Hej,

Vår tvättmaskin som är 6 månader gammal har börjat rassla väldigt högt när den är igång. Har anmält det till Bosch men tills de svarar lär ju garantin gå ut typ (ironi)...

Tänkte se om någon vet vad det kan vara?
 
Redigerat:
BirgitS
Det viktiga är att du startar reklamationen innan garantitiden går ut. Sen är det ovanligt att vitvaror inte säljs med minst ett års garanti och dessutom har man ju 3 års reklamationsrätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktiga är att du startar reklamationen innan garantitiden går ut. Sen är det ovanligt att vitvaror inte säljs med minst ett års garanti och dessutom har man ju 3 års reklamationsrätt.
Det är 5 års garanti på maskinen men sen vet jag inte om det inkluderar allt. Jag tänkte först om något litet ramlat ur byxorna, något metalliskt typ en liten skruv eller nått som passerat silarna i trumman men där borde det vara fullt med vatten och osannolikt framkalla det där ljudet, och ljudet borde väl även vara mer oregelbundet i så fall. Rasslandet uppkommer nu så fort trumman börjar röra på sig minsta lilla, ju snabbare, desto snabbare låter rasslandet och tvärtom.
 
garantin gäller inte om där finns något i maskinen som inte skall vara där
hörs det även om du snurrar trumman förhand?
 
T tergo skrev:
garantin gäller inte om där finns något i maskinen som inte skall vara där
hörs det även om du snurrar trumman förhand?
Nej det låter inget när jag snurrar för hand, upptäckte även nu att rasslandet låter även när trumman står stilla efter att jag startar ett program. Om jag pausar programmet försvinner rasslandet även under tiden trumman snurrar.
 
Redigerat:
Kolla pumpen. Så det inte ligger något där.
 
torbeno torbeno skrev:
Kolla pumpen. Så det inte ligger något där.
SKruvat på pumpen så mycket det går och har försökt att dra ut den men vet inte hur hårdhänt man vågar vara för det händer inget? Skruvade den en kvarts varv åt vänster och där tog det stopp.
 
  • Instruktionsmanual för rengöring av avloppspump med skisser för de olika stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tvättmaskins pumpöppning med en delvis vriden och fastlåst pumpfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Där har du problemet ...
Spik, skruv, hårnål eller liknande.
Du har några val nu.
• Vrida tills silen går sönder. Du behöver sedan en ny sil.
Eller
• Luta maskinen 45 grader bakåt, lägga dig på rygg under den och lossa slangen mellan trumman och pumpen. På med simglasögon och håll munnen stängd ...
Eller
•Ring reparatör och betala vederbörande för insatsen.
Typ så
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Där har du problemet ...
Spik, skruv, hårnål eller liknande.
Du har några val nu.
• Vrida tills silen går sönder. Du behöver sedan en ny sil.
Eller
• Luta maskinen 45 grader bakåt, lägga dig på rygg under den och lossa slangen mellan trumman och pumpen. På med simglasögon och håll munnen stängd ...
Eller
•Ring reparatör och betala vederbörande för insatsen.
Typ så
Tänkte prova med alternativ 2, kommer det som fastnat ut ”bakvägen” då eller?
 
M Cameltoe skrev:
Tänkte prova med alternativ 2, kommer det som fastnat ut ”bakvägen” då eller?
Med lite hjälp av en näbbtång och långa fingrar. Sen får du vrida lite fram och tillbaka på silen så.
Bild på vad som fanns är obligatorisk :)
Edit: det kan finnas en plåt under maskinen, den är lite i vägen för dig och måste bort i så fall. Lite bökigt att få bort den.
 
Redigerat:
torbeno torbeno skrev:
Med lite hjälp av en näbbtång och långa fingrar. Sen får du vrida lite fram och tillbaka på silen så.
Bild på vad som fanns är obligatorisk :)
Första fyndet, nån jävla sten som gått sönder inne i maskinen?
 
  • Trasig betongbit inuti tvättmaskin, nära grå plastdetaljer och svart slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndrig sten i bitar på vitt bord, kan vara från en maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, balansvikten. Är den lös? Det känns ju som ett garantiärende helt klart.
 
torbeno torbeno skrev:
Oj, balansvikten. Är den lös? Det känns ju som ett garantiärende helt klart.
Den sitter som berget, inget löst utan bara att den ena vikten verkar ha gått sönder. Hur kan den ens ha gått sönder? Angående pumpen, vilken ände ska jag lossa? 1 eller 2? Antar att oljudet orsakas av annat än balansvikten?

Öppnade 1) och där verkar det inte finnas nått. Finns nån vit plastboll där som jag antar är till för att förhindra att vissa saker åker ner?
 
  • Tvättmaskins underdel med oskadad och söndergången balansvikt, siffrorna 1 och 2 markerar två ändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en person som håller i en pumpdel med en vit plastboll och en bruten vikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
2. Den änden sitter vid pumpen. Plastbollen är som en backventil.
 
torbeno torbeno skrev:
2. Den änden sitter vid pumpen. Plastbollen är som en backventil.
Fynd nummer 2. Nu låter den inte likadant men tycker ändå att jag hör något som ”inte stämmer”, se video. Kan sakerna som fastnat ha orsakat att balansvikten gått sönder? Ska reklamera skiten, den var ju inte billig.
 
  • Bild på en trasig kabel, en plastdel och en tjugo-kronorssedel mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.