Hej,

Som bekant gulnar parkettgolv med ek normalt sett med tiden. Om man vill bevara originalfärgen, finns det några sätt att undvika att golvet gulnar? Exempelvis:

1. Om jag förstår saken rätt, så gulnar exempelvis inte golvet om man vitlaserar golvet. Men om man tycker att det blir för ljust, kan man lasera golvet med en färg så det ser ut som ett olaserat, men ändå behåller egenskapen att golvet inte gulnar? Dvs en "neutral" lasering (tex genom att använda ungefär samma färg som "original ek-färgen")?

2. Spelar det någon roll om man väljer oljat, lackerat, eller mattlackat golv? Gulnar det lika fort oavsett vilket?

3. Finns det några andra sätt att undvika att ekparkett gulnar med tiden?
 
Ingen som har några tankar om det här? Gillar alla gulnade ekgolv...? :thinking:
 
BirgitS
Saken är väl den att för närvarande så är det vitpigmenterade golv som är populärt och hade du velat haft det så hade du troligen fått många tips. Även vitlaserat så gulnar väl golvet men det syns inte på samma sätt.

Det finns lack med UV-skydd som fördröjer att golvet gulnar.
 
Jag har hållit på med trä i 40 år och jag har inte sett ek som inte gulnat.
Det är tråkigt men det är nog bara så.

Protte
 
  • Gilla
Busnel och 1 till
  • Laddar…
Bra synpunkter! Jag antar att det borde finnas utrymme för produktutveckling här, för att uppfinna något sätt att bevara ekens originalfärg över tid.

Med nuvarande teknik så verkar det som att det bästa som står till buds är att välja ett parkettgolv med en lack som har UV-skydd, samt är vitpigmenterat. Vad finns det för lämpliga sådana parkettgolv, som inte är alltför vita utan färgmässigt ligger någorlunda nära ekens ursprungsfärg, men ändå inte gulnar så mycket?
 
Barrträ, i synnerhet fur, gulnar med tiden inomhus, men inte ek. Det som gulnar är lacken. Obehandlad ek gulnar inte mig veterligt, mer att det mörknar en aning. Utseendet åldras så att det inte ser ut exakt som nysågat/hyvlat/slipat, men mer åt det grå/bruna hållet.

Om man inte tycker om gulnande trä/utseende så skulle jag hålla mig undan från allt vad lack heter. Möjligtvis ljuspigmenterad olja står sig bättre. Oljan mörknar träet, men pigmenteringen motbalanserar det så att utseendet mer liknar nybearbetat.
 
Jag trodde det var solljuset som gjorde att ekparkett gulnar. Vad är annars poängen med lacker som sägs skydda mot UV-ljus?

Men om det nu är lacken som gör att ekparkett gulnar, är det i så fall någon skillnad på om det är mattlack eller "vanlig" blank lack i detta avseende?
 
Lacker idag är vattenbaserade (=plast). All plast bryts ner av UV-ljus, så UV-skyddet är till för att inte lacken ska bli dålig allt för fort. Huruvida det är blank eller matt lack har ingen betydelse.

På äldre golv är det oljebaserade lacker, och de mörknar med tiden. Mer ju mindre direkt solljus de får. Dessutom var de normalt opigmenterade och gav redan från början en klart gulbrunare ton åt träet.

Tänker man på oskyddat/obehandlat trä utomhus, där det definitivt är mer UV-ljus än inne, så blir allt trä grått med tiden.
 
Det verkar råda olika uppfattningar om huruvida UV-ljus gör att parkettgolv gulnar.

Tittar man på tillverkarnas hemsidor så anger flera av dem att UV-ljus förändrar färgen på trägolv:

1. Tarkett:
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/node/skotsel-lackade-parkettgolv-5656
"Alla trägolv påverkas av UV-ljus, när du öppnar paketen utsätts golvet för UV-ljus och färgen på alla trägolv kommer då att förändras."

2. Colorama:
https://colorama.se/artikel/golvlack-–-en-vacker-historia
"Lackerna i dag gulnar inte, de är UV-beständiga. De innehåller också UV-filter som gör att träet inte gulnar lika fort, så även det ser nyare ut längre. Mest syns skillnaden på furugolv, som annars gulnar fort."
 
