Hej!
Är helt ny på detta, hoppas därför på lite hjälp på travet!
Vår lägenhet har en liten uteplats mot innergården och våra buskar är allt annat än härliga nu och som nyinflyttad vill jag gärna fixa till det innan sommaren.
Gissar efter min Google research att det är liguster som är framför mig och har 1000 olika funderingar!
Av oklar anledning är de väldigt böjda och glesa och jag undrar om det finns något bra sätt att få de att växa rakare? Jag tänkte annars under tidig vår flytta på några buskar från långsidan till kortsidan som är på bilden och klippa av de rätt rejält för att få de växa lite tätare. Tror ni den överlever det och finns en chans att få de fina? Att tillägga så hade de fina gröna blad i september när vi var på visningen, så de är nog inte helt förstörda gissar jag på.
Supertacksam för alla tips och kommentarer
 
  • Uteplats med glesa, böjda buskar mot en tegelvägg och träaltan, kvällsbelysning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att på bilden se om det verkligen är liguster. Visserligen finns det bladfällande liguster men några blad borde det väl finnas. OM det är liguster kan du föryngra dem helt. När våren kommet och de börjar tända kapar du dem 25-30 cm från marken och fyller på med en säck gödslad trädgårdsjord. Sedan putsar du dem ett par gånger/året och formar dem som du vill.

Tillägg: jag tror inte det är liguster.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är svårt att på bilden se om det verkligen är liguster. Visserligen finns det bladfällande liguster men några blad borde det väl finnas. OM det är liguster kan du föryngra dem helt. När våren kommet och de börjar tända kapar du dem 25-30 cm från marken och fyller på med en säck gödslad trädgårdsjord. Sedan putsar du dem ett par gånger/året och formar dem som du vill.

Tillägg: jag tror inte det är liguster.

Oh tack så mycket för ditt svar! Undrar vad det är för buskar då? laddar upp en ny bild för hur de såg ut i somras! Vad kan det vara?
 
  • Trädäck med utemöbler och buskar i sommar, fråga om buskarter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mysig uteplats med gröna buskar, trästaket och utemöbler framför en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med trästaket, gröna buskar, ett litet bord med två stolar och dekorativa föremål, under sommartid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oerhört svårt att se på bilderna men liguster ser det inte ut att vara. Lite av det ser nästan ut som någon ribes-art men sen undrar jag om det är samma art alltihop. De mår inte bra iallafall. Det kan bero på en massa saker bland annat torka. De står illa till där intill hus och får nog väldigt lite vatten. Du skulle kunna prova att klippa ner dem helt och se hur de utvecklar sig. Men det behöver både vatten och näring kontinuerligt. Det finns kompostnäring som man vattnar ut, den är bra för den stärker motståndskraften hos växterna.

Om det är någon form av sjukdom som gör att de ser så eländiga ut kommer du att märka det under sommaren och då kan du gräva upp dem, byta jorden och sätta något som inte tillhör samma släkte. Men det är en svår växtplats.
Beroende på var du bor kan du nog klippa ner dem rätt snart. I södra Sverige hade jag gjort det i v 8 eller så. Vad det än är och hur de egentligen ska beskäras så är mitt råd radikal beskärning nu under vårvintern. Jäms med marken. För det där gör ju ingen glad.
 
  • Gilla
Narmina
  • Laddar…
Tycker också det ser ut som Måbär eller liknande.

Om det är det:
Bara att klippa ner så kommer de igen. Inga problem att flytta. Går även att göra avläggare om du vill föröka: böj ner en gren, lägg på lite jord och en sten mitt på nånstans så växer det ut rötter där, sedan är det bara att klippa loss den från huvudbusken efter några veckor.
 
  • Gilla
Narmina
  • Laddar…
Nu när jag öppnar bilden i datorn ser jag att de inte växer intill en husvägg. Utan i en liten ränna. Du kan pröva att luckra upp jorden intill dem, den är förmodligen ganska kompakt. Det kan vara så enkelt att de är risiga pga vatten- och syrebrist. Detta löses enklast genom att tillsätta kompost eller annan mull i området intill. De har inte bara rötter i den lilla rännan som de står i. Det kan också vara så att det blir väldigt blött i den där rännan under perioder och då drunknar de. Då hjälper jordförbättring.

