Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i ett radhus(BRF format) och har på nedervåningen en tvättstuga/toalett som används dagligen, Även här gäster går när de behöver, och då känner jag att det vore trevligt att försöka mig på en liten mindre lekmanarenovering. Jag vill göra det så lätt för mig som möjligt och helst undvika rivning av väggar. Samtlig inredning kommer bytas ut bortsett från TM/TT och den vidriga pannan som dessvärre står där den står då den är föreningens ansvar. Positioneringen kommer även vara densamma, inte intresserad av att flytta avlopp osv då det blir på tok för omfattande.

Rummet ser ut enl bilder nedan. Jag gissar att den tidigare även varit dusch här? Då brunnen och kaklet antyder på detta? Vilket även då innebär att någon form av tätskikt finns i väggarna? Rätta mig gärna om jag har fel. Huset är byggt sent 80-tal. Ca 87-88. Ni får ursäkta röran!
Radhus tvättstuga/toalett med kakelvägg, toalett och skåp, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med toalett, vita väggar, textil på väggen och träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med rostfri diskho, tvättho-kran och väggmonterade tvätt-torktimerknappar, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tvättstuga med överliggande torktumlare och tvättmaskin, vita väggar samt rengöringsmedel på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet badrum med vit tvättställsskåp, toalett, radiator, kakelväggdelar, och vävklädda väggar redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med stor vit panna, väggklädd i grå kakel och tvättmaskin, med förvaring ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Punkter jag önskar få hjälp med.

Tanken med rummet är att få det halvkaklat(vit 15x15) i halvförband och målat med mörkare grå färg upptill. I nuläget sitter det någon form av glasfiberväv/våtrumsväv med två st kakelpartier. Golvet skall också försökas målas i någon trevlig grå färg, klinker är inte aktuellt. Så två frågor kring detta. Bifogar även någon bild på kakelskarven och väven nedan om det kan vara till någon hjälp. Jag har några frågor kring hur jag skall attackera detta på bästa sätt.

Närbild av en hörna i ett rum med texturerad våtrumsväv och en skarv där vägg möter list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kakelskarv och strukturerad våtrumsväv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några vita kakelplattor i kant med en vägg täckt av texturerad våtrumsväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Min första tanke är att försöka få ner kaklet med stämjärn/huggjärn och hammare. Väggen med majoriteten av kakel vätter mot grannen och gissar att det sitter någon form av gips bakom kakel och väv? Reparera troligtvis förekomna hål i gips med våtrumsspackel tills en bra yta är uppnådd. Sedan primea och till sist fix och kakel. Låter detta tillvägagångssätt vettigt? Har ni andra förslag? På övriga väggarna där kakel inte sitter tänker jag även där primea och sedan fix och kakel (Bör väll hålla kaklets vikt då det redan är kaklat på väven på två ställen? Dessutom bara halva väggen som skall kaklas). Eftersom rummet inte längre utsätts för direkt vatten på väggar så förmodar jag att detta kan vara okej? Är för övrigt hål i väggen(och i taket) bakom pannan för rör vilket torde innebära ett eventuellt brutet tätskikt, vilket är föreningens bygge. Våtrumsmattan viker i nuläget upp ca 1dm på vägg vilket jag har förstått räcker enl GVK för tvättstuga/toalett? Kommer heller inte kakla bakom pannan.

2. Eftersom planen är att halvkakla badrummet så behöver jag även tips och råd för att jämna ut en våtrumsvävs vidriga struktur på den del som kaklet inte kommer täcka. Är det bredspackla som gäller eller finns det andra simplare(läs mindre tidskrävande) lösningar?

3. Golvet. Är det tvätta, sprita, rugga upp och måla med vettig färg som gäller? Eller har ni andra tips kring det?
 
BirgitS
T Teo11 skrev:
Jag gissar att den tidigare även varit dusch här? Då brunnen och kaklet antyder på detta? Vilket även då innebär att någon form av tätskikt finns i väggarna? Rätta mig gärna om jag har fel. Huset är byggt sent 80-tal. Ca 87-88.
Som det ser ut på bilden så är kaklet grått och det tyder på att det är uppsatt under de senaste åren, t.ex. för att få rummet att se modernare ut inför försäljningen. Kanske några skador på väggen där det nu är kaklat.

Tror inte att det har varit dusch där förut utan golvbrunn kan finnas där för att det är en tvättstuga. Möjligen att det har varit en duschkabin.

Målad glasfiberväv var vanlig på 80-talet i toaletter utan dusch och i tvättstugor eftersom det tål mycket och är lätt att rengöra. Behöver inte finnas något tätskikt bakom.

Det är stor risk för att våtrumsmattor från 80-talet inte längre håller tätt. Teknisk livslängd enligt försäkringsbolagen är passerad för flera år sen.

1. Regelväggar med gips var vanligt på 80-talet. Du bör kontrollera med styrelsen om hur väggarna är konstruerade och då kan du passa på och fråga om tätskikt, golvbrunn och dusch.

Troligen blir skadorna i gipsen för stora för att det ska gå att spackla dem utan den enklaste kan vara att byta ut den/de skivorna.

3. Du får pröva på något ställe där det inte syns för det är inte alla våtrumsmattor som det går att måla på, ibland så torkar inte färgen helt utan det blir klibbigt.
 
Bumpar tråden.
 
BirgitS
Vad sa styrelsen om hur väggarna är konstruerade, tätskikt, golvbrunn och dusch?

När det gäller att måla våtrumsmattor så finns det flera trådar där många beskriver hur de har gjort, och i vissa fall att det inte alls har gått.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad sa styrelsen om hur väggarna är konstruerade, tätskikt, golvbrunn och dusch?

När det gäller att måla våtrumsmattor så finns det flera trådar där många beskriver hur de har gjort, och i vissa fall att det inte alls har gått.
Fick inget tydligt svar från dem. Så förmodligen vet dem ej. Men eftersom ev tätskikt redan är brutet pga pannan så ser jag inga problem med att ta ner kaklet/byta gips?
 
BirgitS
Jag ser inget tecken på att det någonsin har funnit ett tätskikt på väggarna och även om det hade funnits från början så vore det ju långt äldre än de 20 år som man räknar som teknisk livslängd, dvs. det hade redan kunnat vara otätt sen länge. Observera att det gäller även våtrumsmattan.

Så visst kan du riva kaklet bara du är beredd på att du då kan få byta gipsskivor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser inget tecken på att det någonsin har funnit ett tätskikt på väggarna och även om det hade funnits från början så vore det ju långt äldre än de 20 år som man räknar som teknisk livslängd, dvs. det hade redan kunnat vara otätt sen länge. Observera att det gäller även våtrumsmattan.

Så visst kan du riva kaklet bara du är beredd på att du då kan få byta gipsskivor.
Så får det nog bli, dock vill jag gärna veta att väven orkar bära kaklet, vad är bästa sätt att testa detta? Har du någon koll?
 
BirgitS
Några tecken på att dagens kakel inte sitter bra eller att väven har lossnat i något hörn?
Men ingen kan ju garantera att din väv är limmad med ett lim som fortfarande har tillräckligt bra vidhäftningsförmåga. Risken för att glasfiberväven går sönder är nog väldigt liten för den går ju knappt att få bort från väggar vanligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.