17 445 läst · 15 svar
17k läst
15 svar
Takisolering utvändigt med cellplast
Sida 1 av 2
Jag ska isolera ett tak som förut har varit oisolerat. Taket består av (utifrån sett) tegel, läkt, underlagspapp och råspont på takstolar. Nu när jag ska isolera kan jag inte ha luftspalten innanför råsponten pga. av konstruktion som blir för jobbig att ändra.
Jag har då en tanke med att isolera utifrån med cellplast på följande sätt (utifrån sett): tegel, läkt, takpapp, plywood 12 mm, luftspalt, cellplast 60-80 mm, takpapp, råspont, vanlig isolering mellan takstolar.
På så sätt borde det väl inte vara några problem att lägga vanlig isoleringen på vinden direkt mot råsponten. Det borde väl inte bildas någon kondens där, eller? Någon som vet?
mvh
Peter
Jag har då en tanke med att isolera utifrån med cellplast på följande sätt (utifrån sett): tegel, läkt, takpapp, plywood 12 mm, luftspalt, cellplast 60-80 mm, takpapp, råspont, vanlig isolering mellan takstolar.
På så sätt borde det väl inte vara några problem att lägga vanlig isoleringen på vinden direkt mot råsponten. Det borde väl inte bildas någon kondens där, eller? Någon som vet?
mvh
Peter
Humm..
Det du tänkter göra är inget direkt nytt..
http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
Vet inte om det är nån större skillnad mellan olika Cellplaster Men om du gör som dom säger här slipper du en hel den jobb...
Jag tror iallfall att detta är det absoluta bästa sättet att isolera ett tak på.. Cellplast utan på..
Det du tänkter göra är inget direkt nytt..
http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
Vet inte om det är nån större skillnad mellan olika Cellplaster Men om du gör som dom säger här slipper du en hel den jobb...
Jag tror iallfall att detta är det absoluta bästa sättet att isolera ett tak på.. Cellplast utan på..
Jag håller själv på och planerar inför att "cellplasta" mitt tak, men det finns inte så mycket entydig information att få. Thermisol hävdar att luftspalten inte behövs, men upplyser samtidigt om att SP inte delar den uppfattningen. Vid samtal med SP så förde dom följande resonemang: "Kan du garantera för dig själv att huset är såpass tätt att fukt inte kan tränga in, eller vandra ut, inte bara nu utan även om 30 år så behövs ingen luftspalt".
Att lägga två lager takpapp innebär att fukt som tränger in kan få svårt att hitt ut. Byggcentrum i Mölndal har rekommenderat detta förfarande, men experter hos cellplasttillverkare, stadsbyggnadskontoret och SP är samstämmiga om att takpappen enbart behövs vid råsponten och inte skall läggas över cellplasten. Vi kommer att använda cellplast med L-fals, vilket ger ett extra skydd för inträngande fukt. Thermisol har även rekommenderat att man limmar de vertikala skarvarna i cellplastskivorna med silikon, e. dyl. för att förbättra skyddet.
Vi kommer iallafall att behålla luftspalten och utröna effekten av detta om ett år. Möjligen skulle man kunna tänka sig att "plugga" igen luftspalten under vintertid och öppna den när värsta kylan är borta.
Taket kommer att bestå av (utifrån sett) betongpannor, läkt, cellplast, underlagspapp och råspont på takstolar.
Att lägga två lager takpapp innebär att fukt som tränger in kan få svårt att hitt ut. Byggcentrum i Mölndal har rekommenderat detta förfarande, men experter hos cellplasttillverkare, stadsbyggnadskontoret och SP är samstämmiga om att takpappen enbart behövs vid råsponten och inte skall läggas över cellplasten. Vi kommer att använda cellplast med L-fals, vilket ger ett extra skydd för inträngande fukt. Thermisol har även rekommenderat att man limmar de vertikala skarvarna i cellplastskivorna med silikon, e. dyl. för att förbättra skyddet.
Vi kommer iallafall att behålla luftspalten och utröna effekten av detta om ett år. Möjligen skulle man kunna tänka sig att "plugga" igen luftspalten under vintertid och öppna den när värsta kylan är borta.
Taket kommer att bestå av (utifrån sett) betongpannor, läkt, cellplast, underlagspapp och råspont på takstolar.
Jag tänkte först lägga 100mm cellplast men får begränsa mig till 70mm pga de långa skruvarna som fordras.
