Hej!
Håller på att renovera ett gammalt missionshus från förra sekelskiftet. Eftersom det var en del mögeltillväxt på några bjälkar i krypgrunden grävde vi en ny dränering runt hela fastigheten, tog bort organiskt mtrl, tätade grunden så gott det gick och satte slutligen in en Acetec avfuktare med spirorör.
Nu ska vi byta ut den gamla varmvattensberedaren och installera en beredare med värmepump, vilket ska vara bra för plånboken.
Nu till några frågor;
Tips på beredare? Storleken bör ligga på 250-300 Liter. Gott om utrymme för placering.
Är det en bra ide att leda ner frånluften ner i krypgrunden?? Är luften torr nog? Hur kall är frånluften?
//Stefan
 
Är det en frånluftsvärmepump du tänker dig? Jag tror inte att det är en bra idé att låta luften från värmepumpen gå in i grunden. Den luften borde vara kall och fuktig och bara försämra förhållandena i grunden.
 
Vet inte vilken som är att föredra, är lite förvirrad vad gäller det valet. En varmvattensberedare med frånluftsvärmepump tar ju varm luft från huset och bidrar väl, vad jag förstår till en bra ventilation samtidigt. Och bra COP värde antar jag. Det borde väl tala för en frånluftspump?
 
Vad har du för uppvärmning och ventilation i övrigt?
 
useless useless skrev:
Vad har du för uppvärmning och ventilation i övrigt?
Vi har satt in en luftluftvärmepump som i stort sett har ersatt behovet av den direktel som finns/fanns. Det har funkat väldigt bra tack vare de stora öppna ytor som finns, huset är byggt i slutet av 1800-talet och har funkat som missionskyrka tills vi flyttade in för 8 år sedan. Ventilationen är väl vad man kallar självdrag. Det är inte byns mest välisolerade hus...
 
Att leda frånluften till krypgrunden är ingen bra idé, du vill inte kyla ner den mer än nödvändigt.

En värmepumpsberedare är egentligen bara en billigare frånluftsvärmepump. Lite halvdålig verkningsgrad. En luft-vatten värmepump är att föredra ur energiförbrukningssynpunkt.
 
Jag har en frånluftsvärmepump Nibe f730.
Jag har för mig att frånluften blir som kallast ca -15grader, inget man vill skicka ner i krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.