Hade elektrikern hemma idag för att dra kabel i ett gult markrör killarna som drog in bergvärmen la ner och drog sin elkabe i. Efter 4 m, av 10, kom han inte längre. Det var totalstopp. Troligen lerkokka eller så. Någon som har tips hur man får loss den? Nej jag vill inte dra in grävmaskinen igen och förstöra gräsmatta och allt annat det medför... Snälla...
 
Handskotta är det redan en kabel i röret? då kan det bli trixigt. ett knep i sånna fall är att knyta i ett rep i den bef. kabeln och backa den för att sedan dra bägge på en gång. Det brukar vara svårt att dra i en ny kabel då det redan ligger en i röret speciellt om det är rör som inte har slät insida. Det kan gå med en RÖRÅL typ https://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26240/glasfiberstav_med_stativ
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Kan funka att spola vatten genom röret om de förövrigt är tomt. Har du otur är det dock en stor sten som klämmer ihop röret.
 
Det beror såklart vad som orsakar stoppet. Men jag körde med byggdammsugare när jag hade ett liknande problem.

Ena röret var det stopp i, ett annat behövde jag få in ett nytt dragsnöre i, dammsugaren fungerade i båda fallen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag hade stopp i en slang när jag skulle dra in el. Visserligen en PEM slang. Jag körde in en styv wire för att rensa. Ut om en död råtta, det luktade inte gosigt.
 
  • Wow
FreQa
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kan funka att spola vatten genom röret om de förövrigt är tomt. Har du otur är det dock en stor sten som klämmer ihop röret.
Tyvärr är det redan en kabel i och slangen mynnar 1 m över golv.... Blir nog rätt smutsigt...
 
Som sades ovan, dammsugare och en tuss papper med ett snöre fastknutet.
Har räddat mig många gånger (men inte alla tyvärr :sweat:)
 
Har du en avloppsrensarslang till högtryckstvätten kan du prova att skicka in den, UTAN att ansluta den till tvätten.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Som sades ovan, dammsugare och en tuss papper med ett snöre fastknutet.
Har räddat mig många gånger (men inte alla tyvärr :sweat:)
Jo det funkar om det finns någon öppning... Elektrikern petade runt en bra stund men han har ju en stel vajer att peta med. Får testa. Vad för snöre använder du? Fiskelina först för den är lätt men sen?
 
H hydrolift skrev:
Har du en avloppsrensarslang till högtryckstvätten kan du prova att skicka in den, UTAN att ansluta den till tvätten.
Kan testa. Tror grannen har. Nackdel är att delen av röret som är mot huset är fastsatt och tätat då det ligger under mark...
 
Klassiskt balsnöre använder jag alltid, kan kanske heta nåt annat
Edit: Skördegarn, filmgarn är tydligen vedertagna namn
 
Om det är en kabel röret får nog den dras ut.
 
Istället för att testa sig fram, kostnad för att filma? Ja firma, inte köpa grejer.
 
FreQa FreQa skrev:
Istället för att testa sig fram, kostnad för att filma? Ja firma, inte köpa grejer.
Kolla med en uthyrningsfirma, vet att min lokala ramirent har inspektionskameror.
 
Om där redan ligger en kabel så får du skarva på det du ska ha in och en ny kabel och dra ut den gamla samtidigt som de nya glider in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.