Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus. Både jag och min fru upplever dock luften som extremt torr vilket också visar sig genom rinnande ögon, nästäppa o.s.v. Satt och slötittade lite i Verisure appen och såg att den loggar RF vilket var nytt för mig. Vet inte hur exakt den är men RF ligger i vårt fall strax över 40%. Kan detta vara orsaken till våra problem?

// Maner
 
  • Diagram som visar relativ fuktighet (RF) i ett hem över tid, med värden runt 40%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vinter. Fullt normalt denna årstiden om det är kallt ute. Kan vara andra faktorer som påverkar också, men det är inga extrema siffror.
 
40% är fullt normalt med tanke på den varma vintern. En vecka med runt -10 ute så kommer ni hamna på 25%.

40% brukar vi människor knappast uppfatta som extremt torrt. 40-60% brukar vara det som allmänt anses som den behagligaste luftfuktigheten för oss människor.

För huset är det bara positivt, hade ni legat kring 60% hade det blivit kondens på fönster mm.
 
Tack för era svar. Då är orsaken troligen något annat. Kan möjligen vara damm, är en större gård från 1850 med en del gamla heltäckningsmattor och tunga gardiner. Har stått tomt men fullt uppvärmt i över 12 månader. Innan dess bebott av en dam på 90+. Så en rejäl städning kanske är på sin plats :)

Tänker även ventilation. Är ju självdrag, men nästan alla ventiler är stängda. Läge att öppna upp?

// Maner
 
Maner Maner skrev:
Tack för era svar. Då är orsaken troligen något annat. Kan möjligen vara damm, är en större gård från 1850 med en del gamla heltäckningsmattor och tunga gardiner. Har stått tomt men fullt uppvärmt i över 12 månader. Innan dess bebott av en dam på 90+. Så en rejäl städning kanske är på sin plats :)

Tänker även ventilation. Är ju självdrag, men nästan alla ventiler är stängda. Läge att öppna upp?

// Maner
Mögel brukar väl kunna ge upphov till de besvär ni upplever? Kan för lite om det dock.

Ökar ni ventilationen så kommer ni troligen sänka luftfuktigheten ytterligare.
 
Ja mögel är väl en möjlighet. Kan inte heller något om det egentligen. Men det är ett stenhus med relativt lite organiskt material. Snustorrt på vind och i källare. En fönsterkupa på ovanvåningen är emellertid lite fuktskadad men vi vistas inte i det rummet. Men mögel sprider sig kanske i hela huset ändå? Barnen uppvisar dock inga symtom, tänker att dom borde vara känsligare än vuxna...

// Maner
 
Magnus E K
Ett enkelt sätt att öka luftfuktigheten (om nu för torr luft är problemet) är att hänga upp lite våt tvätt här och var i huset.

Gardiner ska väl helst tvättas en gång om året och mattor piskas. Hur man piskar en heltäckningsmatta vet jag inte.
 
Både gardiner och heltäckningsmattorna kommer åka ut så snart det bara går :)

Funderade på att testa luftfuktare som hängs på elementen, men våra värden pekar visst inte på torr luft. Men kan kanske vara värt några hundringar för ett test. Om inte annat för att utesluta den faktorn.

// Maner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.