Hej! Jag är en 19-årig tjej som länge haft en dröm om att få ”bygga” mitt egna hus. Det vill säga låta en husentreprenör slå upp huset åt mig och sedan fixa så mycket som möjligt själv. ;) Tanken är att jobba och spara så mycket jag kan under ca. 5-7 år till kontantinsats, pantbrev, lagfart, och övriga kostnader som tillkommer. Men i och med att jag ännu är väldigt ung och inte har någon erfarenhet av husbygge eller liknande behöver jag hjälp med lite frågor jag har som jag skulle vara tacksam över att få svar på!

Jag har en väldigt fin tomt att bygga hus på, tomten 6 km från stand i skogen utmed en grusväg där det idag står en övergiven stuga samt ett förråd på jag har tänkt att riva bort. Tomten är en skogstomt med lite berg, så kommer under de närmaste åren jobba med att röja bort skogen, riva ner stugan m.m. Jag arbetar som lastbilschaufför och har tillgång till lastbil så att transportera bort massorna vid grävning, samt att transportera påfyllnadsmaterial m.m fixar jag själv.
Den befintliga stugan står på en gjuten platta, som ser ut att vara i okej skick men får se hur den ser ut när jag rivit ner stugan, så kanske det eventuellt går att gjuta ihop den nya plattan med den sedan. På tomten finns en gammal brunn så jag hoppas att den ska kunna gå och använda men det ska man inte vara för säker på. Har även sett att det någon gång i tiden funnits indragen el i stugan.

Mina funderingar är då:
Låter det som en bra plan? Eller har ni några invändningar? Något ni tycker jag ska tänka på vid husbygge? Alla tips är välkomna!
Hur mycket har ni som borrat egen brunn betalt för det?
Hur mycket har ni som dragit ny el fått betala?
Hur mycket har ni fått betala för att lägga avlopp?
Hur mycket fick ni betala för markarbete (främst ni med skogstomt då)? Vad ingick då? Känns ju som att jag kommer att komma billigare undan genom att transportera massorna o material själv, och funderar även på att hyra grävmaskin alt. köpa då jag kan ha nytta av den i framtiden,och gräva själv så mycket som jag kan och bemästrar
Hur mycket fick ni betala för att gjuta platta? Detta är även något jag funderar på att göra delvis själv, genom att bygga formen själv men sedan hyra in en betongbil

Hoppas ni har förståelse för att jag är så pass okunnig, men skulle bli väldigt tacksam för alla råd, tips och erfarenheter jag kan få bara för att vara redo för detta ekonomiskt! Sedan förstår jag att det är supersvårt att veta och högst individuellt men bra att ha något att gå efter då jag inte har någon aning alls!
 
Låter som ett skoj projekt och kan säkerligen bli en riktig resa och ett minne för livet. Det kommer ta mycket kraft, pengar och tid men det är väl så man skapar sina mest värdefulla minnen.

Det du väl borde börja med är att kolla upp all formalia kring tomten och vad du får och inte får göra. Får du bygga? Kan du få fram el och övrig infrastruktur? Först därefter kan det vara intressant att ta reda på kostnader för de punkter du radar upp.

Exempelvis att få fram el kan ju variera mellan några tusenlappar till någon miljon så det beror väldigt mycket på omständigheterna och hur kommun/nätägare arbetar. Så ta och surfa igenom kommunens hemsida ordentligt, läs på om detaljplaner och liknande för "ditt" område och försök förstå så mycket du kan. Har du tur har kommunen något typ "öppet hus" så man kan komma dit en viss tid i veckan och diskutera fritt om sina planer, regler och annat.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag hade nog övervägt att, i alla fall på pappret, renovera det gamla huset, speciellt om grunden är i bra form och huset ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse. I vilket fall som helst rekommenderar jag dig att inte riva huset innan du vet nästa steg. Har du riktig otur så kan det bli problem med att få ett nytt bygglov.

