A andersda skrev:
Mitt bad haren fas för pumpen och en för värmaren. Beroende på hur man kör kan det bli snett.
Ja det stämmer bra det, hade ett par bekanta som hade kopplat fel, motorn gick runt och hälften av funktionerna fungerade. Sen fick dem det kollat rätt och allt fungerade klockrent..
 
J jonaserik skrev:
Vid dragning av infästning under skruvförband och typ av ledning MK RK så måste det dras en gång och lossas samt röra ledningen lite fram och tillbaka och dragas en gång till , det är en klassiker att kardelerna rörs sidled med på följd att en del kan ligga på sidan med en klump på mitten som skruven ligger mot, kontentan av det att blir dålig kontakt på en del eller några kardeler. Det kan då bli varmgång och då släpper trycket och oxidering blir, är det då bättre kontakt på en kardel så kommer den att glöda och brinna av för sig själv. Det kan även vara att någon/några kardeler inte kommit in i förbandet riktigt, även det är en klassiker i dessa sammanhang. Bara byta ut dom brända ledningarna och en ny plint så är allt OK igen.
Får nog införskaffa mig en ny kåpa då plinten satt fast i den och ja, fästet är inte riktigt kvar om man säger så :p
 
Faran kan vara att när nollan brunnit av så kan du ha fått "flytande nolla" ute i badet, men det beror lite på hur det är kopplat ute i "kopplingsboxen". Om du fått det kan vitala delar brunnit upp pga för hög spänning.
 
B Benga360 skrev:
Men som du säger så finns det ju en risk att någto i spaet har gått sönder och sen har det smällt ihop här inne. Det har ju fungerat felfritt i snart 3 år..
Om det uppstår ett fel på spabadet så kan det resultera i smälta kablar på badet, utlöst säkring eller utlöst jordfelsbrytare. När det smälter i centralen på det vis som det gjort är det riskfritt att säga att det beror på ett fel i centralen. Närmare bestämt glapp i nollplinten som blivit varm.
 
B Benga360 skrev:
Får nog införskaffa mig en ny kåpa då plinten satt fast i den och ja,
Du behöver ingen ny kåpa, en plint kan laga löst eller en plastklammer som håller den på plats,bara att den lgger inom centralen räcker, om jag inte såg fel så finns det plats att snäppa fast en till höger på foto 1 , det finns denna typ, ta då ingen med fjäder utan det ska vara skruvföband dom andra är skit enligt mitt tycke
 
  • En blå plastklammer med en kopparfördelningsskena och flera skruvanslutningar för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Benga360 skrev:
Man får ju förlita sig på att dem kan sitt jobb och att dem har rätt behörighet för det dem gör.
Ja precis det är det enda folk kan göra. Det jag ville säga var att man tyvärr inte vet någonting om elektrikerns skicklighet (eller behörighet) om man inte känner eller har referenser till personen/elfirman i fråga. Endast en behörig elinstallatör har vidimerad utbildning och praktik.
 
Dåligt åtdragen skruv vet jag inte, så kan det vara. Vanligare är dock för hårt dragna skruvar. Det skadar kardelerna och vid hög belastning som det verkar vara i detta fall blir det problem. En annan aspekt är kallflytning vid för hårt dragna skruvar. Därtill har lasten höga startströmmar. Det vore mycket intressant att se märkskyltar för det som är anslutet. Man kan också fundera på den höga nollströmmen, om den nu varit hög, den bör dock inte vara så stor.
 
De spabaden jag har sett brukar ha en massa enfas laster, de lasterna är inte alltid på samtidigt. tex. kan elpatronen vara 3kW enfas... sedan en rejäl pump enfas... och lite magnetventiler styrning mm.
spabaden brukar gå att koppla 32A enfas för andra länder....
 
H HSP skrev:
De spabaden jag har sett brukar ha en massa enfas laster, de lasterna är inte alltid på samtidigt. tex. kan elpatronen vara 3kW enfas... sedan en rejäl pump enfas... och lite magnetventiler styrning mm.
spabaden brukar gå att koppla 32A enfas för andra länder....
Då är det nog så enkelt att anslutningen dragits för hårt eller för löst. Fördel snabbanslutning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja precis det är det enda folk kan göra. Det jag ville säga var att man tyvärr inte vet någonting om elektrikerns skicklighet (eller behörighet) om man inte känner eller har referenser till
Inget snack om det ena eller andra ', du drar i princip alla över samma kam, men du är inte elektriker och kan inte bedöma annat än efter dina teoretiska kunskaper som inte är i närheten av praktiska. Så ligg lite lågt med med kommentarer om elektriker
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
... Tyvärr säljs inte elapparater anpassade för Sverige längre så kan får räkna med en högre belastning på N-ledaren idag.
Kan Vill du utveckla det lite Bo.Siltberg, vad är skillnaden på en apparat avsedd för svenska förhållanden? Eller frågan kanske bör vara vilka förhållanden som skiljer Sverige från anda länder.
 
Traditionellt i Sverige brukar apparater med höga effekter drivas med 400V från två eller tre faser. Eftersom 400V 3-fas är ovanligt i de flesta andra länder byggs saker idag för 230V istället. Då blir helt plötsligt strömmen i nollan mycket högre.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver ingen ny kåpa, en plint kan laga löst eller en plastklammer som håller den på plats,bara att den lgger inom centralen räcker, om jag inte såg fel så finns det plats att snäppa fast en till höger på foto 1 , det finns denna typ, ta då ingen med fjäder utan det ska vara skruvföband dom andra är skit enligt mitt tycke
Den här tråden är ett bra exempel på varför de fjäderbelastade anslutningarna är bättre. Fjädrar blir inte dåligt spända, de följer med vid expansion / hopdragning osv.

Jag vet egentligen inte vad fördelen med skruvförband skulle vara? Särskilt inte de modeller utan mellanlägg mellan skruven och kardelerna som är vanliga. I industri försöker vi undvika den sorten då riskerna fel är så stora.
 
P petersv skrev:
Den här tråden är ett bra exempel på varför de fjäderbelastade anslutningarna är bättre.
Det beror på kabeltyp. Jag använder ofta Aceflex och de fungerar inte med fjäderbelastade anslutningar.
 
Müssli Müssli skrev:
Det beror på kabeltyp. Jag använder ofta Aceflex och de fungerar inte med fjäderbelastade anslutningar.
Aceflex funkar väl bra ihop med wago 221?
Wago 221-kopplingsklämmor med fastklämda svarta kablar på en metallskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.