Men det finns sjukdomar och parasiter som går på ribes och då är det ingen idé, så radikal beskärning, jordförbättring, vatten och näring så kommer du och se om de blir snyggare. Annars gräv upp, jordförbättra (en bit utanför också) och sätt ngt som inte tillhör ribes-släktet. Kanske liguster i stället? Eller avenbok, båda är tåliga och robusta och behåller lite blad (liguster i grönt och avenbok i brunt tillstånd) över vintern. Med vatten och näring och god tillgång till syre och mull växer häckar snabbt. Många tror att häckar och träd växer långsamt men det beror nästan alltid på felaktig skötsel

Mysig uteplats!

//Stina
 
Funderade också på Ribes (måbär & vinbär t ex), men tycker att det påminner mkt om skogsolvon, (eller i vart fall olvon). De har ett liknande växtsätt och blir lätt glesa nertill.
Tycker inte att buskarna ser ut att må direkt dåligt. Tror som sagt att det är växtsättet. Pröva att klipp ner de risigaste grenarna. Kan inte hur olvon ska klippas, (då vi aldrig klipper våra), men sök på det så hittar du säkert bra tips. Odla.nu brukar ha massor av info, och forum.
Skogsolvon växer som framgår av namnet i skogsmiljö, främst skogsbryn. De klarar därför skugga rätt väl, och blir 2-3 m höga. (Höjden beror på hur mkt de måste sträcka på sig för att komma åt sol & ljus.) De får vita blomställningar, och senare röda bär.
De bör passa rätt väl på en skuggig innergård. Lite regelbunden klippning av de grenar som inte växer som önskat bör ge ett annat stilistiskt uttryck. Att klippa ner enstaka gamla grova grenar brukar ge bättre täthet nertill på buskar generellt.
 
  • Gilla
Narmina och 1 till
  • Laddar…
Njae, viburnum tror jag inte. Närbild på ett handflikigt grönt blad från en Ribes aureum-buske mot suddig grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visserligen handflikiga blad men fingrarna har spetsigt avslut. BIld från virtuella floran.

Här är TS's buske i närbild. Ribes aureum-buske med handflikiga blad nära ett trästaket. Handflikiga blad med rundat avslut. Det är en ribes, inte alpinum och inte sanguineum och inte någon av alla som odlas för bär. Ribes aureum skulle jag säga.

Jag såg nu att buskarna växer i en ränna mellan ett trädäck och något som kanske är hårdgjort även på andra sidan. Under trädäcket är det förmodligen krossmaterial och det är ju ingen vidare växtplats. Det kräver en hel del arbete att ha fina buskar/häck i en sådan växtplats. Det går men kräver påförsel av mull, vatten och näring kontinuerligt. Rötterna är ju utanför rännan, eller borde i alla fall vara. Så troligen är det det som är felet. Men ribes drabbas också av sjukdomar i bland och då är det ingen idé utan bättre att byta art.
 
  • Gilla
Narmina
  • Laddar…
BirgitS
Vanlig måbär blir ju sällan mer än 1,5 m hög, särskilt om det är brist på vatten eller näring, och det ser ut att finnas ung. 2 m höga grenar på bilderna.
 
  • Gilla
Narmina
  • Laddar…
Oavsett vad det är (svårt att se) så överlever de nästan helt säker att klippas ner hel, och kommer antagligen tillbaka över sommaren om de får lite gödning. Så, du har inget att förlora på att klippa ner dem. Vill du flytta dem är det även då bra att klippa ner dem hårt först.
 
  • Gilla
Narmina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vanlig måbär blir ju sällan mer än 1,5 m hög, särskilt om det är brist på vatten eller näring, och det ser ut att finnas ung. 2 m höga grenar på bilderna.
Grannens jättefula måbärshäck är 2,5 meter hög. Om man sträcker den. Den har naturligtvis lagt ner sig :crysmile:
 
  • Gilla
Narmina och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar! Så glad jag blir för all hjälp! Då provar jag en runda med det ni rekommenderade och får se hur det blir:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.