Jag vill ha en ytterdörr med måtten 10x21
Problemet är att höjden för dörrhålet är 2030 mm
Byggnaden är byggd i leca block från finja

Jag undrar om man kan kapa av en lecabalk 250x1495 mm höjden är 190 mm
som ligger ovanför ytterdörrs hålet.
Jag vill kapa bort ca 70 mm längs med av leca balken så ytterdörren får plats.

Går det att kapa av leca balken så mycket?
 
Spontant nej, balken är ju beräknad med vissa mått.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Spontant nej, balken är ju beräknad med vissa mått.
Om det har någon betydelse så är byggnaden ett garage och där är ingen takstol som ligger på balken
Balken är på en gavel sida
 
Kan du inte bara höja upp balken 7 cm och kapa stenarna på skiften ovanför istället? :)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Kan du inte bara höja upp balken 7 cm och kapa stenarna på skiften ovanför istället? :)
Det hade varit det bästa, men garaget är byggt men jag har putsningen kvar
 
Testa, vad är värsta som kan hända?
 
Nej. Generellt för enkelspända balkar (som den över dörren) behöver den ta upp drag i underkant. I en murad konstruktion lär den balken ha armering i underkant. Om armeringen kapas av är det lika bra att skrota hela balken.

Men med mer info om konstruktionen i övrigt kanske det går att se alternativa lösningar.
 
Beror ju på hur djupt in armeringen ligger.
Om du börjar kapa på ena sidan ca 100-200mm in på balken så märker du om du stöter på armering
 
F.A.S Fredrik Skoglund skrev:
Nej. Generellt för enkelspända balkar (som den över dörren) behöver den ta upp drag i underkant. I en murad konstruktion lär den balken ha armering i underkant. Om armeringen kapas av är det lika bra att skrota hela balken.

Men med mer info om konstruktionen i övrigt kanske det går att se alternativa lösningar.
Jag har inga planer att kapa armeringen i balken.
Tänkte mer på att kapa av lecan på balken i underkant.
Men om armeringen ligger i underkant så funkar det inte
 
A Alexn72 skrev:
Beror ju på hur djupt in armeringen ligger.
Om du börjar kapa på ena sidan ca 100-200mm in på balken så märker du om du stöter på armering
Jag har funderat på att göra så men tänkte att någon annan kanske har prövat och vet om det funkar
 
Ligger det ingen takstol eller annat på så skulle jag kapa den i överkant och ha den hela sidan nedåt (som får ta dragkrafter)
(Själv använde jag inte lecabalkar över port och dörr när jag byggde garage, utan la på ordentliga I-balkar, byggde en form och gjöt in dom i betong. Men det tar ju lite tid och arbete)
 
B
Jag vill minnas att det i underkant på de balkarna är 2 armeringsjärn, och 1 armeringsjärn i ovankant. En 19cm balk med underkantsarmering kan man inte kapa 7 cm, det är ju nästan halva balken. Inte utan att kapa av armeringen.

Sen kanske inte armeringen fyller så mycket syfte, om lasten ovanifrån är låg. Finns annan armering i skiften ovanför? Jag hade nog satt in en 20x dörr istället.
 
Du säger att du har putsningen kvar, det låter som att du själv konstruerat det, då borde du ha koll på om konstruktionen klarar att du kapar så mycket eller ej.
Om det inte är något problem, annat än att du kapar armeringen kan det ju vara en idé att kapa lite till och lägga in en metallbalk?
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Jag kommer inte att kapa balken eftersom armeringen är i underkant i balken
Tack för era svar
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.