Mycket märkligt. Borde droppa ur blandaren också. Vid duschen
Men jag hade stängt av vattnet. Lossat blandaren. Skarvat ut blandaren med två flex slang och testat blandaren igen.
 
J JKrister skrev:
Mycket märkligt. Borde droppa ur blandaren också. Vid duschen
Men jag hade stängt av vattnet. Lossat blandaren. Skarvat ut blandaren med två flex slang och testat blandaren igen.
Har inte riktigt tänkt på det eftersom jag bara använder takduschen och det blir blött överallt. Ska testa imorgon.
Ska be firman som installera den komma hit, de har alltid varit kanon att ha att göra med.
 
A andhak2802 skrev:
Hej, vad tror du om filmen jag laddade upp?
Det där ser ut som ett pex rör, vilket är bra.

Jag skulle tro att det är kopplingen för varmvattnet vid duschen som är otät, och det droppar tillbaka genom plaströret (som alltså kallas pex rör). Försök dra åt de kopplingar som sitter precis vid duschblandaren. Om det inte funkar kan packningen vara trasig. En packning är en liten gummiring som kan köpas på byggvaruhandel. Du skruvar av blandaren och får byta ut dem. Annars fixar en röris detta på en timme.
 

Bästa svaret

Nu är ju lösning på väg i form av röris men en packning eller dålig ansluten blandare kan jag inte helt köpa att det ska vara. Varför läcker det bara vid drift?
Måste ju vara blandvatten som går tillbaka i skyddsröret om det bara sker vid drift. Trycket minskar ju om något vid drift på alla vattenrör o kopplingar fram till och in i blandaren.
Vilket hade varit möjligt om takduschen gick med dolt rör. Men nu är allt blandvatten via externa synliga rör...

Jag vill säga att blandaren är trasig och läcker ur ett av vreden eller ur "chassit" hänt mig på en utedusch som frusitsönder.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Nu är ju lösning på väg i form av röris men en packning eller dålig ansluten blandare kan jag inte helt köpa att det ska vara. Varför läcker det bara vid drift?
Måste ju vara blandvatten som går tillbaka i skyddsröret om det bara sker vid drift. Trycket minskar ju om något vid drift på alla vattenrör o kopplingar fram till och in i blandaren.
Vilket hade varit möjligt om takduschen gick med dolt rör. Men nu är allt blandvatten via externa synliga rör...

Jag vill säga att blandaren är trasig och läcker ur ett av vreden eller ur "chassit" hänt mig på en utedusch som frusitsönder.
Låter rimligt, var uppe och kände lite nu och det vredet som styr på/av känns lite löst jämfört med det andra. Känns ju surt på en tre år gammal dusch och garantin är väl säkert två år.

Tack!
 
N nikoman skrev:
Det där ser ut som ett pex rör, vilket är bra.

Jag skulle tro att det är kopplingen för varmvattnet vid duschen som är otät, och det droppar tillbaka genom plaströret (som alltså kallas pex rör). Försök dra åt de kopplingar som sitter precis vid duschblandaren. Om det inte funkar kan packningen vara trasig. En packning är en liten gummiring som kan köpas på byggvaruhandel. Du skruvar av blandaren och får byta ut dem. Annars fixar en röris detta på en timme.
Tack för din hjälp!
 
Kan vara att det trycker in vatten vid blandarfästet. Sen tar det den lätta vägen och rinner ut på den lägre punkten. Har varit med om det med LK och då var lösningen ändkrage RSK 187 22 22. Detta monteras i duschen och förhindrar att det kan trycka in vatten i skyddsröret i duschen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
A
Ett företag som gör arbete hos dig kan du reklamera i tio år.

Detta gäller då för själva arbetet och sätter de gjort jobbet på.

Skulle också sträcka mig till att säga att det gäller för alla kopplingar och skarvar men antagligen inte för blandaren som Damixa ger 2 års garanti på.
 
mathiash77 skrev:
Ett företag som gör arbete hos dig kan du reklamera i tio år.

Detta gäller då för själva arbetet och sätter de gjort jobbet på.

Skulle också sträcka mig till att säga att det gäller för alla kopplingar och skarvar men antagligen inte för blandaren som Damixa ger 2 års garanti på.
Tack, får hoppas att det är något som är felaktigt utfört men det är säkert blandaren. En dum fråga kanske men visst kan man byta blandaren men behålla duschen?
 
A andhak2802 skrev:
Tack, får hoppas att det är något som är felaktigt utfört men det är säkert blandaren. En dum fråga kanske men visst kan man byta blandaren men behålla duschen?
Absolut, det är standardgäng som passar alla blandare. Och även blandare kan ofta behållas med packningsbyte eller så.
 
J JKrister skrev:
Absolut, det är standardgäng som passar alla blandare. Och även blandare kan ofta behållas med packningsbyte eller så.
Tack!
 
Hur gick det sen?
Fick du ut en rörmokare ??

//AA
 
Ja jag saknar uppdatering med.
Förhoppningsvist inte alltför lång tid senare.

@Andhak2802 var ju inloggad senast 10 idag så har säkert bara glömt
 
Hej,

ursäkta men både glömt och haft magsjuka barn.

Rörmokare har varit här senast idag, lossade blandaren och det såg bra ut. Drog åt nån mutter och då kom inget vatten vid test. Upptäckte nu under kvällen att det fortfarande läcker. Lösningen då är att byta blandare. Lite surt för att kunna göra det måste de byta röret vattenledningen ligger i.

Gissar jag rätt så kommer det inte bli billigt. Blandaren har ju bara garanti på två år.

Nästa så jag hoppas på en läcka i väggen så försäkringen tar det.......men bara nästan.

Tack för att ni säger till om uppdatering!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Har du provat att dra igång vattnet UTAN att väggen där blandaren sitter blir blöt? Kan ju vara så enkelt som att det rinner in vatten längs väggen och in i ytterröret och sen letar sig ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.