Hej. Har just installerat en CTC GSi 16, har aldrig haft någon bergvärmepump tidigare, men jag kan inte tro att det är ok att den låter/brunnar i takt med frekvensen (den är frekvensstyrd). Frågan är, vad är det som låter och hur får jag bort det?. Den är avluftad, har varit igång 4 dagar nu. Det ljusa ljudet är bara något som låter när man spelar upp, det är ett mörkare pumpljud som låter. Tacksam för hjälp.
 
Låter i jämn drift som ett kylskåp som kompressorn arbetar på gånger tre.
 
Det låter inte mycket mot min 11 Kwh pump, Scroll icke inverter.
 
  • Gilla
Khanh
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det låter inte mycket mot min 11 Kwh pump, Scroll icke inverter.
Nåja, men det är inte troligt att det skall låta så, har läst från andra om likadan pump att den är så tyst såååå. Det är alltså troligtvis kompressorn som låter som en kolvkompressor, och jag tror inte det ärnågon sådan i den. Skulle tro att det är en annan typ av kompressor, men jag kan ha fel.
 
Mycket av ljudet bör försvinna när fronten kommer på .
Har du DB mätare i telefonen så får du en fingervisning om hur mycket den låter
Och titta sen i broschyren vad dem uppger .
Är det stor avvikelse kontaktar du installatören och ber om hjälp

Har man lite otur kan ljud uppstå i stommen tex
Mvh
 
V vvs facit skrev:
Mycket av ljudet bör försvinna när fronten kommer på .
Har du DB mätare i telefonen så får du en fingervisning om hur mycket den låter
Och titta sen i broschyren vad dem uppger .
Är det stor avvikelse kontaktar du installatören och ber om hjälp

Har man lite otur kan ljud uppstå i stommen tex
Mvh
Hej. Har öppnat upp och konstaterat att det är kompressorn som låter. Det låg en platta som var självhäftande på botten, med klostersidan uppåt, typ som den ligger där av misstag. Märkligt. Skall mäta upp ljudnivån så att jag får en fingervisning om det skall vara så hår eller inte. Är nog en kolvkompressor i den, låter så iallafall.
 
  • Hand håller en svart självhäftande platta relaterad till kompressorljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klistersidan upp, inte klostersidan.
 
ljudisoleringsplatta som lossnat
 
optimum
Beror även på hur hela aggregatet är placerat och hur rören är anslutna.
Är den placerad i ett hörn kan man få otrevliga effekter av förstärkning av ljudet.

Är även beroende på golvet.
Vår pump står på betonggolv och inte i ett hörn och är rätt så tyst. Givetvis låter den mer om man plockar bort luckorna.
 
Det är svårt att säga något om ljudnivån utifrån en film. En varvtalsstyrd bergvärmepump är rätt tyst när den går på låg belastning, men när det kyler på ute och pumpen får jobba hårdare låter det en hel del.
 
Har min 1245 on/off i tvättstuga, i anslutning till köket, jag hör den i köket, men folk som inte vet att den finns, hör inget.
 
DonPablo R134a skrev:
ljudisoleringsplatta som lossnat
Undrar bara vart den skall sitta, den kan inte fallit rakt ner för ovan är det redan en matta.
 
Är inte ledningarna isolerade hela vägen det kommer bli kondens på de kalla kopplingarna om det var brine ledningarna man såg i filmen.
 
S smurfen72 skrev:
Är inte ledningarna isolerade hela vägen det kommer bli kondens på de kalla kopplingarna om det var brine ledningarna man såg i filmen.
Hej. Rören utanför skall jag isolera såklart, nu är dom som en avfuktare, all vätska droppar på golvet. Men kopplingar innuti är inte isolerade från fabrik, med kondensering på som resultat. Jag skall isolera dom med när jag ändå håller på med det. Lite synd utseendemässigt att isolera rören, är ganska fint med koppar, men det är tvunget.;-)
 
  • Kopparledningar och ventiler för byggprojekt, ej isolerade, med kondensdroppar mot golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite märkligt med oisolerade kopplingar på en ny vp undrar hur dom tänkte där ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.