Precis, isolering av murstocken kommer minska värmeöverföringen till rummet. Regla och bygga en vägg runt är nog snyggaste lösningen. Men en lös isoleringskappa/madrass funkar också
 
JLyck JLyck skrev:
Nu frågade han ifall murstocken alltid är lika varm. Inte bara sporadiskt. Så han kan vara något på spåren ifall murstocken alltid är varmt.
Murstocken är ju förstås varmast när jag har eldat klart och svalnar eftersom men för varm för mitt välbefinnande :p
 

Bästa svaret

Isolering stoppar inte värme. Den fördröjer den. Olika mycket beroende på dess värmeledningsförmåga och tjocklek. Ett mycket välisolerat hus blir ändå till slut kallt om det saknar värmekälla. Isoleringens tjocklek bestämmer vilken effekt (energiproduktion per tidsenhet) värmekällan behöver ha. Observera att mitt resonemang utgår från att murstocken alltid är lika varm. Finns det en variation över dygnet så kan man utnyttja det geom att isolera med ett material med hög värmekapacitet. Då kan man teoretiskt få det att bli "svalt" på natten och varmt på dagen. Isolering kan också förflytta murstockens värmeavgivning till ett annat utrymme men jag tror inte det är så effektivt i den givna situationen. TS får gärna testa att isolera murstocken, men jag rekommenderar att lägga ansträngningarna på andra åtgärder. Fixa med pannan, bättre ventilation, göra rummet större etc.

Ovanstående resonemang bygger på att det är rumstemperaturen som är problemet. Om det i stället är strålningsvärmen från murstocken som får TS att svettas kan det vara lämpligt att omge murstocken med en lätt konstruktion som inte emitterar lika mycket strålningsvärme.
 
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
Jo, isolering stoppar, eller bättre formulerat bromsar värmeflödet. Så isolering på en varm murstock kommer att minska uppvärmningen av rummet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Isolering stoppar inte värme. Den som påstår det får motbevisa termodynamikens andra huvudsats.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Isolering stoppar inte värme. Den som påstår det får motbevisa termodynamikens andra huvudsats.
Som bara gäller slutna system. vilket ett hus inte är då du förlorar värme genom ytterväggarna
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Med isolering av murstocken kommer hastigheten på värmeöverföringen från murstocken till rummet att bromsas upp, men värmeöverföringen från rummet till utsidan är fortfarande samma så rummet kommer bli svalare.

Dock är det så att tillförd energi till murstocken är samma och denna kommer att avges. Dels genom att murstocken blir varmare och avger mer värme till övrig omgivning och dels genom att rökgaserna kommer avge mindre värme till murstocken och röken kommer ha högre temperatur ut genom skorstenen.
 
  • Gilla
mattoys och 4 till
  • Laddar…
Ett annat angreppsätt att förklara, med helt påhittade siffror. Säg att murstocken naken levererar 1000 W till rummet, då kan isoleringen göra att den istället bara kan leverera 100 W, resterande 900 W åker ut i skorstenen och till andra oisolerade delar av murstocken.
 
Det går att illustrera ganska bra med två senarion också om man tar sig tiden att räkna på exempel för värmeflöden och hur dom förändras beroende på isoleringen.
 
Det är ju det som är min poäng, att inte går att stoppa värmetransporten genom isolering, bara att minska den. Med en så kraftig värmekälla som bara isoleras på en liten del med en begränsad isoleringstjocklek är inte vinsterna så stora att det är motiverat.
 
J justusandersson skrev:
Det är ju det som är min poäng, att inte går att stoppa värmetransporten genom isolering, bara att minska den. Med en så kraftig värmekälla som bara isoleras på en liten del med en begränsad isoleringstjocklek är inte vinsterna så stora att det är motiverat.
Jo, det är det definitivt, minskar du värmetransporten med med 50% så får du ner rumstemperaturen rejält.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är en tillfälligt hög värmetillförsel vid eldning menar jag att en vägg med folie för värmestrålningen och t.ex. 45mm isolering kommer göra märkbar skillnad, dock kanske det är mer än bara murstocken som överför värme.
 
  • Gilla
Newhomejamtland
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom det är en tillfälligt hög värmetillförsel vid eldning menar jag att en vägg med folie för värmestrålningen och t.ex. 45mm isolering kommer göra märkbar skillnad, dock kanske det är mer än bara murstocken som överför värme.
Nu orkar jag inte räkna på detta, men skulle tro att 45mm stenull kommer ha sämre värmeledningsförmåga än säg 2dm murstock, så skillnaden bör vara markant.
 
  • Gilla
Newhomejamtland och 1 till
  • Laddar…
Hur stor yta murstock är det i rummet och hur ser yttemperaturen ut under en typisk dag?
 
Första gången någonsin som jag läser ett svar/argumentation från @justusandersson som jag anser är felaktig.

Jag är helt övertygad om att du har fel här. Isolering av murstocken kommer sänka rummets temperatur. Rökgasen kommer vara varmare när den lämnar skorstenen och de oisolerade delarna av murstocken kommer avge mer värme än tidigare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.