Alfredo Alfredo skrev:
Det beror ju lite på vad man menar med "vanligt trälim". För mig är det exempelvis flaskan längst till höger i bilden i första inlägget, alltså "vanligt" vitlim. Sådant trälim är inte vattenfast och jag skulle nog inte limma sådant som kommer att vara "konstant blött" med detta.

Fast det är rätt stor skillnad mellan en skärbräda som utsätts för en "blöt köttbit" en kort stund och knappt blir "fuktad" och en tunna för långtidsförvaring av vätska.

Jag skulle nog satsa på ett vattenfast lim som uttryckligen duger för livsmedel, Både för hållfasthet och för smak/hälsa.
Finns ju mängder med trälim som är för utomhusbruk och som klarar fukt. Finns även livsmedelsgodkända om man är rädd för det. T.ex. Titebond 3.
 
F falkn skrev:
Finns ju mängder med trälim som är för utomhusbruk och som klarar fukt. Finns även livsmedelsgodkända om man är rädd för det. T.ex. Titebond 3.
Var det inte ungefär det jag skrev? :thinking:Jag ville bara förtydliga att det som i alla fall för mig är det absolut vanligaste trälimmet, vanligt vitlim, är vattenlösligt och antagligen inte är så bra här.
 
Nu har jag egentligen ingen koll men eftersom att det är en massa diskussion utan egentligt vetande tänker jag så här:
Hur brukar man tillverka vinfat?
Borde finnas beskrivet på yotube/Google.

Antar att vitlim/titebond 3 o liknande är lite nyare påhitt än vinfat.
 
K kioskdavid skrev:
Nu har jag egentligen ingen koll men eftersom att det är en massa diskussion utan egentligt vetande tänker jag så här:
Hur brukar man tillverka vinfat?
Borde finnas beskrivet på yotube/Google.
Med antingen stora plankor eller pluggar. Men jag har/kan inget av det. Plus att ”riktiga” fat är välvda där man böjer trät. Jag har valt en rak design för att slippa det.
 
  • Träskiva limmas med Titebond III lim i verkstaden, ihopklämd med svart spännband på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Detbrunahuset skrev:
Så vingård väl se imorgon om det blev en bra limning.
Tack för uppföljningen och vilken underbart passande autodefect! :rofl:
 
Jag blev lite intresserad och satt och Googlade en stund. De flesta trälim med klassning D3, för utomhusanvändning, verkar vara godkända för "indirekt kontakt med livsmedel". Jag vet bara inte vad indirekt kontakt innebär i det här fallet.
 
Bart Bart skrev:
Jag vet bara inte vad indirekt kontakt innebär i det här fallet.
Nej det var inte direkt uppenbart. Antingen har väl limmet kontakt med livsmedel eller så har det inte kontakt kan jag tycka. :dizzy:
 
Lite akademisk diskussion då TS redan hittat en bra produkt, men för framtida användare som har liknande frågor kan de vara intressant kanske.

Livsmedelsverkets WIKI. Det verkar inte göra någon skillnad mellan direkt och indirekt kontakt vad gäller märkning av produkter. Så jag förstår fortfarande inte varför de gör den skillnaden vid märkning. Men står det godkänd för indirekt kontakt verkar det innebära t ex bindemedel i förpackning av livsmedel, snara än själva förpackningsmaterialet. Dock bara min uppfattning av det jag läst.

https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/344/material-i-kontakt-med-livsmedel-fcm
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
För övrigt ska det bli intressant att se slutprodukten. Verkar kunna bli en vacker skapelse.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Lite akademisk diskussion då TS redan hittat en bra produkt, men för framtida användare som har liknande frågor kan de vara intressant kanske.

Livsmedelsverkets WIKI. Det verkar inte göra någon skillnad mellan direkt och indirekt kontakt vad gäller märkning av produkter. Så jag förstår fortfarande inte varför de gör den skillnaden vid märkning. Men står det godkänd för indirekt kontakt verkar det innebära t ex bindemedel i förpackning av livsmedel, snara än själva förpackningsmaterialet. Dock bara min uppfattning av det jag läst.

[länk]
Intressant input, speciellt med tanke på att produkten jag hittade inte alls var bra. Eller så var det handhavandefel, men det är inte troligt

Det gick förhållandevis enkelt att bryta isär limfogen efter 24h härdning. Det hade inte härdat som lim brukar utan var mer silikon, dock lite fastare.

det kanske är en jättebra produkt men för mitt ändamål och mina begränsade kunskaper i ämnet var det en miss.

Men! Skam den som ger sig. Jag faller ihop och börjar om igen. Tänker mig att jag tar ut ett spår i alla delarna och limmar en bit i spåret tillsammans med en skruv för att hålla ihop det skruven kommer inte att vara i kontakt med innehållet.

så, fortsättning följer!
 
Bart Bart skrev:
För övrigt ska det bli intressant att se slutprodukten. Verkar kunna bli en vacker skapelse.
Det har vi inte sett än ☺️ men tack för förtroendet.
 
D Detbrunahuset skrev:
Det gick förhållandevis enkelt att bryta isär limfogen efter 24h härdning. Det hade inte härdat som lim brukar utan var mer silikon, dock lite fastare.
Jag har inte använt din produkt men gissar att den är mer åt "fog-hållet" och behåller viss elasticitet, vilket nog inte passar här. Jag skulle nog satsa på något rent trälim enligt:
Bart Bart skrev:
De flesta trälim med klassning D3, för utomhusanvändning, verkar vara godkända för "indirekt kontakt med livsmedel".
 
C
D Detbrunahuset skrev:
Det gick förhållandevis enkelt att bryta isär limfogen efter 24h härdning. Det hade inte härdat som lim brukar utan var mer silikon, dock lite fastare.
Ta Titebond då om den är godkänd. Det beter sig iallafall som vanligt trälim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.