningsgrad samt ratio blir ju den faktiska tempen på luft som går ut från ACJ linjärt beroende av utetempen).
 
Längst åt vänster där i ringat så ska väl luft komma ifrån?
Jag har ingen luft som kommer därifrån, vad kan problemet vara då?
 
  • Öppen ventilationssektion med ringad del till vänster, indikerar område där luftflöde förväntas men saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.