Staffan
Min farsa som också va röris dog av skador orsakade av asbest
Massor av rörisar /isolerare har gått för tidigt på grund av asbest .
Att se en människa kämpa för att få luft på grund av skador orsakade av arbete som närstående är kämpigt.
Han va icke rökare . Men drabbades hårt av asbest
 
  • Ledsen
  • Gilla
Krabbeluring och 12 till
  • Laddar…
A
Det korta svaret på frågan är:

Ja det kan vara asbest.

För att vara säker behöver det analyseras och den som är ansvarig för arbetet anser antagligen som tidigare inlägg att det inte är något att bry sig om.

Detta beteende kan dock vara straffbar när man arbetar på ett företag.
 
  • Gilla
AnnaLundh och 2 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Den som är ansvarig för din säkerhet är du själv. Är detta annat än hempuleri ska det finnas arbetsmiljöplan och hela skiten. Vänd dig till skyddsombud. Misstänker du att något är fel ska du ta upp det, ingen annan kommer att göra det åt dig
Är man anställd har man inte arbetsmiljöansvar, att upprätta en riskanalys har man dock skyldighet till.
 
Jag har kontaktat min chef som ska ta frågan med fastighetsägare i detta fall kommun. Förhoppningsvis skickar dem en saneringsfirma som får göra en bedömning av skadorna och om åtgärd behövs förutom att tejpa igen skadorna.
 
  • Gilla
Sartopas och 3 till
  • Laddar…
Skadan av rörböjarna skedde hösten 2019 och nu har vaktmästaren tejpat över dem trasiga böjarna. Saneringsfirma ska dit och göra mätning av luften under morgondagen.

Tack alla för er respons!
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så när branden redan är släckt, ringer man brandkåren.
Den enda som vinner på detta är saneringsfirman.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så när branden redan är släckt, ringer man brandkåren.
Den enda som vinner på detta är saneringsfirman.
Staffan, det är jättebra att du inte oroar dig över asbest eller att du inte bryr dig om att ha dragit med det hem till familjen.

Men om du inte kan visa på statistik och fakta som visar på att asbest är ofarligt så håller jag mig till känd bekräftad vetenskap.
 
  • Gilla
  • Wow
Krabbeluring och 20 till
  • Laddar…
Staffan , du och jag startar saneringsfirma, stora pengar finns att hämta då folk blir mer och mer oroliga och blöta i byxan....
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Asbest är farligt och man ska absolut ha respekt för det, men i det här fallet är risken att falla och skada dig när du går runt och tar kort på böjarna större än att ta skada av den eventuella asbest som kanske kan friläggs i luften.

Man ska inte nonchalera faran, men man behöver inte heller gå runt med foliehatt.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Det borde tas på större allvar
Här är en text jag hitta
Mina erfarenheter är att texten stämmer

ATT ANDAS IN ASBEST ÄR EXTREMT FARLIGT
När material som innehåller asbest går sönder frias luftburet asbestdamm. Via andningen kommer detta asbestdamm in i luftvägarna och vidare ner i lungvävnaderna. Asbestdammet är så fint att man inte kan urskilja det med blotta ögat, och det irriterar inte heller luftvägarna vid exponering. Problemen kommer långt senare.



De tunna asbestfibrerna passerar kroppens försvarssystem och samlas permanent i lungorna. Med tiden börjar asbesten irritera lungvävnaderna, vilket sedan leder till sjukdomar som asbestlunga eller lungcancer.
 
  • Gilla
Hundt och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Precis så lärde vi oss i rörmokarskolan.
Men det borde stå "kan leda till".
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Från en kollega till en annan Staffan
Va försiktig med asbesten
Det kommer smygande och en dag är
Lugvolymen halverad och blir bara sämre .

Då är det försent att ångra sig .
Mvh
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det vet jag.
Men om man jämför asbestfaran med allt annat som är skadligt för vår hälsa, har för tillfället asbest fått helt orimliga proportioner. Om fem år är det något annat.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Fast asbest har varit farligt i rätt många år nu, det är inte akrylamidindränkta dillchips det handlar om här.

Hittar man de här rören när man renoverar hemma så är det en sak. Har man ett jobb där sådant här kan dyka upp om och om igen är det enda rätta att göra just det rätta, dvs låta proffsen ta hand om det eventuellt farliga. Just denna exponeringen hade förmodligen inte tagit livet av TS men tillsammans med nästa och nästa och nästa o.s.v. så ökar risken. Med tanke på de möjliga följderna är det ju bara machopuckat att INTE göra rätt.
 
  • Gilla
Cruzze och 12 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fast asbest har varit farligt i rätt många år nu, det är inte akrylamidindränkta dillchips det handlar om här.

Hittar man de här rören när man renoverar hemma så är det en sak. Har man ett jobb där sådant här kan dyka upp om och om igen är det enda rätta att göra just det rätta, dvs låta proffsen ta hand om det eventuellt farliga. Just denna exponeringen hade förmodligen inte tagit livet av TS men tillsammans med nästa och nästa och nästa o.s.v. så ökar risken. Med tanke på de möjliga följderna är det ju bara machopuckat att INTE göra rätt.
Inte första gången kan en väl säga. Man har ju borrat och skruvat i en del misstänkta plattor och brandskivor. Yrkesmässigt bör man använda sitt munskydd lite oftare kanske...
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.