B
Jag håller inte med riktigt.
Rätt eldat ska tex tre kakelugnar klara 100 kvm om det är hyffsat öppen planlösning.
 
En normal verkningsgrad på en kakelugn är runt 80% rundar vi sen av neråt för diverse förluster pga olika eldningstekniker, otäta spjäll och markförluster så säger vi att vi landar på 70% verkningsgrad.

En normal laddning hos mig innehåller ca 7,5 liter ved vilket ger 19kW med björkved och 15 kW med gran/alved.

Det med 70% verkningsgrad ger följande.

Vi låtsas sedan att värmeavgivningen från ugnen är linjär i 12 h vilket då skulle ge 1,1 kW med björkved i mint condition resp 0,7 kW med gran/asp.

Hur lång det sedan räcker är ju helt avhängigt husets placering i landet, väder vind och inte minst husets utformning och isolering.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag håller inte med riktigt.
Rätt eldat ska tex tre kakelugnar klara 100 kvm om det är hyffsat öppen planlösning.
Räknade på husen jag bott i som varit äldre och med kakelugnar. Det går ungefär 25m2 per kakelugn i dom samtliga. Och jag tror inte dom hade modern komfortvärme i något av dom när det nu begav sig. Det var nog till att dra på både yllestrumpor och extra kofta.
 
Ja jag tror som sagt att man bara tänker lite olika.......vi i modern tid tänker komfortvärme. Jämn och go temperatur dygnet runt. Visst kan man värma ett hus med några kakelugnar om man inte har nåt att göra men nå komfortvärme kan man knappast tala om.
 
Vi har åtta eldstäder på 330 m3. Ursprungligen tio. På den tiden fanns det tjänstefolk.
Vi har eldat en del, och kakelugnar får två eller tre i lägg per dygn i de rum som behövs värma.
Kök, sovrum och salong. Stängda dörrar. På morron är det svalt.
Blåser det ute är ett gammalt hus inte tätt nog så det känns direkt. Det jag menade med att drag är problemet.
Och kalla golv.
Rum som inte används vintertid står normalt kalla och värms av spillvärme och från murstocken.
Nuförtiden har vi dock bergvärme och den ger hög komfort utan arbetsinsats.
 
B
J Jehu skrev:
Vi har åtta eldstäder på 330 m3. Ursprungligen tio. På den tiden fanns det tjänstefolk.
Vi har eldat en del, och kakelugnar får två eller tre i lägg per dygn i de rum som behövs värma.
Kök, sovrum och salong. Stängda dörrar. På morron är det svalt.
Blåser det ute är ett gammalt hus inte tätt nog så det känns direkt. Det jag menade med att drag är problemet.
Och kalla golv.
Rum som inte används vintertid står normalt kalla och värms av spillvärme och från murstocken.
Nuförtiden har vi dock bergvärme och den ger hög komfort utan arbetsinsats.
Detta innebär att du tänder 3? Ugnar, 2 ggr varje dag.
Sen eldar så de blir varma. Dvs minst fylla på 3 ggr?

Går åt möe ved och när tid.
 
I min värld så eldas en kakelugn en gång per dygn om den ska hålla länge.
Eldas den för hårt så bränns lerbruket till tegel och all flexibilitet är som bortblåst vilket är lika med sprickor och haveri.
 
Vilket knappast sker för att man eldar den mer än en gång per dygn.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju en anledning till att vissa välbeställda hus för i tiden hade till och med två kakelugnar per rum.
 
Hej
Fylla på en kakelugn? big no no i min värld. Två brasor om dagen så den aldrig överhettar eller blir helt nerkyld har jag fått lära mig som det skonsammaste.Förstår varför gamla herresäten hade en eldningspiga.

Så som jag eldar i mina två ugnar, idealt morgon och kväll men skall förvärvsarbetet hinnas med enbart kvällstid:

Tända med öppet spjäll och tilluftshål på luckan.
När det brinner bra skjuta igen spjället 1/3 till hälften och stänga inloppshålen i luckorna.
Röra om när det bara är glöd kvar och skjuta igen spjället till ca 2/3.
När glöden falnat helt skjuta igen spjället helt och noga kolla så det inte luktar.
Mässingsluckan stänger man när ugnen kallnat.
 
nog kan man elda en kakelugn ofta men det man inte ska göra är ju att lasta in för mycket ved så tempen stiger. Det är ju det som skadar dem. Men startar man en brasa så kan man mycket väl peta in en pinne emellanåt om man vill hålla elden vid liv. Det är inget som tar skada av det.
Problemet är ju de som eldar som tokar och tror att det är som vilken pannan som helst och ved stoppar de in tills det är fullt........
 
