Hej!

håller på att försöka snickra ihop en trätunna för att kunna lagra t.ex. Sous, Miso och Sake. Traditionellt gör man dessa i Ceder men jag tog slut på all ceder till en bricka så det fick bli ek.

Har fått till stavarna så att det blir en tunna och ska snart såga ut botten. Men behöver komma ihop tre bitar så att den blir stor nog för tunnan.

inser att jag kommer att behöva limma dessa delar och undrar, givet att jag kommer ha vätska som nån gång ska förtäras, undrar jag vilket lim som kämparnas bäst?

Jag har fyra sorter hemma, tre trälim och en Epoxy. När dessa har torkar, är de okej? Gissar att kontaktytan för vätskan och limmet kommer att vara minimal.
 
  • Fyra olika flaskor med lim och en bakgrund av verktyg på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätunna under konstruktion på arbetsbänk med stavarna ihopsatta och träbotten bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekplankor som ska bli botten till en trätunna, pressade ihop med träklämmor på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härdar silikon som lim då? Det är styrkan från limmet jag primärt vill åt, inte vattentätheten då jag, om jag gör rätt, räknar med att träet sväller och tätar sig själv när jag är färdig.
 
Brukar dom inte bara ha ringar som dom värmer på, på vinfat osv? Trät lär väl svälla och hålla tätt utan lim när det blir blött.
 
S snuttekudden skrev:
Brukar dom inte bara ha ringar som dom värmer på, på vinfat osv? Trät lär väl svälla och hålla tätt utan lim när det blir blött.
jo, men jag måste få ihop tre 95mm bitar för att kunna såga ur bottenplattan på diameter 16cm.

tror det blir klurigt att gå in dem lösa.
 
D Detbrunahuset skrev:
Härdar silikon som lim då? Det är styrkan från limmet jag primärt vill åt, inte vattentätheten då jag, om jag gör rätt, räknar med att träet sväller och tätar sig själv när jag är färdig.
Nä det gör det inte.
Många som använder det till akvarium, däribland jag.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Jag hade nog fuskat och haft en behållare i plast gömd innuti den vackra trä-tunnan. Har själv en vintunna i ek som bevattningsbehållare och det tar ett tag att få det tätt varje gång den har torkat ut. Det går ju an med vatten som läcker ut utomhus när den inte är helt tät men är ju jobbiggare med misosoppa som rinner ut och man behöver fylla på i omgångar tills den sväller tillräckligt för att hålla tätt.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nä det gör det inte.
Många som använder det till akvarium, däribland jag.
hittade något på Classe som heter Tec7 som enligt produktblad ska ersätta både trälim, silikon, fogmassa osv. Det är både miljövänligt och livsmedelsgodkänt. Ska testa det tror jag.
 
J Jensa86 skrev:
Jag hade nog fuskat och haft en behållare i plast gömd innuti den vackra trä-tunnan. Har själv en vintunna i ek som bevattningsbehållare och det tar ett tag att få det tätt varje gång den har torkat ut. Det går ju an med vatten som läcker ut utomhus när den inte är helt tät men är ju jobbiggare med misosoppa som rinner ut och man behöver fylla på i omgångar tills den sväller tillräckligt för att hålla tätt.
Fast det tar tyvärr bort hela syftet då jag vill få smak från träet i det som lagras i tunnan.

blir den inte tät när jag är färdig går vi över i plan B och så får
Den utgöra grunden i den ciderpress jag tänkt bygga i massa år
 
Jag hade använt vanligt trälim. Det ger ju bäst hållfasthet. Tror inte du behöver oroa dig för livsmedelsaspekten. Finns ju mängder med produkter som görs på samma sätt. Tänk t.ex. alla skärbrädor.
 
F falkn skrev:
Jag hade använt vanligt trälim. Det ger ju bäst hållfasthet. Tror inte du behöver oroa dig för livsmedelsaspekten. Finns ju mängder med produkter som görs på samma sätt. Tänk t.ex. alla skärbrädor.
Tanken har slagit mig. Bara det att skörbrädor har minimal kontakt med träytan under begränsad tid, potentiellt kommer jag lagra en Soya eller miso på denna i 1 år. Vad kan det va för påverkan på limmet? Kanske inget givet att det är vattenfast och är inert när det härdat?
 
Det är jag rätt säker på. Använd ett trälim för utomhusbruk. Kan ju vara lämpligt att kolla med tillverkaren.
 
Måste bara säga ett riktigt tjusigt arbete med tunnan
 
A Argastesnickaren skrev:
Måste bara säga ett riktigt tjusigt arbete med tunnan
Tack! Men det är långt kvar, stavarna var det lätta i sammanhanget för mig. Nu ska det tappas ur i varje stav, limma och såga ut en rund botten som ska fasas i kanten. Hitta rätt stålband och sen få ihop den

Första gången för mig, svettigt men kul.
 
F falkn skrev:
Jag hade använt vanligt trälim.
Det beror ju lite på vad man menar med "vanligt trälim". För mig är det exempelvis flaskan längst till höger i bilden i första inlägget, alltså "vanligt" vitlim. Sådant trälim är inte vattenfast och jag skulle nog inte limma sådant som kommer att vara "konstant blött" med detta.

F falkn skrev:
Finns ju mängder med produkter som görs på samma sätt. Tänk t.ex. alla skärbrädor.
Fast det är rätt stor skillnad mellan en skärbräda som utsätts för en "blöt köttbit" en kort stund och knappt blir "fuktad" och en tunna för långtidsförvaring av vätska.

Jag skulle nog satsa på ett vattenfast lim som uttryckligen duger för livsmedel, Både för hållfasthet och för smak/hälsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.