Jag vet inte om det går att se av bilden men är det någon som vet vilket typ av tak det här är? Vi vill måla taket men är lite osäker hur vi ska gå till väga.
 
  • Ett plåttak på en byggnad med röda väggar under en grå himmel, osäkerhet kring taktypen uttrycks.
Mathund Mathund skrev:
Jag vet inte om det går att se av bilden men är det någon som vet vilket typ av tak det här är? Vi vill måla taket men är lite osäker hur vi ska gå till väga.
Plåt eller eternit?
 
Det är definitivt någon typ av plåt.
 
Mathund Mathund skrev:
Det är definitivt någon typ av plåt.
Finns säkert att hyra någon form av sandbläster och sen måla men man behöver kanske inte blästra?
 
Är skicket bra är det bara rengöra och måla men annars kanske lika att byta.
 
P Pappa1986 skrev:
Finns säkert att hyra någon form av sandbläster och sen måla men man behöver kanske inte blästra?
Sådär ser baksidan ut, jag tycker ändå inte att det ser ut att vara i värsta skicket och vill nog vänta med att byta hur som helst då brädfodring och kök går före. Men den rost som är borde väl gå att sandpappra och sedan tvätta ordentligt inför målning?
 
  • Baksidan av ett rött hus med ett plåttak som visar tecken på rost, i behov av sandpappering och tvätt inför målning.
Mathund Mathund skrev:
Sådär ser baksidan ut, jag tycker ändå inte att det ser ut att vara i värsta skicket och vill nog vänta med att byta hur som helst då brädfodring och kök går före. Men den rost som är borde väl gå att sandpappra och sedan tvätta ordentligt inför målning?
Det med att måla rostangripna stålprodukter blir oftast inte bra. Sen måste du ju kolla så att det inte snart är totalt genomrostat innan målning.
 
T
Ser ut som ett vanligt TRP 20 tak.
Galvad plåt är lite fet i ytan av sig själv, men tvätta upp taket med målartvätt,(avfettning) sedan helst med högtryck.Rosten kan du polera ner med maskin.
Ett målat plåttak håller inte så länge färgen, men några år till så det ser snyggt ut, taket är tätt även om färgen lossnat.
Du kan även rolla och pensla på färgen.
 
Jag skulle gissa på att det är aluminium skivor som är fästa med rätt skruv men att gummipackning gått sönder. Det är nog dags att se över ditt underlagstak, takbeklädnaden kan du rengöra medans du tar ner den och faktiskt måla på en gång.

Materialkostnad för ditt tak ser inte ut att överskrida 10tkr om du gör det själv.
 
Det är ett plåttak i stål utan tvekan. Det är egentligen bara att borsta/slipa/blästra, tvätta och måla men det är omfattande och resultatet inte garanterat.

Tvätta och fulmåla eller byt hela plåten är mina förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.