T
Enda jag har upplevt med så kallade tunga eldstäder är att det är alltid svalt och nästan småkallt i dessa hus, har vänner med både kakelugnar och tunga täljstenskaminer , några har monterat in fläktar i dessa i försök att få mer effekt ur dom.

Sedan har vi oss med lite lättare kaminer men med ett visst magasin för värmelagring , men dom ger uppåt 12 kwh i värme när dom blir varma efter bara 2 eller 3 elden, samt att tempen inne stiger och värmer större delen av huset, man får snabbt ett varmt hus, man kommer hem från jobbet och eldar igång , inom 1 timme har man redan 20 plus och stadigt uppåt i värme.
Har testat min mammas tunga täljstens kamin , trotts att hon har ett mycket mindre hus så går det knappt att få några toppar av värme, den ger knappt någon högre värmeutslag , även om man öser på med 4-5 rejäla eldar .

När man väl eldat upp huset så tar det långtid innan den svalnar, man kan göra en ny brasa på morgonen, och har snabbt varmt inne.kommer man hem kl 16 så har man varmt ca kl 17 och hela kvällen samt långt in på natten.med en lättare kamin.
Eldar man 4-5 eldar så har man ca 27 plus inne med en lätt kamin, även vid temp på -20 ute.

Så jag kommer aldrig montera in en tung kamin, tror man ska tänka på vad man vill ha för värme med en kamin, vill man ha varmt och gott , så självklart en lättare kamin där man även ser elden via stora glas, eller en tung ganska energi krävande pjäs som knappt ger värme, samt att man knappt ser elden.
Min kamin får man in 70 cm långa pannved i, samt att den värmer 236 kvm på bara ca 1,5-2 timme från 17 grader inne till 22 grader, samt på tre eldar, som räcker hela kvällen, och in på natten.
 
Sen vi placerade en Nibe Contura 660T i centralt läge använder vi bara den och kökssmalspisen att elda i.

Fördelen är som sagt att den ger värme direkt och inte efter flera timmar, som en eldstad med större värmemagasin.
Skön strålvärme från den stora glasluckan.
Och en bra verkningsgrad, oavsett om man småeldar eller hårdeldar.
Enda nackdelen att den inte håller värmen mer än nån timme. För lite täljsten.
Den värmer cirka hundra kvadrat. 11 kW tror jag. Värmepumpen stannar efter en stund och det blir kallt i de utrymmen dit eldvärmen inte når. Nån ekonomi i eldning är det inte när man har bergvärme, men det är skönt med 'riktig' värme när det är snålt där ute. Elementen blir sällan mer än 35 grader.

Kakelugnarna tål visst att eldas, det enda de ogillar är hårdeldning då de blir otäta och måste sättas om efter några år.
 
H
Hej!

Vad för modell av "lätt kamin" kör du?

Vi har ett 120 kvm timmerhus där vi behöver investera i ny kamin. Vart inne på Byske som jag får bra intryck av kombinerat med elradiatorer som stöd. Huset har två "stora" rum på vardera sida om trappen på nedre plan, där jag tänker en Byske i vardera rum - en på vardera skorstenstock. Övervåningen är förhållandevis öppen - här står en gammal kamin för stöd, i övrigt elvärme och varm luft som stiger.

Vill finna den optimala kaminen :)
- helst vill man ju komma upp snabbt i temp,
- man vill att kaminen håller värmen länge,
- eldning morgon/kväll,

Några tips på bra modeller?
 
Vill ni värma huset behövs ett värmemagasin typ täljsten annars får ni elda ofta.
Och då tar det tid innan det blir varmt.
Stor glaslucka ger strålvärme direkt.
Conturan har hög verkningsgrad även vid småeldning, en stor fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.