Hej. Jag och min familj bor i en brf sen flera år tillbaka.

Vi renoverade vår toalett & hall för ngt år sedan och hantverkarna rådde oss att då även byta ut vår gamla varmvattenberedare på ovanvåningen som vvsfirman dömde ut, den var från 1984, och så gjordes. Renoveringen fortlöpte och färdigställdes. Alla nöjda.

Vid en middagsbjudning så påtalade en vän till oss i styrelsen att vi skulle plocka ur kostnaden för varmvattenberedaren ur fakturan och söka ersättning från vår Brf då det enl stadgarna är Bostadsrättsföreningens ansvar dessa vvb.

Sagt och gjort så kontrollerades stadgarna och jag tog en kopia och allt underlag och bifogade detta till styrelsen.

Men nu. 2 månader senare har jag ej hört ngt. vad är rimligt i ett liknande ärende?

Hur går man tillväga? Hade det varit det omvända skulle nog medlemmen med en fodran på sig vart ständigt uppvaktad av allehanda krav, men nu är vi supernöjda och vill ej stöta oss, men det är mycket pengar som vi kan ha rätt till tänker jag.

Kostnaden är på 19000:-
 
  • Textutdrag som förklarar att bostadsrättshavaren inte ansvarar för reparationer av varmvattenberedare enligt bostadsrättsföreningens stadgar.
Påminn dem. Såklart lite vanskligt i detta fallet att ni bytt utan att informera styrelsen. Troligtvis kan ni inte få ersättning för hela beloppet. Det kan också vara så att föreningen planerar byta dessa om 5-6 år. Byter man då alla så blir det såklart billigare per enhet.

Oavsett bör styrelsen kunna kommentera hur de tänker.
 
  • Gilla
grozny
  • Laddar…
Har ni legat ute med pengarna i flera år, kan väll inte 2 månader vara så långt. Frågan kommer in, på nästa möte utser man någon som skall undersöka så styrelsen kan ta beslut.
Att ni byter en fungerarande beredare ligger er i fatet, har föreningen ansvar är det även de som bestämmer när de skall bytas.
 
  • Gilla
grozny
  • Laddar…
T topmount skrev:
Har ni legat ute med pengarna i flera år, kan väll inte 2 månader vara så långt. Frågan kommer in, på nästa möte utser man någon som skall undersöka så styrelsen kan ta beslut.
Att ni byter en fungerarande beredare ligger er i fatet, har föreningen ansvar är det även de som bestämmer när de skall bytas.
Uttryckte mig kanske klantigt i inlägget.

Vi har bott i bostaden i några år. Renoveringen utfördes under 2019.
Allt av vita riktiga hantverksfirmor via anbudförfarande efter konstens alla regler.
Vi har ej legat ute med pengar särskilt länge då vi betalade en klumpsumma för en totentrepenad på renoveringen med allt som ingick enl offert & faktura.
 
Kommer verkligen föreningen stå för kostnaden? Den var ju inte sönder när den byttes. Känns lite konstigt om medlemmarna kan börja byta sådana grejer lite som de själva vill för de tycker den är ful/gammal eller vad nu anledningen är. Förstår att uppsåtet var gott men undrar om du får några pengar. Kanske om de är snälla.
 
F FRS05 skrev:
Kommer verkligen föreningen stå för kostnaden? Den var ju inte sönder när den byttes. Känns lite konstigt om medlemmarna kan börja byta sådana grejer lite som de själva vill för de tycker den är ful/gammal eller vad nu anledningen är. Förstår att uppsåtet var gott men undrar om du får några pengar. Kanske om de är snälla.
Man kan ju hoppas att den dokumentation runt renoveringen styrker. Läkage på inkommande vatten, ventilläkage, kran som ej gick att röra. Säkerhetsventiler på vvb ur funktion och att alla vvsfirmor sa att de icke kunde dra nya rör från en defekt vvb.

Mitt fel att ej förankra bytet från brf såklart.

Grannen 20m bort hade en likadan beredare som exploderade och fyllde hela bottenvåningen med skador för 250K under samma tid, det som gjorde att vi bytte vår beredare i farten, utan styrelsens godkännande.
Får väl se detta som läropeng annars. Kanske kan förhandla lite, har även fönster & dörr samt gamla el-element som bör bytas och enl stadgarna är det föreningens ansvar.
Får se vad diplomati kan ge
 
Som sagt, du kan nog inte kräva att föreningen skall stå för kostnaden. Men det låter ju som att det var hög tid att byta ut den. Så förhoppningsvis tar föreningen kostnaden.
 
Om ni ska få ersättning från föreningen bör det nog vara så att beredaren har ett problem som föreningen getts möjlighet att undersöka. Föreningen kanske också vill ha en viss typ av enhetliga beredare som installeras. Om föreningen medger er ersättning utan underlag om problem så kan det nog ge problem vid revisionen.
 
Utan att veta dina stadgar så tror jag med all säkerhet att du har brutit mot er förenings stadgar. Det kan komma tal om ekonomisk kompensation mot föreningen beroende vad på vilka typ av ekonomiska konsekvenser får förening att er renovering.
Min tips är att undvika all typ av krav från er sida. Ni har gjort fel från början och det finns risk att ni späder mer bensin.
Erkänd att ni har gjort fel och ge all dokumentation till styrelsen så att de godkänner installationen. En godkännande åttar sig föreningen ansvaret av all utrustning samt ägarskap. Då slipper ni framtida ekonomiska krav.