Personligen hade jag förespråkat lösvirkesbygge, speciellt om du har kontakter inom byggbranschen. Sen kan det vara vettigt att inte bygga alltför stort nu, men istället planera för att kunna bygga ut längre fram.

Finns det vatten och el så borde det finnas avlopp också. Hur är skicket på det? Ny trekammarbrunn är inte billig. För markarbetena så hade jag hyrt en grävmaskin och gjort det själv. Har du tex tillgång till en lastväxlare så kan du med lätthet transportera en 8-tons maskin på flaket, och med en sån kan du gräva upp hela tomten...

Du har inga bilder på skicket på huset?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Riv inte den befintliga stugan innan du vet om du får bygga nytt på tomten. Kolla upp allt som har med rivningslov och vad som krävs för nybygge eller om det är lämpligare för din del att successivt renovera stugan.

TILLÄGG: vzx postade samtidigt.
 
  • Älska
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Prata med kommunen och ge samma beskrivning så du inte gör något otillåtet. Det kostar inget att fråga dem.
 
F Fankan123 skrev:
Hej! Jag är en 19-årig tjej som länge haft en dröm om att få ”bygga” mitt egna hus. Det vill säga låta en husentreprenör slå upp huset åt mig och sedan fixa så mycket som möjligt själv. ;) Tanken är att jobba och spara så mycket jag kan under ca. 5-7 år till kontantinsats, pantbrev, lagfart, och övriga kostnader som tillkommer. Men i och med att jag ännu är väldigt ung och inte har någon erfarenhet av husbygge eller liknande behöver jag hjälp med lite frågor jag har som jag skulle vara tacksam över att få svar på!

Jag har en väldigt fin tomt att bygga hus på, tomten 6 km från stand i skogen utmed en grusväg där det idag står en övergiven stuga samt ett förråd på jag har tänkt att riva bort. Tomten är en skogstomt med lite berg, så kommer under de närmaste åren jobba med att röja bort skogen, riva ner stugan m.m. Jag arbetar som lastbilschaufför och har tillgång till lastbil så att transportera bort massorna vid grävning, samt att transportera påfyllnadsmaterial m.m fixar jag själv.
Den befintliga stugan står på en gjuten platta, som ser ut att vara i okej skick men får se hur den ser ut när jag rivit ner stugan, så kanske det eventuellt går att gjuta ihop den nya plattan med den sedan. På tomten finns en gammal brunn så jag hoppas att den ska kunna gå och använda men det ska man inte vara för säker på. Har även sett att det någon gång i tiden funnits indragen el i stugan.

Mina funderingar är då:
Låter det som en bra plan? Eller har ni några invändningar? Något ni tycker jag ska tänka på vid husbygge? Alla tips är välkomna!
Hur mycket har ni som borrat egen brunn betalt för det?
Hur mycket har ni som dragit ny el fått betala?
Hur mycket har ni fått betala för att lägga avlopp?
Hur mycket fick ni betala för markarbete (främst ni med skogstomt då)? Vad ingick då? Känns ju som att jag kommer att komma billigare undan genom att transportera massorna o material själv, och funderar även på att hyra grävmaskin alt. köpa då jag kan ha nytta av den i framtiden,och gräva själv så mycket som jag kan och bemästrar
Hur mycket fick ni betala för att gjuta platta? Detta är även något jag funderar på att göra delvis själv, genom att bygga formen själv men sedan hyra in en betongbil

Hoppas ni har förståelse för att jag är så pass okunnig, men skulle bli väldigt tacksam för alla råd, tips och erfarenheter jag kan få bara för att vara redo för detta ekonomiskt! Sedan förstår jag att det är supersvårt att veta och högst individuellt men bra att ha något att gå efter då jag inte har någon aning alls!
Hej mycket spännande projekt med lång framförhållning!
Det första du ska göra är att inte riva huset!!!
Utan se bara till att huset är tätt och står upp

Sedan ska du bygga ett attefallshus bolundare och grundlägga det på markskruv eller plint!
Då har du bostad och möjlighet att bygga ett större hus på platsen om du vill i en takt som passar dig och ditt framtida liv...
Kolla på Attefallsverket dom har en video med hela leveransen... bara en tveksamhet de verkar inte isolera sina avlopp under huset..

