Sitter och fnular med en vetilationslösning över vårt renoveringsprojekt.
Finns det inte något som heter något i stilen med evoporativkyla? Tror det är något åt hållet att man "pumpar" upp kallvatten i ett "kylbatteri"? på tilluften............. 8)
Skulle man kunna aplicera detta när man har egen brunn?
Upp med det kalla vattnet och kyla tilluften sommartid och tillbaka i borrhålet?
Som en kontrast till alla värmefrågor 8) ;D
Är detta genomförbart för "hemmaventilation"?
Investeringskostnad (ca. 550 m3/h) Utöver aggregat & std. tillbeh?
Driftkostnad?
Är jag helt fel ute ;D 8) :-X ???
 
Först vill jag poängtera att jag inte är något ventilationsprofs, men jag har gått i liknande tankar själv och såhär har mina tankar gått:

Efter lite räknande kom jag fram till att det är alldeles för lågt luftflöde i en normal ventilationsanläggning (0,5 omsättningar/h) för att man skall få någon dramatisk effekt. Självklart blir det svalare, men inte på långa vägar lika kallt som från ett portabelt luftkonditioneringsaggregat eller som från luftkonditioneringsanläggningen i en offentlig lokal. Själv hade jag därför tänkt överdimensionera ventilationen rejält, så att jag kan dra på så att det fladdrar i byxbenen på sommaren. :)

Glöm inte heller bort att isolera tilluftskanalerna rejält, så att du inte får problem med kondens på utsidan av rören.
 
evaporate=förånga.

Spruta in ngt som förångas tex vatten.


Det finns lite olika lösningar på det här:

1.Spruta in vatten i frånluften och värmeväxla.

2.Spruta in vatten i en extra krets och värmeväxla.

3.Spruta in vatten i tilluften. Den lösningen är INTE lämplig, jag vill minnas att den inte är tillåten.
 
thobjo skrev:
Själv hade jag därför tänkt överdimensionera ventilationen rejält, så att jag kan dra på så att det fladdrar i byxbenen på sommaren.
Forserad tilluft ok........ men hur tänkte du kyla? (eller övergett tanken?)
Kommer själv få en vattentilluftvärmare. Mata med kallvatten på sommaren ::) montera ytterligare en för sommaren och sedan dunka på med tilluft........ Kan man då få ner innetemperaturen 3-4 grader? Sommartid har vårt tappkallvatten en temp på ca. 8-10 grader.
Kan ännu inte släppa tanken på varför det inte skall funka.
Man kan ju borra ett hål och värma ett helt hus med "kallvatten" varför skulle det inte gå att
kyla ;) 8)
 
INte svar på initialfrågan men... Vet inte om det stämmer, men det här med att använda kylan i bergvärmehålets vatten till en kylanläggning sommartid har dessutom fördelen att man just värmer upp grundvattnet i hålet. Detta resulterar i att man vintertid får bättre effekt på bergvärmen har jag läst. Verkar logiskt tycker jag.  Gamla bergvärmehål är tydligen så utkylda av allt kallvatten att dom tappat effekt. Samma sak när man har för många hål inom en viss area.
/CC
 
Det är som tidigare sagts, normalflödet är för lågt för att kyla hela huset. Men kolla ditt vent aggregat för många moderna aggregat har en inställning för forcerat flöde vilket många gånger innebär dubbelt flöde och därmed dubbel kylkapaciet.
 
SnickarPelle skrev:
Forserad tilluft ok........ men hur tänkte du kyla?
Jag planerar att gräva ner ett grovt eller flera tunna rör en bit ner i backen. De problem som jag grunnar på för tillfället är att det nog kommer att kosta mer än vad jag tror, att jag vill kunna rensa röret/rören på något sätt, samt att jag inte vet hur mycket energi som överförs från luften till röret och omgivande material per längdenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.