Hej
Jag har nyligen köpt ett hus där uppvärmningen är elpanna nibe evc13 och en värmepump med markslingor. Värmepumpen heter Tellus 3100 med 3,1 kw som är en 90-tals installation med markslingor på 2x35 meter. Varmvattnet värms med en separat 300l varmvattenberedare. Värmepumpen verkar vara inkopplad på returen.

Jag har tittat på en Daikin monoblock luft vatten pump på 7 kw som enligt anvisningarna kan kopplas in på returen. En bekant till mig trodde att det skulle fungera ställa Daikin pumpen utanför källarväggen och koppla in den på lika sätt som den nuvarande värmepumpen .

Jag är tacksam om någon som är kunnig på värmepumpar vill titta på bilderna och ge sin åsikt om detta verkar rimligt.

Mvh
Marcus
 
  • Uppvärmningssystem med gammal elpanna och varmvattenberedare i källare samt en Tellus värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre värmepumpsinstallation i ett hus med synliga slangar och rör kopplade till en öppen elpannaenhet på en källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha satsat på en helhetslösning med värmepump och tillhörande elpanna med styrsystem. Det kostar lite mer, men det tjänar man igen på verkningsgraden för värme och varmvattentillverkning.

Tänk på att den gamla värmepumpen kan ha förbjudet freon i sig.
 
Har din Tellus gått sönder? Om inte, kör den tills den rasar först. Min granne har en pump med DX slinga som han satte in 1983, han har bytt kompressor 2 gånger) Bäst är väl att byta till en "komplett" inndel enligt Purjos förslag, men en monoblock fungerar väl fint, de nya har ju styrning så du kan köra flytande kondensering. Tänk på att en 7 kw L/V kanske bara ger 3.5 kw vid -10c .....Kan du koppla själv så kan du komma undan under 50 kkr. Kolla Mitsubishi Electric de ska komma ut med en ny serie "mini" monoblocks, de är ju nästan lika bra som Daikin...;)
 
Hej
Nej den tuffar och går bra men grannarnas börjar ge upp en efter en så därför börjar jag kolla på andra alternativ. Men roligt att höra att Tellusen har hållt så bra, min kanske har några år kvar.

Fördelen med den monoblock 7kw är att jag kan få loss en för en bit under 40 tkr vilket trots allt är ca halva priset mot de priser jag fått för helhetslösningarna ex installation. Monoblock installationen bör också bli klart billigare så ca halva priset totalt. Därför börjar jag fundera på ett byte.

Intressant att du tror styrningen bör fungera bra. Installationen borde väl bara bli att ansluta 22 mm rör till monoblock pumpen såsom nuvarande är ansluten?
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Min granne har en Thoren pump tror jag. Fanns Panasonic Monoblocks också, för 3-4 år sedan gick de att hitta för under 40. Kolla så att den du köper har styrning, ibland är det en separat modul. Jag gillar enkla system utan rörliga delar )

ComfortThomas vet säkert mer om Mitsus nya W co2 ?

Är det bara några meter mellan så borde 22 mm CU fungera fint. Men enligt lathunden ska du ha minst 28 alt 32.Men i verkligheten kommer det gå fint tack och lov.
 
har tyvär dålig koll på co2 maskinen.

Mitsubishi har om man söker en komplett anläggning med lite lägre effekter 2st nya splitmodeller av Ecodan.
Ser ut att vara vettigt prissatta.
1-fas som ser ut att möjligtvis klara utedelen på en 13A säkring
Finns på www.mitsubishivillavarme.se
 
  • Gilla
TonyD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.