Har en vvs-firma för vårt kompletta byte av VA i en villa på 200m2. Vid ett jobb som gjordes i höstas, började det smygläcka i en skarv på ett avloppsrör, jag meddelade detta direkt, men fick svaret att det antagligen inte var något problem. Andra gången så läcker det så ymnigt så vi anser inte vi kan använda varken tvättmaskin, diskmaskin eller wc, och jag ber dom komma så snabbt dom kan. Dom kommer nästa dag och åtgärdar det, men ytterligare en dag senare så får vi en faktura på 3000kr.

Jag tolkar ju detta som en solklar reklamation, och hade inte förväntat mig minsta antydning till faktura.

Hur hade ni gjort? Vi har väldigt bra relation till firman, och vill ha dom som totalleverantör, för framtida ansvar osv.
 

Bästa svaret

Ring o prata med dom, kanske dom inte insåg att det var en reklamation, någon kan gjort fel på kontoret etc.
 
Kan ha begåtts ett misstag. Den som sköter faktureringen kanske inte har fått info om att det skulle vara en reklamation.
Ring och påpeka detta.
 
L lordi skrev:
Kan ha begåtts ett misstag. Den som sköter faktureringen kanske inte har fått info om att det skulle vara en reklamation.
Ring och påpeka detta.
Dom anser tydligen inte att det är något fel, ingen motivation varför det inte skulle vara en reklamation. Finns det några omständigheter när en leverantör/hantverkare skulle kunna missförstå uppdraget? Är det jag som är korkad/naiv här?
 
@GoC TS frågar efter råd i frågan innan det rings till firman, just för att veta vad som är rätt. Att fråga den andra parten om vad som är rätt skulle jag påstå normalt sett är ganska dumt...

@KJD Som du beskriver det tycker jag att det uppenbart låter som ett garantiärende, men vill du ha mer kött på benen prata med Hallå konsument.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Vid ett jobb som gjordes i höstas, började det smygläcka
Vet inte om jag tolkar det fel. Men betyder detta att läckan började i samband med att du gjorde något annat? Fick rören en smäll, eller vad är sambandet?

I så fall är det ju inte lika solklart en reklamation, det kan ändå vara ett fel, att rören inte var tillräckligt fixerade eller något, men inte klart fel.
 
KJD KJD skrev:
Andra gången så läcker det så ymnigt så vi anser inte vi kan använda varken tvättmaskin, diskmaskin eller wc
KJD KJD skrev:
Dom anser tydligen inte att det är något fel
Det läcker så ordentligt att det inte går att använda avloppet men de tycker inte att det finns något fel??? Eller menar du att de tycker att det inte är fel på fakturan utan att du ska betala arbetet? Är de som "lagar" och de som fakturerar medvetna om att det är en reklamation av tidigare (felaktigt) utfört arbete?
 
Det hade varit bra med lite mer information, exakt vad som gjorts i huset. Samt lite bilder hade underlättat.
 
KJD KJD skrev:
Dom anser tydligen inte att det är något fel, ingen motivation varför det inte skulle vara en reklamation. Finns det några omständigheter när en leverantör/hantverkare skulle kunna missförstå uppdraget? Är det jag som är korkad/naiv här?
Be dom motivera varför det inte skulle vara en reklamation på ett arbete som dom utfört.

Vet inte hur stor firman är och hur deras internkommunikation är så det kan ju fortfarande vara så att den en handen inte vet vad den andra handen gör.

edit. Inom 6 mån är det deras ansvar att visa att det inte är ditt fel. (7-36 mån är det ditt ansvar att visa att dom gjort fel).
 
Redigerat:
Ingen fara, var jag som valde formulera mig så för jag ville veta om jag möjligtvis hade missat något. Det är ingen skada som har skett, utan efter ett tag läckte en skarv helt enkelt. I mina ögon ett generalfel.

Jag vill ju få dom att ta på sig kostnaden för åtgärden såklart, och fortsätta jobba med dom för att få en enda leverantör av hela renoveringen av rörsystemet. Jag får lirka lite, men var ute efter feedback här bara innan jag går vidare.
 
Men hur är det. Har den börjat läcka av sig själv, eller kan de ha utsatts för våld vid andra arbeten?
 
KJD KJD skrev:
Dom anser tydligen inte att det är något fel, ingen motivation varför det inte skulle vara en reklamation. Finns det några omständigheter när en leverantör/hantverkare skulle kunna missförstå uppdraget? Är det jag som är korkad/naiv här?
Vet inte om jag missförstått, men bara för att klargöra; Det aktuella läckande röret är något som firman har installerat, med material som de har levererat?
I så fall är det ju en solklar reklamation.
 
anser själv det borde vara en solklar reklamation, men dom ansåg att en annan hantverkare inte hade förberett bättre för deras installation och att dom fick göra en tillfällig fixlösning (denna anslutning är tillfällig skarvning innan vi gör om i ett angränsande rum. Orkar inte gära mig ovän med dom, men blir kanske lite mindre jobb från dom i framtiden.

nej, ingen tillfogad skada. bara otillräcklig montering - pga brist på utrymme då som hävdas.

Nu är detta glömt.
 
Redigerat:
Även tillfälliga lösningar ska göras för att hålla!
.. annars skulle de sagt till redan innan de gjorde den tillfälliga lösningen, så den andra hantverkaren/ni kunnat ändra förutsättningarna innan.

Men som sagt, vissa saker är värda att fightas över.. andra inte.. man får välja dem lite med omsorg! Är detta ett företag du vill fortsätta anlita (ska ju tänkas igenom ordentligt nu när du vet hur de behandlat ditt "fel" denna gång) så får man kanske kompromissa lite.

Nu har ni tydligen kommit överrens och valt att glömma det, så då är det ju bra :)
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
P
KJD KJD skrev:
Har en vvs-firma för vårt kompletta byte av VA i en villa på 200m2. Vid ett jobb som gjordes i höstas, började det smygläcka i en skarv på ett avloppsrör, jag meddelade detta direkt, men fick svaret att det antagligen inte var något problem. Andra gången så läcker det så ymnigt så vi anser inte vi kan använda varken tvättmaskin, diskmaskin eller wc, och jag ber dom komma så snabbt dom kan. Dom kommer nästa dag och åtgärdar det, men ytterligare en dag senare så får vi en faktura på 3000kr.

Jag tolkar ju detta som en solklar reklamation, och hade inte förväntat mig minsta antydning till faktura.

Hur hade ni gjort? Vi har väldigt bra relation till firman, och vill ha dom som totalleverantör, för framtida ansvar osv.
Jag har reklamerat ett liknande fel och också fått faktura. Jag ringde upp och meddelade att den ska makuleras då jag reklamerat ett felaktigt arbete. Jag åkte några dagar senare till deras kontor och begärde en kopia av den avskrivna fakturan så jag hade svart på vitt att jag inte behövde betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.