Hallo skulle tack samt ta emot råd vad gäller mina obehandlade gran stolpar som skall ner i backen snarast...Frågan är vad skall man använda nån typ av olja eller..??vill att stolparna skall ha ett långt liv ...tpfh
 
Granstolpar eller granslanor ...? Jag byggde ett granslaneplank av gamla slanor (ca 8-15 cm tjocka & ojämna) och dessa kom från en bondgård och var väl 40 år gamla ... och obehandlade dvs de skiftade i gammal nött grå färg. I området jag bodde fanns redan 70-åriga plank som var snygga - vad som behövs bytas då och då är stolparna de är fästa på (jag använde tryckimpregnerade stolpar på plint).

Pratar du om stolpar som skall ner i jorden måste du naturligtvis behandla delen under jord. Förr i tiden brände man den delen. Resten behöver du inte behandla.
 
Ska du vara miljövänlig så bränn kanten.
mellanalternativet ärbetongklossar med stolpskor och det miljöoriktiga men effektiva är att låta ändarna stå i en hink spiloja en dag eller två.
 
OK tackar för era förslag ... glömde nämna att platsen som staket skall vara på korsar bla min borrade brunn så spill oljan tror jag att jag väntar med men ...bränna stolparna verkar bra ..räcker det alltså ?? om det räcker i botten bör man behandla resten av stolpen (stolparna är av under växt gran alltså ca 1.80m höga & 7-12 cm diam)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.