Vad kallas den typen av tak som ofta ses på hus av modernare kubisk/bauhaus stil där alla ytterväggarna går upp i samma nivå ovanför vindskivor och sluter om taket? Tror det oftast är låglutande pulpettak och rör genom fasaden för takavvattning enligt bifogad bild. Kan även vara 3 ytterväggar som går upp i samma nivå och en lämnas lägre för takavvattning.
Har försökt hitta vad det heter och mer information om konstruktion utan att lyckas.
 
  • Modernistisk kubisk husfasad med låglutande pulpettak och synlig takavvattning.
Jag skulle kalla det för plant- alternativt pulpettak med invändig avvattning. Förr (30-talet och framåt) talade man ofta om platta tak, men då var avvattningen alltid utvändig vad jag kan minnas. Riktigt plana eller platta tak finns ju inte i Sverige.
 
  • Gilla
simon85
  • Laddar…
Rickard.
Jag tror det faller inom det rätt otydliga begreppet platta/låglutande tak och jag skulle använda ord som inbyggt eller dolt men det hjälper knappast dig. Men en sak som kan vara lite bra att veta är att denna lösning på avvattning är rätt hårt ratad av dom 2 största tätskiktsleverantörerna i Sverige (finns att läsa varför i Tätskiktsgarantiers riktlinjer)

(Helt platta tak BÖR definitivt inte finnas men det gör dom i mängder, ovanligt på villor dock)
 
  • Gilla
simon85
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tror det faller inom det rätt otydliga begreppet platta/låglutande tak och jag skulle använda ord som inbyggt eller dolt men det hjälper knappast dig. Men en sak som kan vara lite bra att veta är att denna lösning på avvattning är rätt hårt ratad av dom 2 största tätskiktsleverantörerna i Sverige (finns att läsa varför i Tätskiktsgarantiers riktlinjer)

(Helt platta tak BÖR definitivt inte finnas men det gör dom i mängder, ovanligt på villor dock)
Tack för svar. Ja jag har läst att den typen av takavvattning bör undvikas och att låglutande tak även det kan vara förknippat med risker. Det är mest av intresse av jag vill undersöka konstruktionen med sarger mer, främst med tre ytterväggar i nivå och en lägre dit fallet går med häng- och stuprör, och hur konstruktionen görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.