Hej,
Vi har köpt hus (enplan 146 kvm) med direktverkande elvärme. Jag vet, inte idealiskt men varken fjärrvärme eller bergvärme möjligt till denna bostad. Vi tänkte därför komplettera med en luftvärmepump. Skulle uppskatta tips på val av luftvärmepump. Tyst, driftsäker och diskret design är de viktigaste egenskaperna.
Alternativt om tips om oberoende tester eller separat tråd här på forumet. Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Jonas
 
Energimyndigheten har gjort ett antal tester för några år sedan så de är inte senaste modellerna av LLVP. Kan ge en översikt av olika fabrikat och ungefär vilken energibesparing man (minst) kan förvänta sig. Planlösningen i huset är avgörande för vilken värmespridning och energibesparing man kan få. Polarpumpen har många olika modeller i sitt sortiment. Kolla om det finns lokala firmor som kan komma hem till er och titta och föreslå placering och lämna en komplett offert.
 
Min uppfattning är att det inte skiljer så mycket i prestanda mellan märkestillverkarna. Det som kan skilja är finesser som fjärrstyrning etc.
Luftvärmepumparna är en mogen produkt som funkar bra. Kolla runt i ditt närområde efter en vettig installationsfirma som då säljer något märkesnamn så lär du bli nöjd.
 
Införskaffade en Mitsubishi Hero LN35 i sommras primärt för att kyla ovanvåningen under sommaren(halvöppen planlösning 100kvm). Hade ingen förhoppning att den skulle kunna driva hela värmen på ovanvåningen i -20 med tanke på krökarna i planlösningen, men det visar sig att den klarar det galant. Står och puttrar på 22 grader och jag håller som lägst 20,5 grader där det är som kallast. Självklart tillkommer lite spillvärme från undervåningen. Fläkten lever om i maxläge som alla andra pumpar, så jag kör den i näst högsta läget som har betydligt lägre ljudnivå.

Har 170mm isolering i väggarna och ~400mm i tak för referens, så helt ok isolering. Kan även tillägga att jag har FT-ventilation och värmer upp tilluften på ovanvåningen till ~17-18 grader - hade nog haft något kallare på ovanvåningen med endast frånluftventilation utan förvärmd tilluft.

Nu kan jag dock ha radiatorerna avstängda på ovanvåningen och min underdimensionerade IVT 690 drar ca 30kwh mindre el per dag vid -10 grader utomhus jämfört med mitsubishin som drar ca 5-7kwh per dygn i -10.

+ i kanten är att den är snygg, sambon har aldrig haft några klagomål på den svarta modellen vi valde.

Daikin och Toshiba har förmodligen marginellt effektivare pumpar vid kallare temperaturer, men de är betydligt fulare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Energimyndigheten har gjort ett antal tester för några år sedan så de är inte senaste modellerna av LLVP. Kan ge en översikt av olika fabrikat och ungefär vilken energibesparing man (minst) kan förvänta sig. Planlösningen i huset är avgörande för vilken värmespridning och energibesparing man kan få. Polarpumpen har många olika modeller i sitt sortiment. Kolla om det finns lokala firmor som kan komma hem till er och titta och föreslå placering och lämna en komplett offert.
Ska kolla in testet även om det är lite daterat. Ska kolla upp Polarpumpen, tack för tips.
 
E etompau skrev:
Min uppfattning är att det inte skiljer så mycket i prestanda mellan märkestillverkarna. Det som kan skilja är finesser som fjärrstyrning etc.
Luftvärmepumparna är en mogen produkt som funkar bra. Kolla runt i ditt närområde efter en vettig installationsfirma som då säljer något märkesnamn så lär du bli nöjd.
Toppen, tack för info.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
B Bobcanister skrev:
Införskaffade en Mitsubishi Hero LN35 i sommras primärt för att kyla ovanvåningen under sommaren(halvöppen planlösning 100kvm). Hade ingen förhoppning att den skulle kunna driva hela värmen på ovanvåningen i -20 med tanke på krökarna i planlösningen, men det visar sig att den klarar det galant. Står och puttrar på 22 grader och jag håller som lägst 20,5 grader där det är som kallast. Självklart tillkommer lite spillvärme från undervåningen. Fläkten lever om i maxläge som alla andra pumpar, så jag kör den i näst högsta läget som har betydligt lägre ljudnivå.

