A Andy78 skrev:
Jag föredrar att packa själv, om personalen gör det så åker det mest ned bara.
Fast man har ju redan packat i ordning så alla varorna kommer ju i ordning så personalen får ju svårt att inte packa i ordning vid avstämning. Var lika fint packat som innan efter de gjort avstämningen. Men om det nu är ett problem ber du en i personalen packa upp så kan du ju packa i...
 
hsd
Rent tekniskt bör det gå med vägning av varorna.... next step :thinking:
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Hur exakt sänker butiken kostnaden? I min butik så har de anställt fler i personalen trots de har haft självscanning i några år nu. De har helt enkelt bara andra arbetsuppgifter, tex plocka internetorder. Utcheckningen är såklart alltid bemannad med minst en person, och vid mycket folk 2 personer för att serva de som betalar kontant eller vid avstämning eller ålderskontroll.
Sen är de bemannade kassorna väl använda av de som inte scannar av någon anledning.

Sen skulle det vara intressant med automatisering av en matbutik som lägger upp på hyllor, de måste ju i uteslutande fall ha robotar isåfall och med tanke på hur respektlösa folk kan vara så lär de ju misshandla och välta roboten =)
Deras gamla uppgifter är bortrationaliserade. Därav sänker man sina kostnader.
Om detta inte gjort hade man behövt anställa mer personal till de nya uppgifterna du beskriver.
Jag tycker det är en bra utveckling där personalen kan vara kvar men man utökat verksamheten.
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Det där var faktiskt lite respektlöst skrivet. Du menar att min pappa får svälta ihjäl om han lever och det bara blir självscanning? Han vet inte ens hur man startar en dator och att sätta en scanner i handen och låta han betala själv hade inte funkat.
Utvecklingen är många gånger bra men den suger när den exkluderar folk som aldrig rört teknik överhuvudtaget.
Synd men vi måste hänga med utvecklingen.
Min svärmor skaffade sin första dator då hon fyllde 70 just för att hon anser man ska hänga med i utvecklingen.
Hon fyllde nyligen 90 och har en 3 år gammal lapptop som dator för att kunna surfa med och en iphone för att kunna ringa och messa med. Hennes utbildning är bara grundskola och jobbat inom hemtjänst så hon har aldrig haft något jobb där hon utvecklats tekniskt.

Jag vet att det finns en hel del som vägrar ta till sig modern teknik. De behöver väl någon typ "god man" som får hjälpa dem.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Optimum är ju helt tagen på sin missionärskap för självscanning. Kanske han säljer såna apparater.
Nej jag säljer inget sådant.
Jag är för rationaliseringar som gör att vi hänger med konkurrensen för annars kommer välfärden gå åt pipan här i Sverige.
Nej vi ska inte göra folk arbetslösa men de kan få andra arbetsuppgifter.
Detta är inget nytt utan så gör alla.
Jag jobbar inom producerande företag här i Sverige och där effektiviserar vi vår verksamhet och sedan jag anställdes för 20 år sedan har vi ständigt ökat vår personal men samtidigt ökat vår produktion mera.
Hade vi vägrat effektivisera oss hade företaget inte funnits kvar. Vi säljer på en global marknad och låglöneländer är en ständig utmaning att vara bättre än vilket vi oftast är.

Du är troligen mot att företag effektiviseras.
Eller tycker du det är ok med ökade priser i butikerna i högre takt än din lön utvecklas?

Den största rationaliseringen som skett i Sverige var när ångmaskiner och sedan elmotorer kom in i tillverkningen.

Självscanning är bara ett litet steg i riktning mot modernare butiker.
Troligen är du emot skruvdragare och spikpistoler också. Skruvmejsel och hammare är alternativen.
 
optimum optimum skrev:
Hon fyllde nyligen 90 och har en 3 år gammal lapptop som dator för att kunna surfa med och en iphone för att kunna ringa och messa med. Hennes utbildning är bara grundskola och jobbat inom hemtjänst så hon har aldrig haft något jobb där hon utvecklats tekniskt.
Jag vet att det finns en hel del som vägrar ta till sig modern teknik. De behöver väl någon typ "god man" som får hjälpa dem.
Teknikvägran är just teknikvägran och obstruktionism.

Datorer har varit vanliga i hemmen sedan mitten på 1990-talet, dvs. 25 år sedan. Betalkort har funnits sedan 1980-talet, alltså i 35 år. Den som är 90 år idag var bara 55 när plastkorten kom, knappast någon omöjlig ålder att lära sig något nytt i. Det börjar bli rätt så omöjligt att hävda att äldre människor inte kan använda kort och datorer för de inte vet hur dessa nymodigheter fungerar. De har haft alla chanser att börja använda de nya teknikerna medans de lanserats men de har konsekvent vägrat. Studieförbund och vuxenskolor har haft kvällskurser i "Datorer för äldre" hur länge som helst.

