Alfredo Alfredo skrev:
Kan en krysslaser med stativ för 229 SEK vara något att ha tro?

[länk]

[bild]

Sen undrar jag hur viktigt det är med libeller på stativet om lasern är självnivellerande? Men jag är rätt okunnig om lasrar så det är säker bra.

[bild]
Vad säger ni. Duger för amatören eller bara skräp?
Jag tycker inte tripodstativ är vidare praktiskt då det är begränsat vilken höjd den går att ställa på. För användning inomhus är teleskopstötta mer användbart.
 
  • Gilla
Foderbylund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan en krysslaser med stativ för 229 SEK vara något att ha tro?
Ser att jag har skrivit fel pris. 299, precis som bilden visar, ska det vara! Sorry! :oops:
 
nanowire nanowire skrev:
Jag tycker inte tripodstativ är vidare praktiskt då det är begränsat vilken höjd den går att ställa på. För användning inomhus är teleskopstötta mer användbart.
Beror nog på vad man ska använda det till, för enkla jobb i hemmet så använder jag uteslutande tripod, ingen risk att skada taket. Teleskop använder jag bara när jag måste. Men så är jag ingen hantverkare och numera är det inga större renoveringar jag gör.
 
Använder vi inte båda trådarna längre?
* Tips om verktyg till bra pris
* Diskussion om verktyg till bra pris
 
  • Gilla
larsanderssson och 2 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Använder vi inte båda trådarna längre?
* Tips om verktyg till bra pris
* Diskussion om verktyg till bra pris
Nä, båda trådarna dog mer eller mindre ut. Mycket bättre med bara en tråd även om det kommer en hel del (ibland ovidkommande) diskussioner mellan tipsen.
 
Vet inte om detta är något vidare tips egentligen. En Wadkin Bursgreen AGS 10, en mycket bra och eftertraktad såg. Tyvärr ser denna ut att vara modellen utan följande klyvkniv (se längst ner). Dessutom saknar den anhåll och det ser ut som att någon (idiot) använt gjutjärnsbordet som borrunderlägg då det ser ut att vara rätt många hål i bordet.

Kanske intresserar det någon, går den tillräckligt billigt kanske man kan använda den för reservdelar?
https://www.klaravik.se/auction/product/bordssag-wadkin-bursgreen/
Begagnad Wadkin Bursgreen AGS 10 bordsåg utan följande klyvkniv och anhåll, med synliga borrmärken i gjutjärnsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Skulle faktiskt kunna vara modellen med följande klyvkniv (dock sitter ingen monterad på bilderna) då den ser ut att vara tillverkad 1974 och då tror jag alla Wadkinsågar hade följande klyvkniv.
 
V vectrex skrev:
Vet inte om detta är något vidare tips egentligen. En Wadkin Bursgreen AGS 10, en mycket bra och eftertraktad såg. Tyvärr ser denna ut att vara modellen utan följande klyvkniv (se längst ner). Dessutom saknar den anhåll och det ser ut som att någon (idiot) använt gjutjärnsbordet som borrunderlägg då det ser ut att vara rätt många hål i bordet.

Kanske intresserar det någon, går den tillräckligt billigt kanske man kan använda den för reservdelar?
[länk]
[bild]

EDIT: Skulle faktiskt kunna vara modellen med följande klyvkniv (dock sitter ingen monterad på bilderna) då den ser ut att vara tillverkad 1974 och då tror jag alla Wadkinsågar hade följande klyvkniv.
Jag var intresserad, men borrhålen känns sådär. Har säkerligen använts för någon typ av infästning då de ser ut att gå igenom bordet.
 
Hålen har väl ingen större praktisk betydelse. Dom gör väl bra att sågen ser sämre ut och blir billigare...
 
useless useless skrev:
Hålen har väl ingen större praktisk betydelse. Dom gör väl bra att sågen ser sämre ut och blir billigare...
Nä exakt, men tvivlar på att det kommer påverka priset. Plus att jag skulle nog reta mig på hålen....
Gick en liknande sådan såg för 5.500 ex moms och slagavgift för inte så länge sedan.
 
Moxonbygge?

Skärmdump av Harald Nyborgs webbplats med en trapetsgängad lyftstång erbjudanden för 149 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Harald Nyborg säljer en trapetsgängad lyftstång för 149:-!
Perfekt grund att utgå från om du går i Moxontankar.
Köpte själv denna stången till mitt bygge men då var den dyrare, 199:-!

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-moxon.333812/

Dag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Moxonbygge?

[bild]


Harald Nyborg säljer en trapetsgängad lyftstång för 149:-!
Perfekt grund att utgå från om du går i Moxontankar.
Köpte själv denna stången till mitt bygge men då var den dyrare, 199:-!

[länk]

Dag
Det finns inte kortare varianter till lägre pris?

Edit : då förstår jag att du vill/kan använda alla delarna (y)
 
Redigerat:
Jag valde att ha gängningen in under Moxonbordet för att spara utrymme i en alltid för liten verkstad.
Har man plats och inte störs av dom utskjutande stängerna är det bar att vända på konstruktionen.

Dag
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.