Har 170mm isolering i väggarna och ~400mm i tak för referens, så helt ok isolering. Kan även tillägga att jag har FT-ventilation och värmer upp tilluften på ovanvåningen till ~17-18 grader - hade nog haft något kallare på ovanvåningen med endast frånluftventilation utan förvärmd tilluft.

Nu kan jag dock ha radiatorerna avstängda på ovanvåningen och min underdimensionerade IVT 690 drar ca 30kwh mindre el per dag vid -10 grader utomhus jämfört med mitsubishin som drar ca 5-7kwh per dygn i -10.

+ i kanten är att den är snygg, sambon har aldrig haft några klagomål på den svarta modellen vi valde.

Daikin och Toshiba har förmodligen marginellt effektivare pumpar vid kallare temperaturer, men de är betydligt fulare.
Tack för info, ska definitivt kolla in Mitsubishi Hero LN35!
 
Minst lika viktigt som att det monteras rätt modell är att den placeras på ett bra ställe och inte på det ”enklaste” stället för montören.
Ta hem några olika återförsäljare för att få förslag på modell, placering och totalpris utan överaskningar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Minst lika viktigt som att det monteras rätt modell är att den placeras på ett bra ställe och inte på det ”enklaste” stället för montören.
Ta hem några olika återförsäljare för att få förslag på modell, placering och totalpris utan överaskningar
Tack, låter som ett bra råd.
 
Snarare sunt förnuft

har man full koll på hela paketet med placering, effekt mm så kan det självklart bli billigare att handla en identisk vara.
tror dock långtifrån alla har det så lite råd och tips från återförsäljare på plats kan spara många kronor i besparing
 
Har sett alldeles för många bra maskiner sitta väldigt tokigt och placeringen såg ut att vara där för installatörens skull.
Ser nu att du eventuellt bor i Stockholm så skicka ett pm så kan jag ge förslag som du sen kan jämföra
 
Nu har jag installerat min Clima SC-JA2519 utan några som helst problem.
Jätte skön värme ger den!
Väldigt bra att den går att styra via internet appen då jag har pumpen i gäststugan på landet.
Får se om den behövs i sommar för kyla.
Kan varmt rekommenderas.
Clima SC-JA2519 luftvärmepump monterad på vägg visar 20 grader, bredvid termostat och internetmodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Clima SC-JA2519 värmepump installerad utomhus intill en röd stuga, styrs via en internetapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle_lidköping
  • Laddar…
Ja det vore märkligt om den inte gav värme med utetemperaturen som är nu :D
Om den sen räcker till när det är kallt ute beror på yta den ska värma, isolering och utetemperatur.

Det ser ut som den står väldigt nära fasaden men det kanske är en synvilla.
Den där svarta hamsterburen kan vara i vägen så du inte ser om baksidan är ren , speciellt viktigt att ha koll om man kör mycket kyldrift då man kan få en tjock matta av allt elände som flyger runt i luften och måste då rengöras.
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Den där svarta hamsterburen kan vara i vägen
Håller med om att det blir svårt med underhållet på pumpen om hamstrarna ska bo där:)ett enkelt tak kanske istället.
(till pumpen!)
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja det vore märkligt om den inte gav värme med utetemperaturen som är nu :D
Om den sen räcker till när det är kallt ute beror på yta den ska värma, isolering och utetemperatur.

Det ser ut som den står väldigt nära fasaden men det kanske är en synvilla.
Den där svarta hamsterburen kan vara i vägen så du inte ser om baksidan är ren , speciellt viktigt att ha koll om man kör mycket kyldrift då man kan få en tjock matta av allt elände som flyger runt i luften och måste då rengöras.
Buren är busenkel att lyfta bort, väger bara 7kg, man får väl titta till utedelen med jämna mellanrum så det inte finns några hamstrar där:D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.