J Josth skrev:
Ok, ja Polarpumpen håller nog ganska låga priser men man måste kolla vad som ingår och inte ingår i priset så det stämmer med det man vill ha. Med en total el-förbrukning på 20-22 MWh/år så klarar ni er med en mindre värmepumpsanläggning och Mitsubishi-pumparna ligger bra till i pris. Om huset är från -66 kan man gissa på ca 10 cm isolering i väggarna(?) Takisoleringen är ju bra att se över. Isoleringsmaterial som kan absorbera fukt är bra för vinden, kontakta någon bra firma som kan isolering.

En sak som är viktig att ta reda är vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 grader inne när det som kallast på vintern, dvs runt -20 grader för södra Dalarna. Kan eventuellt gå att utläsa från elpannans inställningar. Bra att bo i huset något år innan man byter värmesystem om det är möjligt. Det kan vara väldigt många saker som avgör om man tycker värmepump eller fjärrvärme blir bäst.
I husen runtomkring så har man enligt ledningskartan indraget FJV till i stort sett alla hus. Är något hus i närheten som kör med luft-värme (vatten?) pump också, eller så har jag förväxlat dem.

Nu har vi ju inte haft någon vargavinter heller. Tror det som mest varit -8 *C nån enstaka dag. Har väl inte rört pannan så mycket sen dess egentligen. Shunten står inställd på strax under 3 av 10, sen har vi mest reglerat elementen.

Man kan ju tydligen avbetala kostnaden för FJV-installation, är ju inga pengar man skrapar fram på några månader, men blir ju givetvis en högre kostnad där i månaden.

Kollade på nån priskalkyl där på ungefär 20-25 MWh/år, skulle kosta runt 80-90 öre/kWh plus installation. Så länge elen inte skjuter i höjden ligger det och snittar på ungefär densamma vad jag kan se... Kan ju ha räknat fel iofs, bara uppskattat på ett ungefär
 
Ok elpannan nu är alltså gammal med manuell shunt(?) Om termometer saknas på pannan nu så sätt gärna dit en anliggningstermometer som https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/ på utgående värmerör från pannan. Sedan öppna vreden på elementen/radiatorerna och reglera värmen med shunten på pannan när det blir en kallare period. Om man skriver upp några temperaturer ute, inne och temp från pannan kan man nog ganska snart avgöra om det är högtemperatursystem i huset. Värmepumpar vill helst inte ha höga temperaturer att arbeta med även om det idag finns modeller som klarar 60-65 grader med kompressorn. Fjärrvärme fungerar bra med riktigt höga temperaturer om det behövs runt 80 grader i radiatorerna när det är -20 grader ute.
 
Nej nej. Det kommer tillbaka vattenburen värme. Bara nya rör och element. Plus rensa i källaren och ta bort allt gamla ledningar från 1934 , göra plats åt allt nytt. Funderingen blir då luft-vatten eller bergvärme.
Jag håller på experimenterar under renoveringen och har märkt att ihop med pannan var hela förbrukningen runt 60% mer .
 
J Josth skrev:
Ok elpannan nu är alltså gammal med manuell shunt(?) Om termometer saknas på pannan nu så sätt gärna dit en anliggningstermometer som [länk] på utgående värmerör från pannan. Sedan öppna vreden på elementen/radiatorerna och reglera värmen med shunten på pannan när det blir en kallare period. Om man skriver upp några temperaturer ute, inne och temp från pannan kan man nog ganska snart avgöra om det är högtemperatursystem i huset. Värmepumpar vill helst inte ha höga temperaturer att arbeta med även om det idag finns modeller som klarar 60-65 grader med kompressorn. Fjärrvärme fungerar bra med riktigt höga temperaturer om det behövs runt 80 grader i radiatorerna när det är -20 grader ute.
Precis. Sitter en shunt som regleras steglöst manuellt på en 10-gradig skala, typ. Sitter en anliggningstermometer på utgående radiatorrör, men jag är tveksam till om den är i fullgott bruk. Och en termometer för själva pannan då.
 
Duger med en billig från varuhuset inne/ute modell, utegivaren tejpas på röret, dom är inte av god kvalitet men räcker gott för detta.
 
Egentligen borde man installerat en automatisk shunt, men lär bli en hög kostnad att få till elektriker och rörknökare och reservdelar till pannan som behövs (givare och styrelektronik t.ex.)
 
Fota framsidan på pannan och shunten som finns, inte svårt att sätta dit själv om man väljer en med stickpropp för vägguttag
 
useless useless skrev:
Ok då är det enligt dig bättre att köra med direktverkande el då med 100% verkningsgrad?
Rent vetenskapligt och tekniskt Ja då elen man stoppar in används till nästan 100% utan förluster.
MEN Elpriserna avgör hur KOSTNADS effektivt det är

Skulle en Kw El kosta 10 öre per kilowarr timme så sluööe elen vara ett bra alternativ (som den var på 7+ talet innan priserna löpte iväg) Dock skulle en värmepump (som inte fanns förr) vara än bättre trots högre installationskostnad.
 
J jonaserik skrev:
Fota framsidan på pannan och shunten som finns, inte svårt att sätta dit själv om man väljer en med stickpropp för vägguttag
Duger den bilden?
 
  • Värmepump av märket CTC i ett pannrum med synliga röranslutningar och värmeinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild närmare på shunten i inre högra hörnet, det är en fyrvägs som sitter där, behöver se hur den ser ut för föreslå något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.