Vi håller på och renoverar ett sovrum på övervåningen i vårt plankhus från 1925. I rummet finns yttervägg, snedtak (mot utomhus) och platt tak (vindsbjälklag mot kallvind), allt rensat till råsponten. Ska vi sätta ångspärr nu när vi ska göra om på insidan?

Huset har mekanisk ventilation (FTX). Vi vet inte om huset i övrigt har ångspärr någonstans. (Det finns en tillbyggnad av huset, som sträcker sig från krypgrund till tak, gjord 2008. I övrigt är det mesta av husets ytor på insidan byggda på 60-70-talet.)

Ytterväggen (utifrån och in):
1. 44 mm ytterpanel: Stående locklistpanel bestående av 22 x 95 mm locklist (ytterst) och 22 x 150 mm botten (innerst).
2. 1 mm vindpapp
3. 45 mm mineralull och 45 mm spikläkt
4. 13 mm träfiberskiva
5. 30 mm puts
6. 2 mm metallnät
7. 2 mm vassmatta
8. 24 mm träpanel (har haft svårt att inspektera den noggrant)
9. 1 mm svart vindpapp
10. 65 mm plankstomme, cirka 200 mm breda, spontad och tätad med hästhår eller liknande
11. 1 mm svart vindpapp
12. 19 mm luftspalt och reglar för spontpanelen
13. 1 mm brun papp (gissningsvis vindpapp)
14. 19 mm spontpanel, 75 mm breda
15. 1-2 mm papp (borttaget)
16. Gammal tapet (borttaget)
17. Ångspärr (”Mataki 285 PE-kraft Diffusionstät isolering…”) (borttaget)
18. 13 mm tretex (borttaget)
19. Målad tapet (borttaget)

Snedtaket (utifrån och in):
1. Lertegel
2. Bärläkt (gissningsvis)
3. Ströläkt (gissningsvis)
4. Asfaltspapp (gissningsvis)
5. Spontpanel
6. Takstolar och isolering (15 cm):
a. Takstol: 45(?)x150 mm.
b. Isolering: 15 cm torv.
7. Spontpanel 18 x 90 mm
8. 1-2 mm papp (borttaget)
9. Gammal tapet (borttaget)
10. Ångspärr (”Mataki 285 PE-kraft Diffusionstät isolering…”) (borttaget)
11. 13 mm tretex (borttaget)
12. Målad tapet (borttaget)

Vindsbjälklaget (ovanifrån och ner):
1. Modern isolering
2. Bjälklag och gammal isolering (torv)
3. Papp
4. Spåntad panel
5. Papp (borttaget)
6. Tretex-skivor (borttaget)
 
Redigerat:
Det va en jäkla massa lager av allt möjligt.
:crysmile:

Som svar på din fråga så har jag ingen aning, hehe
 
  • Gilla
ludvigw
  • Laddar…
Jag kommer efter diskussion med isab sätta upp ångbroms i hus från 1930. Dock har jag glasull i ytterväggar och vind efter tidigare isolering på 80 talet. Har också tagit bort en oljehärdad board som suttit emot plankväggen.
 
Vi har beslutat att sätta upp ångspärr. Detta efter att vi upptäckt att kallvinden ovanför är oventilerad. Då blir det extra viktigt att ingen fuktig luft tränger upp dit.
 
Redigerat:
Staffans2000
Men!

Det kan vara värt att tänka på att om du fuktspärrar där kommer den fuktiga luften att försöka ta sig ut någon annanstans. Till exempel i den del av huset som inte har en fuktspärr. På så sätt ökar "fukttrycket" på den orenoverade delen.
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men!
Det klart kallvinden är oisolerad. Annars hade det inte varit en kallvind. En ytterst vanlig konstruktion.
Det kan vara värt att tänka på att om du fuktspärrar där kommer den fuktiga luften att försöka ta sig ut någon annanstans. Till exempel i den del av huset som inte har en fuktspärr. På så sätt ökar "fukttrycket" på den orenoverade delen.
Oventilerad skulle det vara... (har ändrat i inlägget nu)
 
Staffans2000
ludvigw ludvigw skrev:
(har ändrat i inlägget nu)
Jag med.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men!

Det kan vara värt att tänka på att om du fuktspärrar där kommer den fuktiga luften att försöka ta sig ut någon annanstans. Till exempel i den del av huset som inte har en fuktspärr. På så sätt ökar "fukttrycket" på den orenoverade delen.
Håller med. Vi måste verkligen vara noga med att ventilationen blir bra gjord. Vi kommer ta in en ventilationsfirma som bygger om ventilationen lite, och kontrollerar att den blir bra. Vi är lite oroliga att fukten kan gå upp genom en vindslucka (sån där med hopfällbar stege). För att förhindra det kommer vi ha fler frånluftsventiler än i bara badrum och kök.
 
surris
Med tanke på att ni har modern isolering så skulle jag sätta plast i tak men inte på ytterväggarna.
 
A ArWo skrev:
Jag kommer efter diskussion med isab sätta upp ångbroms i hus från 1930. Dock har jag glasull i ytterväggar och vind efter tidigare isolering på 80 talet. Har också tagit bort en oljehärdad board som suttit emot plankväggen.
Lägg stenull+ ångspärr, tejpa skarvarna noggrant!!
 
H Hundt skrev:
Lägg stenull+ ångspärr, tejpa skarvarna noggrant!!
Blir steico flex skivor och broms för att minimera förändringen.
 
Jisses! Skyll dig själv!!
 
Moderator eller ”övervakare ” sover!
Stenull brinner inte, suger ej heller fukt!!
 
Ångspärr - ja. Väggar och tak.
Oavsett typ av isolering.
Extra viktigt på en ovanvåning att få det så tätt som möjligt. Detta eftersom det råder ett termiskt drivet övertryck.

Det blir ingen ökad fuktbelastning någon annanstans pga fuktspärr, såvida inte ventilationen i huset är alldeles för dålig, men det är alltså inte ett ångspärrsproblem utan ett ventilationsproblem isf.

Såg fö på en pdf från Steico Flex där det stod att om skivorna monteras vintertid så måste det finnas en ångspärr på insidan. Det säger allt.
 
  • Gilla
Hundt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.