Tjena dags att hoppa på asbest-hypokondri-tåget, jag har inte mycket kunskap om bygge eller VVS och har därför några frågor om asbest och annat. Besökte nämligen Säters fasta paviljong för ett tag sedan. Den öppnades 1912, renoverades delvis under 60-talet och stängde 1989. Med åren har såklart många varit där och vandaliserat. Stället förfaller, väggar är upprivna, alla fönster är sönder osv.

När jag var därinne ser man hur det yr runt damm framför ficklampan. Som jag har förstått så användes knappt asbest år 1912. Men stället har renoverats delvis (finns inte mycket fakta att gå på) under 60-talet. Som jag har förstått så finns det famförallt asbest i ventilation och rörisolering på sjukhus. Nere i källaren är det såklart rätt vandaliserat också. Det borde susa igenom vind och röra upp damm titt som tätt.

Så jag undrar hur stor är risken för asbest? Hur farligt är det att vara där i typ två timmar (som jag misstänker att de flesta besökare är)? Med tanke på sängar och kuddar man har sett därnere så verkar folk sova över eller stanna där en längre period. Tror ni kommunen har någon koll på ifall det finns asbest eller inte? Jag menar, de måste vara medvetna om att det antagligen kommer folk dit titt som tätt. Vore ju ett bra sätt att skrämma folk för att inte komma dit och vandalisera...

Jag har bifogat lite bilder på rörisolering och undrar vad ni tror om det är asbest eller inte. Några av bilderna är bilder på rör med färg för att kunna jämföra. Det enda jag personligen skulle tro är asbest är just den vita massan under isoleringen. Sedan verkar några vara beklädda med någon slags vass eller rep vilket var intressant och jag undrar vad den typen av isolering kallas?

P.S. Jag förstår att det finns en överdriven oro för asbest, så tack på förhand till er som orkar svara på denna tråd hehe!
 
  • Gamla rörledningar med möjlig isolering, några beklädda med rep eller vass, i ett nedgånget och vandaliserat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rörledningar och isolering i dåligt skick som kan innehålla asbest, med synlig damm och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering av rör med vass eller rep i nedgånget utrymme, potentiell asbestrisk.
  • Gamla rör med potentiell asbestisolering och synlig skada i en förfallen byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna och delvis trasiga rörisoleringar i en mörk källare, med synliga fibrer och stenar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett upplyst rörisoleringssystem i en mörk, förfallen byggnad med fokus på vit substans som misstänks vara asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild på gammal rörisolering i en källare som kan innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rör med skadad värmeisolering som kan innehålla asbest, omgivet av rivet material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla isolerade rör som löper längs en vägg i en förfallen byggnad, möjlig asbestexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller asbest i isolering kring rör så är det i rörböjarna och jag kan inte se någon isolerad böj på dina bilder. På första bilden finns det isolering en väldigt kort bit mellan två böjar vilket kan tyda på att man just har tagit bort asbesthaltig isolering i böjarna men lämnat kvar den på den raka biten för att den inte innehåller asbest.
 
  • Gilla
Jamenokejda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller asbest i isolering kring rör så är det i rörböjarna och jag kan inte se någon isolerad böj på dina bilder. På första bilden finns det isolering en väldigt kort bit mellan två böjar vilket kan tyda på att man just har tagit bort asbesthaltig isolering i böjarna men lämnat kvar den på den raka biten för att den inte innehåller asbest.
Okej, så asbest endast i böjarna alltså... Ja det är förfallet och folk har säkert ryckt bort isolering och annat. Men kan mycket väl vara som du säger. Det är mycket man läser på internet så kan tänka mig att denna typen av fråga är byggnadsforumens version av patienter som googlar sina symptom och snöar in sig på en grej utan att se helheten.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Så här kan fibrerna se ut. Dom är ganska mjuka. Känns ganska mjukt och skönt att sätta fingrarna i. Verkar inte ett dugg farligt. Gullfiber känns otrevligare och kliar ju.
Möss kan använde fibrerna för att bygga bo. Om dom fick cancer har jag ingen aning om.
Mjuka fibrer med fluffig textur som används i byggmaterial, mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandade med betong så det blir eternit (plattor, tak eller luft/ventilationstrummor). Blandat med tjära så blir det svartlim.
Min far blandade gips, doppade gasbinda i gipset och lindade runt böjarna som först var fyllda med asbest. De böjarna blev ofta lite tjockare med lite friare form.
Proffsen använde väl remsor av hampa fiber, lite tjockare bruna vävda trådar,
 
  • Gilla
Jamenokejda
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Möss kan använde fibrerna för att bygga bo. Om dom fick cancer har jag ingen aning om.
Troligen lever de inte så länge att cancer och andra lungsjukdomar orsakade av asbest hinner utvecklas.
 
  • Gilla
Jamenokejda
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så här kan fibrerna se ut. Dom är ganska mjuka. Känns ganska mjukt och skönt att sätta fingrarna i. Verkar inte ett dugg farligt. Gullfiber känns otrevligare och kliar ju.
Möss kan använde fibrerna för att bygga bo. Om dom fick cancer har jag ingen aning om.
[bild]
Blandade med betong så det blir eternit (plattor, tak eller luft/ventilationstrummor). Blandat med tjära så blir det svartlim.
Min far blandade gips, doppade gasbinda i gipset och lindade runt böjarna som först var fyllda med asbest. De böjarna blev ofta lite tjockare med lite friare form.
Proffsen använde väl remsor av hampa fiber, lite tjockare bruna vävda trådar,
Okej, då förstår jag mig på det bättre. Så det är antagligen bara jag som nojjar mig över besöket? Hm, kan tänka mig att eternitplattor och svartlim gör det svårare för asbest att spridas eftersom att det är inblandat i andra material? Byggnaden var fylld med kakel och klinkers men otroligt nog var det inte speciellt vandaliserat. Oj, ja vi ger ju djuren material att bygga bo med. De är lyckligt ovetande men säkert supernöjda med materialet.
 
J Jamenokejda skrev:
Okej, då förstår jag mig på det bättre. Så det är antagligen bara jag som nojjar mig över besöket? Hm, kan tänka mig att eternitplattor och svartlim gör det svårare för asbest att spridas eftersom att det är inblandat i andra material? Byggnaden var fylld med kakel och klinkers men otroligt nog var det inte speciellt vandaliserat. Oj, ja vi ger ju djuren material att bygga bo med. De är lyckligt ovetande men säkert supernöjda med materialet.
Kan de repliknade materialet som är lindat kring röret vara hampa-rep?
 
BirgitS
J Jamenokejda skrev:
Hm, kan tänka mig att eternitplattor och svartlim gör det svårare för asbest att spridas eftersom att det är inblandat i andra material?
Asbest sprids först när man gör något med materialet, sågar i eterniten eller slipar bort svartlimmet.

J Jamenokejda skrev:
Kan de repliknade materialet som är lindat kring röret vara hampa-rep?
Spelar det någon roll vad repen är gjorda av?
Men hampa har varit vanligt till rep.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Asbest sprids först när man gör något med materialet, sågar i eterniten eller slipar bort svartlimmet.

Låter logiskt. Har läst att ifall asbest är exponerat och i dåligt skicka att det kan spridas i luften. Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det

Spelar det någon roll vad repen är gjorda av?
Men hampa har varit vanligt till rep.
Nej egentligen inte, Tyckte bara det var ett unikt sätt att isolera rör på. Har inte sett den typen av isolering tidigare, det jag undrar är vad den typen av isolering kallas.
 
BirgitS
Troligen "man tager vad man haver" ;)
 
  • Gilla
Jamenokejda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.