Kan man inte idag, så är det en direkt konsekvens att man vägrar. Alltså ett aktivt ställningstagande emot ny teknik.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag säljer inget sådant.
Jag är för rationaliseringar som gör att vi hänger med konkurrensen för annars kommer välfärden gå åt pipan här i Sverige.
Håller helt med dig i att de nya teknikerna möjliggör mer rationell hantering vilket ger vinster för alla.
Men jag tror ändå att alla inte hänger med förändringar så snabbt och man måste ha lite tolerans med detta, inte idiotförklara de som inte omedelbart hänger med tåget. Trots allt är självscanning inte det normala i alla butiker, det är främst större butiker som har det och inte alla sådana heller.
 
optimum
T tompaah7503 skrev:
Håller helt med dig i att de nya teknikerna möjliggör mer rationell hantering vilket ger vinster för alla.
Men jag tror ändå att alla inte hänger med förändringar så snabbt och man måste ha lite tolerans med detta, inte idiotförklara de som inte omedelbart hänger med tåget. Trots allt är självscanning inte det normala i alla butiker, det är främst större butiker som har det och inte alla sådana heller.
Jag tror det är väldigt få bönder som vill avstå traktorn och köra plogen bakom en häst.
Eller hässja hö på gamla sättet.
Jag har varit med och sett hur det gjordes när jag var liten. Även åkt hölass.
Skörda med lie.
Finns säkert några som vill ha det så.
Nej de vita balarna som ligger på åkrarna är inte marshmallows som rymdskeppen släppt ned.

Utveckling fortsätter även utan motståndarna.
 
optimum optimum skrev:
Ni som inte gillar självscanning och vägrar annat än att ha en kassörska som plockar igenom era varor.
Inse att ni är utrotningshotade.

Fortsätt att vägra scanna och ni kommer att få svälta.
Oj, det är visst riktigt viktigt för dig att alla andra gör som du? Du borde göra det här med självscanning till din livsmission.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Gör som ni själva vill, men skriv inte på "näsan" och var oförskämd mot andra.
Om någon vill förstå varför vi agerar och gör på olika sätt läs då lite inom området beteendeforskning, man blir lite mera ödmjuk då. Beskrev i ett tidigare inlägg varför det inte är så självklart utifrån vårt sätt att ta till oss information och använda den.
Både scannar och inte scannar, samt i vissa fall även beställer plockning av varor som bara hämtas t.ex. på IKEA men inte i dagligvarubutik.
 
optimum optimum skrev:
Blir ungefär som ett skrik i rymden. Ingen hör dig.
Går inte stoppa den utvecklingen.

Sedlar kommer försvinna. Enklare för butikerna och minskad rånrisk.
Mindre kostnader och därför kommer de andra inte överleva.
Det blir bara så förbannat opraktiskt för kunden att släpa med sig ett halvt ton koppartackor när man skall betala i ett samhälle utan sedlar.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag säljer inget sådant.
Jag är för rationaliseringar som gör att vi hänger med konkurrensen för annars kommer välfärden gå åt pipan här i Sverige.
Nej vi ska inte göra folk arbetslösa men de kan få andra arbetsuppgifter.
Detta är inget nytt utan så gör alla.
Jag jobbar inom producerande företag här i Sverige och där effektiviserar vi vår verksamhet och sedan jag anställdes för 20 år sedan har vi ständigt ökat vår personal men samtidigt ökat vår produktion mera.
Hade vi vägrat effektivisera oss hade företaget inte funnits kvar. Vi säljer på en global marknad och låglöneländer är en ständig utmaning att vara bättre än vilket vi oftast är.

Du är troligen mot att företag effektiviseras.
Eller tycker du det är ok med ökade priser i butikerna i högre takt än din lön utvecklas?

Den största rationaliseringen som skett i Sverige var när ångmaskiner och sedan elmotorer kom in i tillverkningen.

Självscanning är bara ett litet steg i riktning mot modernare butiker.
Troligen är du emot skruvdragare och spikpistoler också. Skruvmejsel och hammare är alternativen.
Vilken ”välfärd”??
 
H Hundt skrev:
Vilken ”välfärd”??
Tråkigt och uttjatat argument. Hur du än vrider och vänder på det, och oavsett hur du jämför och hur mycket sämre den blivit så har vi fortfarande en av världens bästa välfärder i det här landet.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tråkigt och uttjatat argument. Hur du än vrider och vänder på det, och oavsett hur du jämför och hur mycket sämre den blivit så har vi fortfarande en av världens bästa välfärder i det här landet.[/QUOTE
Hur vet DU det? Och vilka jämför DU med??
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.