De kunde inte legitimera sig, kör de då bil utan körkort?
Att dra på stora hotet med polis i första skedet......
Nej det där måste varit några som rekade för inbrott, att se var nyckeln var gömd tex.
Protte
 
  • Gilla
Kampol och 21 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har ju inte en aning om de är obehörig när du inte vet vilka de är...

Men jag håller med, de kan ju lika gärna reka för inbrott. Även om det låter något långsökt.
Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, jag svarade att polisen inte heller har rätt att gå in i mitt hus utan misstanke om brott och då krävs beslut från åklagare. Fick inte intrycket att dom skulle reka inför inbrott men störande att dom vägrade legitimera sig trots att jag frågade dom minst 10 gånger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 20 till
  • Laddar…
Givetvis skall de kunna legitimera sig.

Nu vet jag inte om alla tillsynsmyndigheter har samma befogenheter men när det rör brandskydd gäller följande. Tillsynsmyndigheten kan självständigt besluta att en inspektion skall genomföras hos dig. Om du vägrar dem tillträde skall polis tillkallas och de går gemensamt in. Inga beslut från åklagare krävs, det räcker med beslut från tillsynsmyndigheten. De har alltså större befogenheter än polisen att begära tillträde.
 
  • Wow
  • Gilla
BlackDragon och 9 till
  • Laddar…
jlind74 jlind74 skrev:
Givetvis skall de kunna legitimera sig.

Nu vet jag inte om alla tillsynsmyndigheter har samma befogenheter men när det rör brandskydd gäller följande. Tillsynsmyndigheten kan självständigt besluta att en inspektion skall genomföras hos dig. Om du vägrar dem tillträde skall polis tillkallas och de går gemensamt in. Inga beslut från åklagare krävs, det räcker med beslut från tillsynsmyndigheten. De har alltså större befogenheter än polisen att begära tillträde.
Gäller detta ett privat ägt hus?
 
  • Gilla
Malinovski
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har ju inte en aning om de är obehörig när du inte vet vilka de är...

Men jag håller med, de kan ju lika gärna reka för inbrott. Även om det låter något långsökt.
Behörig blir man först när man kan visa att man har den behörighet man hävdar. Kan de inte genom legitimation eller på annat sätt bevisa att de är behöriga är de obehöriga. Ja, troligen ÄR de såklart behöriga, men så länge de inte kan bevisa det är de i praktiken obehöriga. Har ingen lagtext att peka på, bara sunt förnuft. Är jag ute på ett bygge och inte har mitt liftkort med mig får jag inte köra liften. (Om nu någon bryr sig om att kolla.)
 
  • Gilla
BlackDragon och 13 till
  • Laddar…
Aldrig att jag skulle släppa in någon på de premisserna.
 
  • Gilla
uuu och 9 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Aldrig att jag skulle släppa in någon på de premisserna.
Nej, det är väl det här alla, polisen, bankerna, kommunen varnar för:
Släpp aldrig in någon utan kännedom om vad det är för folk, genom leg, kontrolluppringning, uniform eller personlig kännedom!
Aldrig! (säger en gamling)
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 16 till
  • Laddar…
Utan giltigt leg kan du avhysa även den högste polischef med den mängd våld som nöden kräver.
På ett bygge i slutet på -80:talet i samband med övertid avhyste jag två poliser som olovandes taget sig in på bygget. Jag identifierade mig och krävde desamma av dem och förklarade dem artigt oinbjudna och läste lagen för dessa herrar.

Aldrig man släpper in objudna som inte kan verifiera sin Id eller uppdragsgivare..
Men om man misstänker brott man man i vissa fall kvarhålla någon på flyende fot.
Kan vara effektiv att nämna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
uuu och 6 till
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, jag svarade att polisen inte heller har rätt att gå in i mitt hus utan misstanke om brott och då krävs beslut från åklagare. Fick inte intrycket att dom skulle reka inför inbrott men störande att dom vägrade legitimera sig trots att jag frågade dom minst 10 gånger.
De flesta tillsynsmyndigheter har en rättighet att få tillträde till det som ska inspekteras. Dvs. om de inte släpps in frivilligt så kan de ordna det ändå. Inte mycket mening med att ha en tillsyn om den går att undkomma bara genom att stänga dörren. Men de får inte själva använda något tvång, bara be polisen om att göra det för deras räkning.
Det är att anse som gängse praxis att de informerar om att det kan bli tvångsåtgärder så det inte ska komma som en överraskning ifall det sker.

Men så klart är det ett rimligt krav att de kan verifiera att de är där på tillsynsmyndighetens uppdrag innan man släpper in dem.
Annars kan man inte avgöra om de har rättigheten att begära tillträde eller inte.
 
  • Gilla
Kampol och 11 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sista OT:t innan vi blir stoppade ;-)
I princip behöver man ingenting annat än chefens tillstånd, och ibland inte ens det! Vilket förstås är både rätt och fel, självklart ska man ha liftkort truckkort osv, det är det sättet vi ska jobba på och är lagkrav, men undantagen är väldigt många.

Min vän brandchefen säger att han kommer in överallt, konserter matcher osv, men det är ingenting han utnyttjat.
Att en tillsynsmyndighet inte vill visa legitimation kan jag förstå i dagens samhälle, (låt mig slippa förklara vad jag menar, ni som vill förstår) å andra sidan får de då räkna med att inte bli insläppta.
Och att polisen skulle komma och släppa in några utan legitimation tror jag inte heller kommer ske, dvs de endast visar leg för polisen, som förstås måste visa legitimation.

TS, har du verkligen torrt på fötterna? Hoppas det då skvallergrannar inte är kul, speciellt som de får rätt.....
Hoppas det går bra för dig, och uppdatera gärna.

/W
Som jag skrev tidigare så har jag bytt alla fönster och rivit någon vägg invändigt som inte är bärande.
Om dom inte vill visa leg pga dagens samhälle då tycker jag att dom ska byta jobb, inte nog med att staten varje år inför nya lagar som inskränker ens personliga integritet så ska vi ha myndighets personer som vill trampa in i ens hem utan att legitimera sig.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 10 till
  • Laddar…
Du råkar inte ha ett K eller Q-märkning på huset? Är det ett enbostadshus?
 
Kom dom i bil eller till fots?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du råkar inte ha ett K eller Q-märkning på huset? Är det ett enbostadshus?
Nej, har ett vanligt hus bygg tidigt -80 tal.
 
A Andy78 skrev:
Kom dom i bil eller till fots?
Bil.
 
S Shunon skrev:
Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, jag svarade att polisen inte heller har rätt att gå in i mitt hus utan misstanke om brott och då krävs beslut från åklagare. Fick inte intrycket att dom skulle reka inför inbrott men störande att dom vägrade legitimera sig trots att jag frågade dom minst 10 gånger.
Nja där har du fel angående polisen. Behörig hos polisen kan besluta om man får beträda någons bostad etc genom en husrannsakan isamband med brott inkl åklagare. Enskild polis får också besluta i fara i dröjsmål. Polisen får också besluta om administrativ husrannsakan som oftast används när polisen biträder andra myndigheter. Flera myndigheter har rätt att begära handräckning av polisen för att få beträda en byggnad. Polisen uppgift är att se till att den som begärt det skyddas och kan utföra sin inspektion.
 
  • Gilla
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.