Hej!
Jag söker febrilt efter någon som kan hjälpa mig att avgöra om väggen mellan vardagsrummet och badrummet i min lägenhet är bärande eller inte.
Jag har fått ritningar från stadsbyggnadskontoret men kan inte tolka dem.

Någon som har kunskap i detta forum?

Hoppas på svar eller tips på vem jag kan konsultera!
mvh Hanna
 
Det är svårt att avgöra från den ritningen, kan bara gissa att den är bärande baserat på placeringen och att väggarna rakt under den leder till grunden.

Har du fler ritningar kanske det går att göra en bättre gissning.
 
Jag konsulterade en konstruktör (byggarkivet) och fick svar på några dagar. Kostade 4000 om den inte är bärande, tillkommer kostnad om man vill ha hjälp med avverkning av bärande vägg. Det var ett krav från min bostadsrättsförening att ha ett intyg och känns rätt bra att veta säkert.
 
Eftersom huset är byggt 1951 är den mest sannolika tolkningen att de bärande väggarna är av helstens murtegel och bjälklagen av armerad betong. Jag gissar att den vägg som du har markerat är bärande. Det finns säkert mer material i kommunarkivet som kan förklara eftersom konstruktionsberäkningar var obligatoriska på den tiden. Jag skulle dock inte lägga ner något arbete på det.
 
seberik seberik skrev:
Jag konsulterade en konstruktör (byggarkivet) och fick svar på några dagar. Kostade 4000 om den inte är bärande, tillkommer kostnad om man vill ha hjälp med avverkning av bärande vägg. Det var ett krav från min bostadsrättsförening att ha ett intyg och känns rätt bra att veta säkert.
Hej, på Byggarkivet sida står priset 5000 som fast pris. Har du förhandlat lägre pris?
 
J JBR55 skrev:
Hej, på Byggarkivet sida står priset 5000 som fast pris. Har du förhandlat lägre pris?
Hej! Antar att de har höjt priset. Jag förhandlade inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.