Är det någon som har erfarenhet av att flytta ett hus? Jag har hört talas om att det finns de som sparat en stor slant genom att köpa ett hus från norrlands inland som är i bra skick och flyttat det till Stockholm eller någon annan större stad där fastighetspriserna är högre.

Vad kostar transport? Försäkring? Övriga kostnader och risker?
???
 
Det jag vet är att om du ska flytta ett hus så räknas det som ett nybygge och då måste det uppfylla dagens byggnormer såsom godkända fönster, handikappanpassat (som tillräckligt breda dörrar, toaletterna måste sitta en viss bit från väggen så att en rullstolsbunden kan nyttja "tronen"), ett sovrum eller rum som kan inredas/byggas om till sovrum på nedervåningen osv.

 
Kostnaden är väldigt mycket avhängt hur vägen ser ut och vilken typ av hus det är. Då man ska flytta dem blir man snabbt varse om hur många broar och ledningar det finns över svenska vägar. Har man ett normalt 1,5-planshus så är det inte så lätt att ta sig fram. en hel del ledningar måste flyttas, vilket blir dyrt. MEN om man koncentrerar sig på modulhus där man kan ta isär och flytta "byggklossar" (som legobitar) och sedan sätta ihop. Det är alltså stor skillnad på om Ni tänker flytta ett helt hus eller flytta huset i delar.
Kom som sagt ihåg att det är samma regler som för nybyggda hus som gäller, så du kan åka på att handikappanpassa, installera nytt värmesystem, installera venilation mm. Många har gjort kalkyler som visat ett stort plus, men som senare har visat sig jämförbara med att köpa ett (billigt) nytt hus. Å andra sidan är det ett gäng somsparat en massa åxå.
Exempel på företag: Norrlandskaranar, Brunskogs åkeri, Östbergs Entreprenad och Töre husflyttningar (som jag hört mycket gott om).
 
Läste precis en artikel i "Vi i Villa" om att flytta hus.

Artiklarna finns på webben.

2002-07-01
2004-05-25
 
Vi svarade på en annons om ett hus som såldes för avflyttning kring Boden, och det skulle inte gå att flytta helt till Umeå, det var alldeles för många broar/el-ledningar/lyktstolpar och annat som var i vägen, samt att huset var så brett så det skulle behöva hela vägen.

Däremot skulle det gå att plocka isär ett modulhus och flytta i delar.

Att flytta ett HELT hus långa sträckor går inte, om inte huset är väldigt litet.

 
Slår ett slag för timmerhus. De är byggda för att flytta. Jag är dock inte säker på att priserna blir så mycket lägre i norra Sverige eftersom de är väldigt eftertraktade.

Önskar man billiga timmerhus kan man finna dessa (fortfarande) i Litauen. Man får dem (nytillverkade) efter egna önskemål/ritningar. Kvaliteten på såväl timringen som timret är precis lika bra som i mellansverige. Beror säkert på golfströmmen som påverkar klimatet så att det är likvärdigt med Litauens breddgrader.
Finns intresse kan jag förmedla (utan eget intresse)
mvh
TMI
 
Är också intresserad att flytta ett hus!

Skulle villja flytta ett frididshus ca 50 meter. Dock är huset inte byggt som en modul i en del utan tillbyggt vartefter med olika typer av grund. Har hört att det blir mkt svårt då. Vad tror ni?

Hälsningar ovetende
 
Enligt husflyttarna jag pratade med (dom i Töre) så är några mil maximalt vad som är möjligt med ett normalstort hus (som behöver i stort sett hela vägens bredd) annars måste man börja dela huset i mindre delar, eller ta bort tak/takstolar och ha ett smalt hus, som bara tar upp halva vägbredden. Ett modulhus, typ Älvsbyhus, är ju enklast att plocka sönder.

Att flytta ett timrat hus är nog enklare så till vida att det går frakta på en vanlig lastbil, men det är ju mycket jobb att plocka ner/sätta ihop också, samt att allt annat till huset också måste nybyggas. (Jag har en morbror som både bygger nya timmerhus och brukar ta på sig att flytta gamla timmerhus, det är dock DYYYRT.)
 
Även jag slår ett slag för timmerhus: det går att hitta skitbilliga gamla timmerhus av god kvalité för avflyttning. Det mesta i huset kan återanvändas (golv, innertak, lister, fönster, dörrar, etc - en del tar till och med vara på murstocken) och när jobbet väl är klart får man ett nytt hus med gammal känsla -betydligt roligare än dagens modulbyggen i gips och plast. Det är fullt möjligt att flytta och sätta upp ett timmerhus på egen hand utan tidigare erfarenhet, men om man inte vill jobba ihjäl sig är det idé att leja någon med erfarenhet som kan riva, flytta och sätta upp stommen. Det jobbet går fort för den som har erfarenhet och rätt grejer, varför det faktiskt inte behöver kosta särskilt mycket.
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
I klartext betyder det i norrland att man behöver köpa ett hus från inlandet (längre bort än ett smidigt pendelavstånd) och flytta det till någon av de större kuststäderna, minst ca 60 km antar jag. Är detta generellt för långt? :surprised:
Som tidigare nämts så är det helt beroende på vilken typ av hus det är..

Är det en timmerkåk som timras ner så lägger man bara timret på en timmer bil å kör i princip hur långt som helst med det utan problem.

(Känner man någon som kör timmerbil så kan man spara pengar..)

Är det en modulkåk som går att plocka isär till moduler som passar ett lastbilsflak så går det också att transportera långa sträckor utan större problem.

Men är det lösvirkeshus som inte går att plocka isär så är nog utsikterna sämre.
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Men jag har fortfarande inget tydligt svar. Är 60 km en för lång sträcka att flytta en hel tvåplanskåk (utanför en stad, inte mitt genom)?
Jag tror inte du kan få ett klart Ja eller Nej här på forumet i den frågan.
Det finns för många okända faktorer som hur bred vägen är under den 6 mil långa sträckan..

Men är det bred och fin väg, inga viadukter, och inte allt för många solpar och träd ivägen, och huset inte är allt för stort och brett så bör det inte vara omöjligt.

Men jag tror du får kontakta något bolag som flyttar hus för att få ett bra svar på din fråga.
 
OK, tjat hjälper! ;D

Du kan ju åka sträckan huset skall flyttas efter och kolla hur mycket elledningar och sådant som korsar färdvägen. Är det elledningar i multi-Kv-klassen så kan du glömma att flytta huset den vägen, (Om husets storlek kräver att ledningen lyfts), du får nämligen aldrig kraftbolagen till att slå av strömmen.

Sedan om det är låga broar så går det förstås inte heller. Kolla också upp hur det ser ut i närområdet där huset står, hur mycket lyktstolpar, telefontrådar, träd, garage, andra hus, osv som måste flyttas på för att du ska komma fram.
Varje lyktstolpe kostar ett par tusen att plocka ner och sedan sättas tillbaka.
Telefontrådar går lyfta medan transporten passerar. Elledningar brukar behöva göras spänningslösa.

Vi var som sagt inne på en husflytt men det var många faktorer som spelade in, bland annat det att huset skall uppfylla dagens krav vad gäller byggnormer. (kan bli mycket dyrt på ett hus som är 15år).

Sedan behövs ju en stor kran för att lyfta huset och en speciallastbil för att frakta huset (Om du ska flytta huset helt).
 
Timmerhus då förstås?
Det är populärt med sådana projekt numera!
 
Tack för alla tips, har inte varit uppkopplad under semestern och blev glatt förvånad över att tråden vaknat ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.