Det är skillnad beroende på träslag. Det är framförallt barrträ som gulnar. Gran och fur är våra vanligaste träslag, och byggmtrl, så det är naturligt att de utgör norm. Det gör att generella råd och uttalanden lätt blir fel när det gäller lövträ. Ek gulnar inte enl min erfarenhet, den mörknar en del, men inte gult utan brunt. Det är också vad Träcentrum säger i sin skrift Fakta om lövträ.

Allt trä mörknar/ändrar färg med tiden. Inget ser ut som nysågat ngn längre tid, oavsett träslag. Vill man ha det utseendet måste man "fuska". T ex genom att tillsätta pigment i ytbehandlingen, eller genom att slipa om golvet ofta. Ett annat alt är att ha det obehandlat och såpskura det med kallvatten regelbundet. Då blir det trägrått med tiden. Inte heller det ser ut som nysågat, men det blir definitivt ingen nyansändring mot gult, utan mer mot grått.

OT: Det är mkt skönare att gå barfota på ett obehandlat eller oljat golv än lackade. :)
 
Det finns både hårdvaxolja och lack som får trägolv att se obehandlade / nyslipade ut.
Saicos har t.ex hårdvaxolja + lack pure hårdvaxolja frost.

Alla europeiska träslag mörknar de enda träslag som inte mörknar är exotiska träslag som redan är mörka de ljusnar med tiden.
Enda sättet att stoppa åldringsprocessen helt är att stoppa dom i kaminen.
 
T Torkad gubbe skrev:
Det finns både hårdvaxolja och lack som får trägolv att se obehandlade / nyslipade ut.
Finns det några parkettgolv som använder sig av sådan lack (dvs att parkettgolvet är förbehandlat med sådan lack redan när man köper det i butik)?
 
N NyfikenVit skrev:
Som bekant gulnar parkettgolv med ek normalt sett med tiden. Om man vill bevara originalfärgen, finns det några sätt att undvika att golvet gulnar?
Vi flyttade nyligen in i ett hus med Kährs ekparkettgolv från 2001. Väldigt gulnat. Nu när vi lägger nytt ville vi undvika detta, så liknande sits som dig själv.

Några tankar/observationer:

1. Förra ägaren har haft mattor och möbler på exakt samma platser sedan inflytt:
Helt orginal look på golvet under mattor och möbler, dvs totalt icke gula (men kanske något mörkare).

2. Dörrkarmarna i lackad ek visar liknande utseende, mörkt på sidan som inte får sol, gul på andra..

3. Har kollat vitpigmenterat golv i butik som stått ute några år. Jämför man med nytt så ser man tydligt att det fortfarande gulnat. Däremot så döljs det lite bättre iom vitpigmenteringen.

4. Har även läst om att fel rengöringsmedel på golvet kan accelerera gulningen.

med tanke på ovan, så har vi valt följande åtgärder:

A. Nya ekparkettgolvet är hårdvaxoljat med vitpugmentering. Mest för att undvika lackgulning.

B. vi har investerat i en nästintill osynlig solfilm som blockerar 99.9% av UV-strålar på samtliga fönster i huset. Prestige 90. Dessutom minskar de värmestrålning i direktsol vilket är skönt. Vill man ha ytterligare värmereduktion så finns även något mörkare varianten prestige 70.
https://www.bbnnordic.se/3m-prestige-solfilm/

C. Kommer köra med golvtillverksrens egna medel för att vara på säkrare sidan. Exempel:
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/node/skotsel-underhallsprodukter-for-tarketts-golv-496


H
urvida ovan åtgärder funkar får vi se om några år antar jag. Golvet är ju nylagt..
 
N NyfikenVit skrev:
Ingen som har några tankar om det här? Gillar alla gulnade ekgolv...? :thinking:


Gillar inte heller gulnande golv men det sägs att vitpigmenterade golv också gulnar är hårdvaxoljade golv lättare att behålla ljusa
Vill ha ett enstavigt vitpigmenterad golv i stuga skall tåla golvvärme och kan gärna vara lite rustikt men ej gult
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.