Hej och tack för ett bra forum!

Skall renovera mitt badrum, och idag sitter det bara en stor brytare modell med plåt för tvättmaskin.

Men vad gäller egentligen kan jag bara montera en kopplingsdosa där ip66 dra vidare med lämplig kabel till annat ställe och göra en fast anslutning av tvättmaskinen också där en kopplingsdosa modell ip66?

Måste jag ha jordfelsbrytare eller har troligtvis min bostadsrätt det redan innan?

Från kopplingsdosan skall även duschkabinen kopplas in

Tacksam för utförliga korrekta svar
 
Välkommen!

Först och främst är detta ett behörighetskrävande arbete. Det är inte bara försäkringsbolaget det blir problem med om olyckan är framme; du kan också få bostadsrättsföreningen på halsen. Även från en bostadsrätt kan man bli uppsagd om man missköter sig.

Detsamma gäller naturlagarna; el och vatten/fukt brukar sällan vara en bra kombination, och du eller de dina löper även risken att bli ”uppsagda” från detta jordelivet.

Med detta sagt är väl den enklaste att installera en JFB i elcentralen, om du har den hyfsat moderna typen med dvärgbrytare (inte proppar). Det är inte hjärnkirurgi direkt, och något som din elektriker snabbt fixar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.