Hej jag har ett gammalt torp som har gått i släkten i ett par 100år för x-antal år sen skulle det renoveras golv,eftersom golvbjälklaget ruttnat sönder.Så mina farföräldrar
rev bort allt golv och alla reglar och fyllde torpargrunden med betong :-[.Sen målades betongen med tjära och och ovanpå så lade man frigolit och masonit och därefter plastmatta.Inte bra tycker jag eftersom man inte får någon ventilation mellan platta och golv.Sen hör till saken att torpet bara utnyttjas under sommarmånaderna så det står ouppvärmt vintertid.När man befinner sig där nu så luktar det gammal jord källare
beronde på fukt i kombination med dålig ventilation inbillar jag mig.så jag behöver tips och råd på hur jag ska åtgärda detta på ett billigt och bra sätt.
Med vänlig hälsning. Massuzuki.
 
Nån typ av platonmatta ev kombinerat med fläkt löser med al sannolikhet dina problem. Är du/ni säkra på att källarlukten kommer från golvet ?
 
Hej och tack för rådet angående golvet och som svar på din fråga . Nej riktigt säker kan jag inte vara men jag kan inte hitta några fukt fläckar eller mögel fläckar på andra ställen i huset. Och när man går på golvet så är det liksom lite svampigt och när man luktar så känns det mest nere vid golvet. med vänliga hälsningar Micke
 
Det finns ett system för källargolv som kallas för nivell-golv, det är reglar som det är hål i som man fäster plastskruvar i så det bildar distans till betonggolvet. Sedan lägger man isoelring mellan reglarna och ovanpå detta så läggs sedan innegolvet. Är golvet ojämnt så kan plastskruvarna justeras. Kolla på Fellessons eller Beijers.

Här finns mer att läsa om detta:

http://www.nivellsystem.se/content/view/15/69/
 
Problemet(?) med nivell och liknande system är bygghöjden, räkna med minst 50mm till ovankant spånskiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.