Alla dina frågor om el och övrigt är beroende på hur det ser ut när det är aktuellt och kommunerna tar hiskeligt betalt och i skogen med luftledning så är nog en offgrid lösning som gäller..
 
B byggarätt skrev:
Hej mycket spännande projekt med lång framförhållning!
Det första du ska göra är att inte riva huset!!!
Utan se bara till att huset är tätt och står upp

Sedan ska du bygga ett attefallshus bolundare och grundlägga det på markskruv eller plint!
Då har du bostad och möjlighet att bygga ett större hus på platsen om du vill i en takt som passar dig och ditt framtida liv...
Kolla på Attefallsverket dom har en video med hela leveransen... bara en tveksamhet de verkar inte isolera sina avlopp under huset..

Alla dina frågor om el och övrigt är beroende på hur det ser ut när det är aktuellt och kommunerna tar hiskeligt betalt och i skogen med luftledning så är nog en offgrid lösning som gäller..

När det gäller attefall så skulle jag spara det till sist! När du byggt allt du får och lite till får du även bygga ett attefallshus. Men bygger du det först så har du nyttjat det kryphålet och får inte göra det igen.
 
Hej allihopa! Tack för era svar.
Jag har tagit reda på att en transformatorstation finns ca 300meter från tomten, och el ska även finnas draget förbi infarten på tomten!
En gammal brunn finns på tomten, men vet inte om det är en grävd eller borrad brunn i dagsläget. Kanske kan man jobba från dens förutsättningar eller så måste man borra helt ny, svårt att veta.
Stugan är ingenting som jag är intresserad av att renovera då den är i så pass dåligt skick. Går inte att vara någon längre stund i stugan då den är full i mögel, golven har rastat in, kommit in vatten genom skorstenen, det är verkligen ett ruckel. Kan vara så att stugan till och med är så pass gammal att det inte finns något bygglov på den, måste kolla upp det. Men där emot kan ju plattan vara i bra skick. Sedan att bygga en liten stuga eller litet hus är inget jag är sugen på, jag vill gärna bygga ett 1,5 plans hus (där emot kan övervåningen vara oinredd till en början så tar man och fixar sen när man har behov av den och hunnit spara lite) när man ändå bygger då jag vill ha flera barn och inte allt för sent i livet heller. Men sen är det klart att om man skulle träffa någon man vill dela sitt liv med tills dess skulle underlätta då man har någon att dela kostnaderna med, förstår att det kan komma att bli väldigt tight att göra detta själv men inget är omöjligt tänker jag! Sedan tänker jag att det finns mycket grejer man kan snåla på, och göra som man vill ha det med med tiden. Tänker mig ett väldigt ”standard” hus som man sedan kan fixa och trixa med!
Får till och börja med kolla upp den befintliga stugan, och kolla om det får byggas något där. Men rädd att det ska stå mig dyrt att söka förhandsbesked då jag just nu inte har pengarna eftersom jag precis kommit ut i arbetslivet! Sedan läste jag att förhandsbeskedet gäller bara om man sökt bygglov inom 2 år efter beskedet, vilket jag inte kommer att göra. Hoppas bara inte att det försvårar sedan att jag sökt ett sådant besked men inte byggt något men det tycker man ju inte det borde..
Jag bor inte inom ett område med detaljplan, bor alltså ute på landet. Stället där jag ska bygga på äger mina föräldrar, som jag läst till mig att det blir lättast att stycka av innan man söker bygglov m.m, tänkte att avstyckningen är något man skulle kunna göra senare i livet men verkar vara försvårande om man inte styckat av på en gång.
Jag vill helst inte bygga på lösvirke då jag 1. Inte har så mycket erfarenheter inom att snickra själv, och det är inte mina största talanger. Mindre grejer klarar jag av men vill inte ta mig vatten över huvudet. 2. Så har jag inga kontakter då jag inte bott i denna stad speciellt länge. 3. Så tänker jag att det kan komma att bli väldigt dyrt att bygga lösvirke med mestadels inhyrda snickare....
 
