Hej. Jag har byggt ett bord som jag lackbetsat med Herdin. Det stinker nu många timmar efter jag har betsat klart, så pass att det är jobbigt att sitta vid bordet. Finns något knep för att få bort den starka lukten?
 
Har råkat ut för samma sak. Kommer inte ihåg om det var Herdin eller nån annat fabrikat. Och hittar inte burken.
I vilket fall försvann stanken efter ett par veckor. Lycka till.
 
Tack för svar. Blir jobbigt att stå ut i två veckor bara
 
För min del var det inte ett bord utan två ben till en byrå. Fick bo i garaget.
 
Ställ ut bordet och sedan vädra, har betsat en hel del med Herdins lackbets och den lukten sitter tyvärr i.. Men resultatet blir bra :D

Mitt tips , betsa utomhus eller i en väl ventilerad lokal.. annars finns lackbets som är vatten buren.
 
Redigerat:
Du eller byrån
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ställ ut bordet och sedan vädra, har betsat en hel del med Herdins lackbets och den lukten sitter tyvärr i.. Men resultatet blir bra :D

Mitt tips , betsa utomhus eller i en väl ventilerad lokal.. annars finns oljebetsen som är vatten buren.
Jag vet inte om jag vågar ställa ut det om det blir minusgrader eller regn. Hoppas lukten inte skadar mina djur
 
Kan man inte ”försluta” lukten på något vis? Skulle Osmo hårdvaxolja funka för det ändamålet? För det har jag hemma.
 
M Mollie skrev:
Jag vet inte om jag vågar ställa ut det om det blir minusgrader eller regn. Hoppas lukten inte skadar mina djur
Kanske du kan ställa det i något rum med öppet fönster ett tag så det värsta vädras ut.

Och nej jag tror inte dina husdjur tar någon skada om än att lukten kan tes som ovänlig.
 
M Mollie skrev:
Kan man inte ”försluta” lukten på något vis? Skulle Osmo hårdvaxolja funka för det ändamålet? För det har jag hemma.
Hur Osmo hårdvaxolja funkar ihop med lackbetsen vet jag inte, enligt produktblad är det en lack för lackbets och vattenbaserad lack för lackbets aqua..
https://herdins.se/produkt/herdins-betslack/
 
Mazen Mazen skrev:
Hur Osmo hårdvaxolja funkar ihop med lackbetsen vet jag inte, enligt produktblad är det en lack för lackbets och vattenbaserad lack för lackbets aqua..
[länk]
Tack
 
M Mollie skrev:
Tack
Risken kom du använder något som inte går ihop med den lösningsmedelsbaserade betsen är att ytan kan blir som tuggummi och kladdig.

Är besten helt torr?
 
Jag hade absolut låtit bordet torka ordentligt och låtit lukten gå ur innan jag hade lagt på nåt mer. Och funderar du på osmos som ytskikt så prova först på nån annan träbit, bets först, för att se så att betsen och osmos gifter sig.
Och byråbenen var det som fick bo i garaget;)
Sorry osmo, inte osmos
 
Mazen Mazen skrev:
Risken kom du använder något som inte går ihop med den lösningsmedelsbaserade betsen är att ytan kan blir som tuggummi och kladdig.

Är besten helt torr?
Ja den är helt torr sedan många timmar. Kanske ska prova på undersidan av bordet först. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.