Håller på att konvertera torpargrunden här hemma och är just nu i läget där jag är redo för att gjuta. Hade en hantverkare här idag som föreslog att gjuta med något mer snabbtorkande för att komma vidare i bygget lite snabbare. Jag frågade om han menade EPS men fick inget riktigt svar på det, han skulle återkomma.

Jag kommer ha vattenburen golvvärme med 200mm frigolit.

Står man ens och blandar EPS eller en liknande produkt för 24m2 manuellt? Finns något vettigt hjälpmedel att hyra i så fall?
Om jag beställer betong i bil behöver jag en rotorpump till en kostnad av ca 12k. men efter att ha räknat bara på EPS så tvivlar jag på att det på någon ekonomisk vinning. Man ska ändå ha flyt på det och antagligen går det fler timmar med.

Finns det något alternativ till EPS som är snabbtorkande och gärna som man kan lägga 100mm i ett svep utan att behöva flyta i efterhand?
 
Inget svar på betongfrågan, men 200mm isolering är lite i underkant om man kör golvvärme. Lägg på 100mm till om du har möjlighet
 
Det fanns där inte plats till, lite sent nu när det är dags att gjuta :)
 
Inget betongalternativ tar mer än några timmar att bränna. Sen såklart lite tid innan du kan köra igång golvvärme. Du kan få en jätteslät yta utan att flyta. Och nej 10cm kaka 24kvm står du inte gärna å vispar för hand. Blir billigare att ta dit en betongbil + pump.

Betongare är nog att föredra framför en snickare som pratar om ”snabbtorkande betong”.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vad är det du vill fortsätta med som gör att du ens önskar en snabbtorkande?
Om man ser till "vanlig" betong så kommer det ta ett tag innan du kan belägga betongen med täta skikt, men det är ungefär det enda du begränsas av.
 
  • Gilla
rikardw
  • Laddar…
Jag har låtit en ren betongentreprenör kolla på jobbet med. Jag har dock inte tagit upp med dem om de hade något mer snabbtorkande alternativ utan bara standard betong. Då vi bor på landet ligger dessa företag en bra bit bort och kostar några tusenlapp(ar) extra bara för tid/körningen därav kollade jag med en lokala gubbe som jag vet gjutit en del grunder.

Jag missade nog att skriva att jag avser att bygga badrum på en del av utrymmet så det va för den sakens skull som det gärna fick gå lite snabbare. Hur mycket kan man bygga upp under tiden betongen torkar ut? Då tänker jag på innerväggar mm?
 
Innerväggar kan du bygga upp efter några dagar, men fukten behöver torka ut ordentligt innan man stänger golvet
 
ok, det lutar åt att köra på standard om ingen har någon annan ide. Jag lär ha en hel del att göra innan det är dags att lägga något på golvet.
 
Sätt in en avfuktare efter gjutningen är klar så torkar det upp snabbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.