Jag är ledsen för er skull men ta det som lär-pengar. Lycka till!
 
L liqwid78 skrev:
Utan att veta dina stadgar så tror jag med all säkerhet att du har brutit mot er förenings stadgar. Det kan komma tal om ekonomisk kompensation mot föreningen beroende vad på vilka typ av ekonomiska konsekvenser får förening att er renovering.
Min tips är att undvika all typ av krav från er sida. Ni har gjort fel från början och det finns risk att ni späder mer bensin.
Erkänd att ni har gjort fel och ge all dokumentation till styrelsen så att de godkänner installationen. En godkännande åttar sig föreningen ansvaret av all utrustning samt ägarskap. Då slipper ni framtida ekonomiska krav.

Jag är ledsen för er skull men ta det som lär-pengar. Lycka till!
Läste du mitt inlägg?

Det var en i styrelsen ( vice ordf dessutom ) som bad mig lämna in kostnaden för beredarbytet!

Nåväl. Det blir som det blir.
 

Bästa svaret

Ja, din vän som sitter i styrelsen bekräftar att ansvaret ligger på föreningen och jag antar att denne kan stadgarna väl.

Ha åtanke att din vän talar som en vän och medlem och inte från styrelsen. Då antar jag att styrelsen inte har fattat ett formellt beslut innan denna har träffat er.
Jag tycker att styrelsen går i djupvatten om de inte tänker riktig noga hur de ska hantera ärendet. Ett godkännande kan innebära att implicit tillåtande av andra typ av renoveringar från medlemmar på föreningens ansvarsområde.
Jag hade tipsat din vän att styrelsen rådgör med någon jurist hur man ska hantera ärendet tex så att man inte rubbar på likhetsprincipen.

Själv sitter på en styrelse och hade hanterat ärendet på följande sätt:
1. Tackat medlem för att ha hittat brister i föreningens ansvarsområde. Samt upplyst om stadgarna och hur man ska agera i framtiden.
2. Formellt inte godkänt ingreppet.
4. Förstå om ingreppet medger ekonomiska problem för föreningren
5. Det finns ingen anledning att misstro skicket eftersom renovering skedde av fackman och känt företag. Styrelsen anlitar en besiktningsman för att godkänna ingreppet.
6. Godkänna/underkänna ingreppet beroende på utfallet.
7 Räkna ut styrelsens arbetsbördan, besiktningsman, åldersavdrag minus medlems renoveringskostnad. Underlaget används för att bestämma eventuell ekonomisk kompensation av föreningen till medlem eller vice versa
8. Omedelbart förstå skicket av övriga system i föreningen. Andra kan också samma underhållsbehov.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
L liqwid78 skrev:
Ja, din vän som sitter i styrelsen bekräftar att ansvaret ligger på föreningen och jag antar att denne kan stadgarna väl.

Ha åtanke att din vän talar som en vän och medlem och inte från styrelsen. Då antar jag att styrelsen inte har fattat ett formellt beslut innan denna har träffat er.
Jag tycker att styrelsen går i djupvatten om de inte tänker riktig noga hur de ska hantera ärendet. Ett godkännande kan innebära att implicit tillåtande av andra typ av renoveringar från medlemmar på föreningens ansvarsområde.
Jag hade tipsat din vän att styrelsen rådgör med någon jurist hur man ska hantera ärendet tex så att man inte rubbar på likhetsprincipen.

Själv sitter på en styrelse och hade hanterat ärendet på följande sätt:
1. Tackat medlem för att ha hittat brister i föreningens ansvarsområde. Samt upplyst om stadgarna och hur man ska agera i framtiden.
2. Formellt inte godkänt ingreppet.
4. Förstå om ingreppet medger ekonomiska problem för föreningren
5. Det finns ingen anledning att misstro skicket eftersom renovering skedde av fackman och känt företag. Styrelsen anlitar en besiktningsman för att godkänna ingreppet.
6. Godkänna/underkänna ingreppet beroende på utfallet.
7 Räkna ut styrelsens arbetsbördan, besiktningsman, åldersavdrag minus medlems renoveringskostnad. Underlaget används för att bestämma eventuell ekonomisk kompensation av föreningen till medlem eller vice versa
8. Omedelbart förstå skicket av övriga system i föreningen. Andra kan också samma underhållsbehov.
Haha detta låter ju som om dejavu.

Det är just nu det som pågår efter att i detta radhusområde med majoriteten av vvb från-84 med tillhörande avlopp etc, man är nu i skedet att göra en översyn av värme & vatten.
Ett flertal oförutsedda händelser har belastat föreningen och enskilda medlemmar pga åldersdefekter. Det senaste året har 2 beredare sprungit läck, därav min "planerade" åtgärd i preventivt syfte.

Bara de 2 senaste självriskerna föreningen fått betala är gigantiska så nog händer det något inom snar framtid. Hoppas få ett svar om de medlemmar som nu byter för att slippa tråkiga överraskningar.

Tack för ditt svar.
 
Föreningen stod för beredaren. De byter vid behov samt vid ägarbyten.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.