Hur monterar man rännkrokar under ett plåttak, klickfals ?
Det är en särskild takfotsplåt där man "skjuter" fast takplåt en innan den skruvas fast i taket direkt i taket/underlagspappen utan läkt.
Ska man sätta kroken i en särskild bräda eller ska en fräsas in i råsponten under papp och plåt?
 
Jag tror det lättaste är att montera rännkrokar på takfotsbrädan.
Köper du ställbara rännkrokar så slipper du bocka alla också. Du mäter in önskat fall och snörslår eller spänner ett snöre så är det bara gå efter med krokarna sen.

Rännkrok monterad på en trä takfotsbräda, redo för installation av en hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Du fräser in dom i råsponten
 
  • Gilla
The Tor och 2 till
  • Laddar…
Jag satte mina efter taket var lagt, gör inte det. Sen valde vi fyrkantiga hängrännor och då finns inte alternativet att ha dem under plåten så de sitter i takstolarna. Hade gärna haft en justerbar variant men det blev till att justera med små brickor och dyligt...
 
J JSE skrev:
Jag tror det lättaste är att montera rännkrokar på takfotsbrädan.
Köper du ställbara rännkrokar så slipper du bocka alla också. Du mäter in önskat fall och snörslår eller spänner ett snöre så är det bara gå efter med krokarna sen.

[bild]
det fina med att montera dem så, istället för under takplåten är ju att du kan byta dem utan att skada taket vid behov. Eller om du om 20 år vill ha en annan färg osv osv.

har bytt rännor där det satt eternitplattor, skitroligt att kapa bort alla gamla krokar som satt spikade 30cm upp under eterniten. Taket håller ju klart längre än hängrännorna!
 
Kanske lite sent svar. Men jag tycker att du ska kolla med leverantören av takplåten. De bör ha en lösning med takavvattning anpassat till deras system. Annars så bör du fräsa ner för kroken bara du har tillräckligt tjockt virke dvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.