Hej!

Med reservation för att låta som totalt inkompetent, så kan jag glädja alla med att jag i alla fall är ganska inkompetent på området.

Vi bor i ett 60-tals hus i tegel med inredd källare. På vinden har vi ett fiffigt mekaniskt ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Jag tror det gör vad det ska, då det suger luft ut ur badrummen och trycker in luft i övriga rum.

Markplan har tre sovrum, ett vardagsrum, en toalett, ett badrum och kök. Vardagsrummet är längst ifrån det "primära" sovrummet.

Nu till det kluriga: Jag vill nyttja värmen från kaminen vi har i vardagsrummet, (och den värme som kan uppstå i köket) till att värma husets bortre delar där sovrummen är. Är det en sjukt dålig idé att kunna "vända" ventilation, och suga luft från vardagsrummet? Tack vare den öppna spisen och en väl isolerad tillbyggnad är det rummet per definition alltid varmare. Eldar man kan det skilja väldigt mycket i temperatur mellan rummen. Det är ingen långlivad täljstenskamin, utan snarare en liten "mysig" variant som blir kall lika fort som den blir varm.

Jag vet inte exakt vad man ska titta efter, men det kanske är så pass att man byter aggregatet till något mer energieffektivt? Det skulle ju annars vara relativt lätt att jacka på ett elektroniskt spjäll på vinden för att styra om luften om man nu vill det - men är det rätt väg att gå? Är det kanske en kalibrering som behövs av hela systemet? Jag har dessvärre ingen modellbeteckningen på aggregatet, men ska ge mig upp och reda ut det så fort det blir ljust.

Jag hoppas någon kan tyda vad jag egentligen vill - jag uppdaterar gärna frågan om något är oklart!
 
Tomture61
Vet ej hur ditt hus ser ut men , kan du inte dra spirorör från din kamin till ftx:en ?
 
Det är svårt att flytta värme med ventilationsluft eftersom ventilationen har ganska lågt flöde och luft inte leder värme särskilt bra alls. Behövs ett högre luftflöde, typ >3 ggr ventilationsflödet. Hus med luftvärme-aggregat blandar 1/3 ny uteluft med 2/3 återcirkulerande luft som redan finns i huset.
 
J Josth skrev:
Det är svårt att flytta värme med ventilationsluft eftersom ventilationen har ganska lågt flöde och luft inte leder värme särskilt bra alls. Behövs ett högre luftflöde, typ >3 ggr ventilationsflödet. Hus med luftvärme-aggregat blandar 1/3 ny uteluft med 2/3 återcirkulerande luft som redan finns i huset.
Ah, okej! Så det mest rimliga för att lösa det på bästa möjliga sätt vore kanske att göra som Tomture61 skrev?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur ditt hus ser ut men , kan du inte dra spirorör från din kamin till ftx:en ?
Alltså att dra en separat kanal från ena änden av huset till andra, för att få cirkulation av befintlig luft? Jag hade heller ingen aning om andelen blandning mellan ny/återcirkulerande luft, men det känns som jag kanske borde kolla hur det står till med den också, då jag får känslan att luften som kommer in är förhållandevis kall. Det blir eftermiddagens mission!

Stort tack så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.