Väntade på nya reglerna för Attefallshus då ja vill bygga 30 kvm garage, nu bär de slog igenom så får man inte göra garage under de nya reglerna tyvärr va jag fattar det som, då har jag 25 kvm som jag kan köra på.

Vi tänker använda garaget till bilen MEN enbart vid minusgrader, dvs den kommer stå därinne säg 3 månader om året, resterande månader kommer vi använda det som arbetsrum m.m :)

4 meter brett har vi redan bestämt, dock tänkte jag om man gör det 4,5 * 5.5 så bli det mer utrymme på sidorna när bilen står därinne, dock tajt mot väggen när ja backar in..

Har en xc60 som är 4.7 meter lång, sedan försvinner cirka 20 cm bak o fram i garaget för garageport o gips, isolering m.m.
Blir det för kort att köra 5.5 meter ?

Nån som har gjort liknande?
 
Det blir trångt, men bilen går in. Det är praktiskt att kunna gå runt bakom (eller framför) bilen med porten stängd. Ät det trångt smutsar du ner dig när kläderna kommer mot smutsig bil. Ännu viktigare är att kunna öppna bakluckan med porten stängd tycker jag, och hur bra det går beror på hur luckan på just din bil öppnas.
Nu har jag en sidodörr till garaget, har du bara porten att gå in genom är detta mindre av ett problem. Tänk också på att du kommer att byta bil någon gång och den nya kanske är större. Även om du håller dig till xc 60 så växer den lite nästa generation. Föregångaren till din var 5 cm kortare.
 
Min erfarenhet av flera garage på min tomt är att de alltid blivit för korta och smala.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 6 till
  • Laddar…
Läser nu att du tänker backa in. Då behöver du definitivt lite utrymme bakom för att lasta ur bakluckan.
 
Tack för feedback, ser vad du menar..
Blir nog 4,1 * 6 trots allt...Fan att de nya reglerna inte gällde garage...
 
T
Får du upp bakluckan på en XC60 om du kör med 5,5? Yttermått dessutom?

Jag har en RAV4 och med 5,90 innermått så får jag upp backlukan och det är möjligt att gå runt bilen. Jag skulle nog inte vilja ha mindre.
 
  • Gilla
Marre 80 och 1 till
  • Laddar…
Blir 6 meter känner ja..

Funderar på att skicka in 30 kvm o låtsas om ingenting, skriva att man vill använda de nya reglerna
 
Är det inte enklare att söka bygglov för garage då?
 
M Marre 80 skrev:
Blir 6 meter känner ja..

Funderar på att skicka in 30 kvm o låtsas om ingenting, skriva att man vill använda de nya reglerna
Jag antar att detaljplanen inte tillåter garage så som du vill? Gör den det så finns det INGEN anledning att inte söka bygglov istället. Det är ingen skillnad vare sig i mängd ritningar/dokument som skall produceras eller kostnad.
 
Sorry, glömde skriva, har ingen byggrätt kvar på tomten ;) byggt stort hus o även en tillbyggnad som åt upp byggrätten
 
Om du bygger Attefallsstugan att ha som arbetsrum och låter taket gå ut några meter som en carport att ställa bilen i? Då slipper du plocka ur arbetsrummet när bilen ska in.

Är det inte långtidsförvaring eller mekande med bilen som du behöver ha garaget till så är en carport lika bra.
 
Redigerat:
M Marre 80 skrev:
Blir 6 meter känner ja..

Funderar på att skicka in 30 kvm o låtsas om ingenting, skriva att man vill använda de nya reglerna
Det är populärt med öppen planlösning och det finns väl inget förbud att parkera bilen i vardagsrummet... :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
rampante och 2 till
  • Laddar…
Ska eventuellt bygga komplementbostadshus i två våningar. Botten blir lägenhet och övre blir garage. Men det förutsätter sluttningstomt annars klarar man inte byggnadshöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.