Så länge som du använder dig av två skivor gips så kan du mycket väl klä dom med en skiva OSB, helt ok. Då får du ju dessutom ett par minuters brandskydd extra vilket inte är fel. ;)
 
Fick godkänt för mina väggar & innertak i garaget:
Väggar: Enkelgips - Spån - 145+45isolering - asfaboard - luftspalt - panel.
Tak: Enkelgips i tak+isolering.
Handläggaren sa att det minst skulle uppfylla EI30.
Även brännbart material tar ju en viss tid innan det brinner igenom.

/Pake

 
Pake skrev:
Väggar: Enkelgips - Spån - 145+45isolering - asfaboard - luftspalt - panel.
Tak: Enkelgips i tak+isolering.
Handläggaren sa att det minst skulle uppfylla EI30.

/Pake
Ja helt rätt, du uppfyller mer än väl EI30, skulle nog kunna tänka mig att du är uppe och naffsar EI60 i baken faktiskt ;)
 
Snackar man bärande så är EI helt irrelevant väl? Gäller inte R då och i vanliga bostäder R15 typ... nu va det iofs ett tag sen man behövde bry sig iofs men men...
En Ei60 uppfylls med 2 lager/ sida och fogtätning... Vill påstå att man kan köra gips + plywood och 95 regel med 70 iso för att uppfylla det kravet.. Och EI60 är ett rätt lågt krav egentligen.
 
mr Z skrev:
Snackar man bärande så är EI helt irrelevant väl? Gäller inte R då och i vanliga bostäder R15 typ... nu va det iofs ett tag sen man behövde bry sig iofs men men...
En Ei60 uppfylls med 2 lager/ sida och fogtätning... Vill påstå att man kan köra gips + plywood och 95 regel med 70 iso för att uppfylla det kravet.. Och EI60 är ett rätt lågt krav egentligen.
Ja snackar man bara bärande så är EI helt irrelevant men i det totala så är den korrekta benämningen REI, skall väggen dessutom vara skyddad mot mekanisk åverkan så läggar man till ett M på slutet.

Åter till garaget, ett garage har inget krav på bärande förmåga vid brandpåverkan enligt dagens byggregler, se BBR 5:82 tabell 5:821 b. Däremot ett bostadshus, det skall hålla R15.
 
mr Z skrev:
En Ei60 uppfylls med 2 lager/ sida och fogtätning... Vill påstå att man kan köra gips + plywood och 95 regel med 70 iso för att uppfylla det kravet.. Och EI60 är ett rätt lågt krav egentligen.
För att uppfylla EI60 i din lösning ovan så måste du ha isolerat hela vägen, d.v.s. 95 isolering. Annars kan man mycket väl använda gips+plywood som du säger.

Hur menar du att EI60 är ett lågt krav? Det innebär ju att det kan brinna i 60 minuter innan branden sprider sig från brandcellen och in i intilliggande brandcell. Men jag är lite nyfiken på hur du resonerar med att det är lågt ställt krav? :-?
 
Vad/vem bestämmer detta, på väggarna skruvade jag korrugerad plåt på träreglar (2"+5"+2"), i taket samma plåt på 10" bjälklag, isolerade med glasull i väggar och cellulosa i bjälklaget till övervåningen.

Är det försäkringskrav ni avhandlar eller ?

Har i.a.f aldrig tänkt svetsa eller slipa i det garaget.......
 
Haagbard skrev:
Vad/vem bestämmer detta, på väggarna skruvade jag korrugerad plåt på träreglar (2"+5"+2"), i taket samma plåt på 10" bjälklag, isolerade med glasull i väggar och cellulosa i bjälklaget till övervåningen.

Är det försäkringskrav ni avhandlar eller ?

Har i.a.f aldrig tänkt svetsa eller slipa i det garaget.......

Det som bestämmer hur det skall se ut är Boverkets Byggregler, de byggreglerna är dessutom minimikrav för hur byggnadens utformning skall vara med avseende på hållfasthet, brand, ventilation mm mm. Kapitel 5 i BBR behandlar just hur en byggnad skall se ut för att vara så brandsäker som möjligt(minimikrav).

Detta är inget försäkringskrav, det är funktionsbaserade krav utifrån Förordning (1994:1215) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m.

I denna förordning under § 4 spaltas det upp vilka hur en byggnad skall uppföras, se nedan
4 § Byggnadsverk skall vara projekterade och utförda på ett sådant sätt att
1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
5. räddningsmanskapets säkerhet vid brand beaktats.


Från dessa 5 punkter har Boverket tagit fram riktlinjer för hur man skall utforma sitt brandskydd vid nybyggnation(eller underhåll). Bygger man inte som det står i BBR och byggnaden råkar ut för en brand som kanske sprider sig, så kommer en sakkunnig person(om försäkringsbolaget begär det, vilket dom gör ibland) denna sakkunniga personen kommer då att säga att det fanns brister och att det inte var byggt enligt BBR. Har du då ett snällt försäkringsbolag så får du kanske ersättning men har du ett normalt säkerhetstänkande försäkringsbolag så blir det ingen ersättning för din miljonvilla! Så försäkringsbolagen gillar antagligen att det finns tydliga byggnadsregler skulle jag tro.
 
Detta tror jag inte så många är införstådda i, inte när det gäller garage i.a.f.

Tack för utförligt svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.