Bärläkt (25mm) och cellplast (70mm) och några millimeter för takpappen gör att man åtminstonde behöver ha 120mm skruvar eller spik, som även skall vara av rostfritt stål. På järnhandeln kostar sådana 6mm-skruvar c:a 6-7:-/st och på mitt tak är åtgången c:a 400 st. Sedan tillkommer skruv eller spik för bärläkten. Skulle man nyttja samma skruv för bär- och ströläkt ökar längden och priset skenar iväg. Järnhandeln ville ha 22:-/st för 6mm skruvar av 200mm längd.
Bärläkt (25mm) och cellplast (70mm) och några millimeter för takpappen gör att man åtminstonde behöver ha 120mm skruvar eller spik, som även skall vara av rostfritt stål. På järnhandeln kostar sådana 6mm-skruvar c:a 6-7:-/st och på mitt tak är åtgången c:a 400 st. Sedan tillkommer skruv eller spik för bärläkten. Skulle man nyttja samma skruv för bär- och ströläkt ökar längden och priset skenar iväg. Järnhandeln ville ha 22:-/st för 6mm skruvar av 200mm längd.
Sven2
Varför inte 160mm cellplast utan luftspalt som Thermisol/Maco-Dach mfl rek.? Dagpunkten flyttas ut och luftspalt behövs ej...så har de byggt på kontinented i 20år utan problem vad jag förstår. Kolla M-Ds hemsida....verkar väl. intressant...funderar själv på detta system.
Varför inte 160mm cellplast utan luftspalt som Thermisol/Maco-Dach mfl rek.? Dagpunkten flyttas ut och luftspalt behövs ej...så har de byggt på kontinented i 20år utan problem vad jag förstår. Kolla M-Ds hemsida....verkar väl. intressant...funderar själv på detta system.
DEtta är som sagt intressant. Hade jag sett detta innan jag la om mitt tak så hade jag funderat alvarligt på detta. Något som man måste tänka på är ju även utseendet på huset. Kan bli lite lustigt när vindskivor blir upp mot 40-50 cm höga.
vi har ingen luftspalt...utan underlagspapp direkt på cellplasten-frrgoliten?...så har vi uppfattat att daggpunkten kommer i det som e luftat under takpannorna(betong)....men nu har en äldre byggare sagt att takpappen kommer funka som en spärr o vatten falla ut under den och då kommer myrorna, sa han....alltså fuktskada...jag trodde inte pappen var diff-tät....utan kunde sk andas?....fy sjutton ...va e det som gäller egentligen??....dessutom ska ju det ombyggda vindsutrymmet ventileras väl...själva rummet alltså...det e väl det som felas de flesta gger...för dålig ventilation i täta hus...!
Detta är ju en gammal tråd. Tänkte höra om någon har blivit klokare i denna fråga. Då vi snart ska lägga om taket vill vi gärna tilläggsisolera från utsidan till ett rimligt pris. Vi hade tänkt råspont, underlagspapp, cellplast, ströläkt, bärläkt och sist betongpannor. Är det en bra lösning eller tror ni det behövs luftspalt/andra ändringar?
Lyfter tråden då vi nu är i sista stadiumet av att isolera vårt tak utifrån.
Har just nu utifrån tegel, läkt på spån som nog legat på taket sedan 1870talet och innanför det spånt.
Tanken är att lyfta av teglet och läkten,
skruva fast oljehärdad board, sen cellplast 100-150mm och sen på med läkt/tegel igen.
Någon som har andra reflektioner på om detta är bra eller dåligt ?
Har just nu utifrån tegel, läkt på spån som nog legat på taket sedan 1870talet och innanför det spånt.
Tanken är att lyfta av teglet och läkten,
skruva fast oljehärdad board, sen cellplast 100-150mm och sen på med läkt/tegel igen.
Någon som har andra reflektioner på om detta är bra eller dåligt ?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vi har "utvändig" isolering av vårt tak, dvs 100 mm cellplast ovanför takduk och råspont.
Och efter åtta år så ser det helt perfekt ut, och vi har en varm och torr klimatvind.
Här är beskrivningen vår byggare följde:
Kanske går bättre med denna länk:
https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
Och efter åtta år så ser det helt perfekt ut, och vi har en varm och torr klimatvind.
Här är beskrivningen vår byggare följde:
Kanske går bättre med denna länk:
https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html