Hej, vi bor i ett totalrenoverat hus med nyinstallerad bergvärme. Vi har golvvärme på boningsvåningarna och radiatorer i källaren. Det blir ofta väldigt varm på boningsplanen, men ingen vidare värme i radiatorerna i källaren.
De har kopplat allt på samma ledning, utan shunt eller nånting t.ex. från pannan, till ett element och vidare till en golvvärme fördelare. Jag hävdar att detta är fel eftersom element behöver en högre framledningstemp än vad golvvärmen behöver. Skickar pannan ut såpass mycket värme att elementen ska kännas varma så blir golven för varma, vilket inte kan vara bra för ytskikten. Jag är absolut ingen expert i området, men jag tycker det verkar fel, även andra montörer säger att det är fel, men vill ha lite mer kött på benen. Installatören säger att han har gjort rätt.

Tacksam för svar och synpunkter.

• Gilla
insubrf
  • Laddar…
Absolut är det så som du resonerar, radiatorerna behöver högre framledningstemperatur för att ge tillräckligt med värme jämfört med golvvärmeslingorna. Man måste annars kraftigt överdimensionera radiatorerna och nog ha fler radiatorer och de beräkningarna ska installatören kunna visa då.

Nja, det behöver inte vara fel....
Vem har dimensionerat? Jag kan mycket väl tänka mej att man inte dimensionerar radiatorer i källare för att bostadstemeratur..
Vem har tagit fram effektbehoven/krav för just källaren? Det är många faktorer som påverkar..

Enkelt är att sätta in fler raddar eller byta till större...Det är dumt att höja framledningan då VP får sämre förutsättningar

Och ja/nej, raddar behöver inte "högre" framledning. Det är helt beroende på vilken effekt dom är uttagna för vid specifik kurva...Däremot tenderar dom till att bli stora vid samma temperatur som vanlig GV..

Själv kör jag golvvärme och raddar på ovanvåning med samma temperatur.. Funkar utmärkt.
Mycke kan lösas med bra styr på GV

Det är inte fel om syftet med värmen i källaren är lite värme för att minska fukten. Det är inte självklart att den är tänkt för bostadstemperatur. En högre temperatur från värmepumpen minskar COP.

Det beror förstås på hur många och vilken typ av radiatorer du har i källaren, men generellt tycker jag att det låter osannolikt att du ska uppnå normal boendetemperatur i källaren med detta system utan att överhetta det plan som värms med golvvärme. Om inte källaren används som boyta kan man ju dock se det som en viss fördel att källaren tillåts hålla en lägre temperatur, men det låter inte som att så är fallet här.

Då finns två principiellt olika alternativ - antingen betydligt fler/större radiatorer eller installation av en shunt till golvvärmesystemet med egen termostat. Shunten får då ta hand om regleringen av framledningstemperatur till golvvärmen, och pannan/värmepumpen får mata källarradiatorerna med lämplig (högre) framledningstemp. För en värmepump leder högre framledning till minskad verkningsgrad, men givet investeringskostnaden för alternativet att byta samtliga radiatorer i källaren är återbetalningstiden för en sådan insats lång.

Alternativt är man sätter in en fläktkonvektor i källaren (ger dock lite ljud)..
Det ger dock den stora fördelen att den drar runt luften...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.