hsd
Har haft länsförsäkringar och det var höjningar hela tiden, smyghöjde även självrisken
På senare år, har ett annat bolag nu, så har länsförsäkringar uppvaktat årligen och lovat lägre premier men jag har begärt skriftlig offert och då var löfterna tomma, rejält mycket högre premie än utlovat
 
Tror allt handlar om att just din son har tecknat försäkringen. Det är som med bilar, det är rejält mycket dyrare när man är yngre. Vet själv att min villahemföraäkring var rejält mycket dyrare för mig när jag jämndförde med min far hos LF. Både jag och hand var vid tillfället guldkunder hos LF. Det är förresten ingen sådant som har påverkat premien med? Ger ju 20%rabatt om man är guldkund på försäkringen.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Det är ju lika med äldre udda teleabonnemang. Det löper kanske på så länge samma person inte säger upp det men så fort man gör det så finns inte avtalstypen längre och liknande.
Inte riktigt samma sak. Ett försäkringsavtal löper ju på ett år, och sedan är det ju öppet för premie- och villkorsändringar och om man vill förnya eller inte.

Har irriterat mig länge på "stamkundshöjningarna" och nyteckningsrabatterna hos bl.a. försäkringsbolag. Inte minst LF som senast lämnade en offert via insplanet som låg 30% under förnyelsen av samma befintliga försäkring hos LF.

Men sen blev jag positivt överraskad när förnyelsen kom på bilförsäkringen jag tecknade förra året och den låg 800 kr lägre:thinking:
Och då var den ändå bland de absolut billigaste när jag tecknade den. Bara att tacka och ta emot (Moderna).
 
Konsumenternas.se har bra jämförelsesidor beträffande villkor för villaförsäkringar, en med betyg och en med fördjupad info. Intressant läsning https://www.konsumenternas.se/forsakring/boende/om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar
Skiljer faktiskt en hel del mellan bolagen.
Noterar som "hemmafixare" att t.ex att Länsförsäkringar kräver våtrumsintyg för att överhuvudtaget ersätta ytskikt i våtrum vid vatten/fuktskada något som man är mycket otydlig med på sin hemsida. Nästan alla andra av de som ersätter ytskikt nöjer sig med att branschregler följts om icke våtrumscertfierad gjort jobbet.
En sak som jag inte kan se jämförs av konsumenternas, men som kan vara bra att tänka på om man byter bolag och har ett gammalt hus, är t.ex ersättning vid skador av hussvamp. Där har flera bolag, av de som överhuvudtaget ersätter, sex månaders karens, eller som If krav på att godkänd "Huskoll" av Anticimex utförts, innan hussvampsförsäkringen gäller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.