Hej. Har köpt hus i Italien. Det har visat sig att skyddsjord inte är indragen någonstans. De flesta uttagen är dock av jordad typ, men det finns alltså ingen jord inkopplad. Inga installationer har nog gjorts på de senaste 40 åren, förutom en mätare för elförbrukningen. Jordfelsbrytare har dock nyligen kopplats in till elcentralen.

Nästan alla apparater vi använder är dubbelisolerade, med europluggar.

Enda undantaget är för varmvattenberedaren och kylskåpet, helt nyinköpta. De finns i köket. Hur farligt är det att de inte är jordade?

I badrummet finns det bara en taklampa, inget annat. Jag bytte ut strömbrytaren mot en IP44-klassad. Alla kablar, förutom den som går till uttaget där varmvattenberedaren och kylskåpet är inkopplade, går inne i stenväggarna.

Hur orolig ska jag vara, tänkte vänta några år med att dra om all el och dra in jord, det är väldigt dyrt.

Den elektriker vi pratade med där, hävdade att det var nödvändigt att trycka ner ett jordspett och dra in jord på det sättet, om vi vill ha jordade uttag, men jag vet inte om det är sant, han kanske ville bara ha extra mycket arbete.

Jag är inte speciellt insatt i sådant här, men skulle det inte kunna vara så att jord är hopkopplat med nollan i elcentralen på något sätt? Då skulle man kanske lösa det på något annat sätt om man vill dra jord åtminstone till kök och badrum. Annars undrar jag som sagt bara om det är farligt. Jag tror ganska många i byn där vi har huset har det likadant hemma.
 
Har du nolla i elcentralen? Bilder?
Om du har jordfelsbrytare och den är korrekt installerad så behöver du inte vara orolig.
 
Vi får anta att Italien i grunden följer de internationella reglerna och dessa kräver skyddsjordning av utsatta delar i rum där det finns jordpotential. Vidare kräver en JFBn skyddsjordning för att få användas som kompletterande skydd i utrymmen med jordpotential. Så din elektriker har rätt och du bör vara lite orolig.

Det är inte troligt att Italien skulle tillåta skyddsjordade uttag utan att skyddsjord är ansluten, det är ett allvarligt fel även om det handlar om isolerade utrymmen. Vad vet du om dessa rum, är de isolerade från jord så att ojordade uttag kan användas?

Platsen för kyl och VVB har troligen ledande delar med jordkontakt så där krävs troligen skyddsjordade uttag. Det är svårt att gradera hur "farligt" det är utan, men det är ett brott mot grundläggande regler om dubbla skyddsbarriärer. Det du själv kan se till är att kyl och VVB är installerade korrekt utan risk för skador på kablar etc som skulle kunna orsaka ett fel. Du har nämligen inte råd med ett fel här.

Om jord är ihopkopplad med nollan beror på vilken slags systemjordning som används i Italien, TN, TT eller IT. Koppla inte ihop nånting utan att veta vad som gäller.
 
  • Gilla
Badding och 2 till
  • Laddar…
Liknande fråga har varit uppe tidigare och lämpligt med samma resonemang även här. Som Bo skriver gör inga hopkopplingar tex mot nolla som vi har här i SE se isf till att det görs jordtag som elektrikern nämnde det är vad som görs i TT-nät. Jordfelsbrytare krävs i de fallen och ännu viktigare än i våra nät men även i nuläget gör den nytta som sagts tidigare.

Kolla lite i denna tråden passar ditt fall också: El för hus Italien
 
  • Gilla
Badding och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har tyvärr inga bilder på elcentralen, kommer dit igen först i sommar.

Jag tror inte heller att den nuvarande installationen är tillåten, men ingen har nog brytt sig om det.

Ska försöka kontakta elektriker igen för att se vilka alternativ som finns. Jag tänker definitivt inte försöka koppla något själv!

Jag kommer bara att kontrollera att alla strömställare och vägguttag är bra inkopplade och sitter fast i väggarna ordentligt.

Varmvattenberedare och kylskåp är som sagt nya och sitter i ett uttag som är kopplat med en ny ordentlig kabel direkt från centralen. Jag har ännu inte testat om jordfelsbrytaren löser ut som den ska. Är det klokt att koppla in en extra i själva uttaget?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jord är ihopkopplad med nollan beror på vilken slags systemjordning som används i Italien, TN, TT eller IT. Koppla inte ihop nånting utan att veta vad som gäller.
Det är alltid TT i Italien. Vanligtvis 15, 20 eller 25 A enfas. "Huvudsäkringen" i nyare anläggningar är en PSA, ibland är den den enda säkringen som finns.

Isolerande miljö enligt svenska krav finns inte ofta eftersom de flesta rum har klinkergolv, dock fanns det en hel del ojordade anläggningar förr i tiden. I jättegamla övergivna hus hittar man en del utanpåliggande el kopplad med platt 0,5 eller 0,75 mm2 lampsladd spikad i väggen.

Ny el är kopplad med RK i rör eller slang, 1.5 mm2/10 A för belysning, 2,5 mm2/16 A för uttag eller belysning + uttag. Man får ha varken italienska uttag (typ I eller P17/11) eller vanlig Schuko, det finns även en kombinerad typ Schuko/10 A typ I som kallas för P30.
 
  • Gilla
Badding
  • Laddar…
Hade samma problem i Frankrike, elektriker som installerade jordspett löste problemet.
 
Vilket problem hade du?
 
Bytte till rostfri diskbänk och spis. Hade 220 volt mellan spis och diskbänk.
I frankrike måste el bolaget leverera 2 faser OCH jord men i gamla hus är det ofta bara 2 faser och ingen jord...
Man kan kräva att el-bolaget drar in jord till hela huset. Men det blir dyrt och an gör sig ovän med grannarna. SÅ en fransk elektriker monterade ett jordspett och drog in jord. SÅ nu fungerar allt! Väl investerade pengar.
 
Vad har de för märkligt system i Frankrike med två faser? TN, TT, IT?
220 V mellan spis och diskbänk orsakas inte av avsaknad av jordspett utan av ett fel i spisen!
Men det är ju svårt att veta hur denna spänning mättes upp och om det fanns något problem här.
 
Skulle vara osannolikt att det är annat än TT precis som Italien. Sen om leverantören tar med en lite robustare lokaljord eller man får göra en egen tex spett är skillnaden och inget man bör välja bort oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.