Hej,
Jag har haft takläggare här som lagt ny papp på garagetaket. Det är ett platt/låglutande tak. I specen och offerten ingår byte av hängränna, stuprör samt montage av glidskydd till stegen. (Sotarn kräver det)

Nu har firman varit här och lagt ny papp men glömde byta hängrännekrokarna och montera ett glidskydd.

Deras lösning blir nu att montera kompaktkrokar och glidskydd i takfotsbrädan. Den är mycket liten och jag tvivlar på att den håller för glidskyddet. Se bild.

Vad går att göra nu?
Finns det andra godkända lösningar för montage av glidskydd?
Närbild på en gammal och sliten takfotsbräda utan monterat glidskydd vid hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
En lösning är att montera en infästningsplatta uppe på taket som man sedan fäster glidskyddet i, det är en bra lösning. Hur dom ska lösa hängrännan på dendär lilla futtiga brädan har jag svårare att se.
 
Tack Rickard och tack för ditt svar.
Dom monterade hängrännan i den lilla brädan. Verkar sitta förvånansvärt bra. Ska kolla lutningen men det ser bra ut.
Glidskyddet monterades på taket och ny papp svetsades över. Det ser bra och tätt ut för mitt otränade öga.
 
S
T Anna75 skrev:
Tack Rickard och tack för ditt svar.
Dom monterade hängrännan i den lilla brädan. Verkar sitta förvånansvärt bra. Ska kolla lutningen men det ser bra ut.
Glidskyddet monterades på taket och ny papp svetsades över. Det ser bra och tätt ut för mitt otränade öga.
Ett bra svetsat papptak är tätt nog att göra en basäng av utan att det läcker igenom så bara de svetsar bra så är det ingen fara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.