B byggarätt skrev:
Hej mycket spännande projekt med lång framförhållning!
Det första du ska göra är att inte riva huset!!!
Utan se bara till att huset är tätt och står upp

Sedan ska du bygga ett attefallshus bolundare och grundlägga det på markskruv eller plint!
Då har du bostad och möjlighet att bygga ett större hus på platsen om du vill i en takt som passar dig och ditt framtida liv...
Kolla på Attefallsverket dom har en video med hela leveransen... bara en tveksamhet de verkar inte isolera sina avlopp under huset..

Alla dina frågor om el och övrigt är beroende på hur det ser ut när det är aktuellt och kommunerna tar hiskeligt betalt och i skogen med luftledning så är nog en offgrid lösning som gäller..
Hej, ja verkligen! Stugan är i väldigt dåligt skick, det är inget alternativ och renovera upp det då det är fullt med mögel, kommit in vatten genom skorstenen, golven har rasat in, allt virke är sjöblött. Men jag har faktiskt gått i tankarna att bygga ett attefallshus och bo i, tills vidare och sedan sälja det alternativt hyra ut sedan!
 
Det som är lite surt med avstyckningen är att vår tomt räknas som lantbruksfastighet.. Så krävs inga bygglov förutom för huvudbyggnader som hus då..Så hade ju fått bygga garage m.m utan problem om jag inte styckat av
 
Redigerat:
Om plattan är äldre kanske det inte finns isolering under plattan, vilket man bör ha för att undvika fuktskador.
 
  • Gilla
Fankan123
  • Laddar…
F Fankan123 skrev:
Stugan är ingenting som jag är intresserad av att renovera då den är i så pass dåligt skick. Går inte att vara någon längre stund i stugan då den är full i mögel, golven har rastat in, kommit in vatten genom skorstenen, det är verkligen ett ruckel. Kan vara så att stugan till och med är så pass gammal att det inte finns något bygglov på den, måste kolla upp det. Men där emot kan ju plattan vara i bra skick. Sedan att bygga en liten stuga eller litet hus är inget jag är sugen på, jag vill gärna bygga ett 1,5 plans hus
Det förstår jag, men min tanke med renovering var att ersätta hela det gamla huset med ett nytt och att du då kan få planlösningen precis som du vill ha den. I princip blir det ett nybygge, men har du inga negativa grannar så sparar du mycket pengar på att göra så och kalla det renovering. Dessutom kan du höja vägglivet lite och öka taklutningen utan bygglov om huset ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse. Då får du 1½- eller 1¾-plans hus till en minimal merkostnad.

Huruvida det finns bygglov eller inte är oväsentligt, kommunen kan inte tvinga fram en rivning om det gått mer än 10 år.
 
F Fankan123 skrev:
Hej, ja verkligen! Stugan är i väldigt dåligt skick, det är inget alternativ och renovera upp det då det är fullt med mögel, kommit in vatten genom skorstenen, golven har rasat in, allt virke är sjöblött. Men jag har faktiskt gått i tankarna att bygga ett attefallshus och bo i, tills vidare och sedan sälja det alternativt hyra ut sedan!
Exakt ...
En smart enkel metod att bygga utan speciella erfarenheter är om du vill utnyttja befintlig platta plan yta från rucklet är ett hus med stomme i träullit...
På en koljerngrund alternativt helt i koljernteknik

Träullit är ett färdigisolerat material prefab som ställs på grundisoleringen som om du väljer koljern består av att du grusar plan yta och packar och lägger element som du drar installationerna igenom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.