Hej.
Knut vill köpa ett en småhusfastighet med ett gammalt hus, riva huset och bygga ett stort garage. Ovanpå vill han inreda 2 st lägenheter för uthyrning.

Får han bygga så trots krav på tillgänglighet enligt BBR 8 kap 1 § " ...3. vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga." ?

PBL 3 kap 4§ "Om bostaden inte kan nås från marken, ska byggnaden dock vara projekterad och utförd på ett sådant sätt att en hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet."
Alltså får man bygga lägenheter utan full tillgänglighet. Men får man bygga hus med enbart sådana lägenheter?


( https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...er/tillganglighet/nar-kravs-tillganglig-hiss/ )


Jag tycker att det borde vara ok. (men tycker och borde är ju värda mindre än sand i Sahara..).
Någon som vet?
Någon som har andra infallsvinklar?


(Detta förutsätter såklart att inga övriga hinder så som detaljplan, finansiering osv. finns..)
 
Jag är ganska övertygad om att du måste bygga med hiss i så fall.

Och Off Topic. Jag tror inte att du kan få en bank att ge vanliga bolån till en sådan konstruktion.
 
H hempularen skrev:
Jag är ganska övertygad om att du måste bygga med hiss i så fall.
Eller en mycket lång ramp..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag skulle inte tolka lagtexten så, men samtidigt så var min uppfattning ursprungligen samma som er.
Men finns någon källa till att det verkligen stämmer?
Det borde exempelvis finnas någon som sammanställt praktiska regler för byggande enligt tillgänglighetskraven?

(Denna påhittade Knut har det gott ställt så han får väl sälja några tavlor om banken krånglar med lån, låt oss inte fastna mer i det..)
 
Om Knut gör ett "fikarum/sovrum/kök" i garaget som uppfyller lagkraven på tillgänglighet med duch toa kök typ trinett plats för bäddsoffa osv enl minimikrav, så borde övervåningen få se ut hur den vill. Borde gå fint att ha extra toa av bättre sort flera sov rum och annat även på övervåningen bara allt hör i hop från början sen går det säkert att ha en låst dörr på rätt ställe. Prata med någon som är kunnig på reglerna för tillgänglighet, för "hus" med garage i har funnits länge och jag tror du får ha så stort garage du vill i ditt "hus" så länge det följer detaljplan.
 
Bygger du en bostad så måste tillgängligshets kraven. Men det räcker första våningen. Men oavsett måste man bygga en trappa upp. Ingen vill behöva klättra på en stege
Men en ramp är säkert godkänt. Men lång lär den bli.

Men det räcker med en plattformshiss om man måste ha. Dessa är inte alls lika dyra som en vanlig hiss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.