Bjöd nyligen på ett hus. Vi var tre som budade. Vinnande bud blev 3.200 tkr, tvåan hade 3.100 och jag 3.075. Budgivningen hade gått lugnt och i samma takt under två dagar, med i princip höjningar på 25 tkr.
När budet på 3,2 mkr kom, hade min gräns passerats och jag slutade buda (budningen skedde på nätet). På morgonen efter jag hade slutat buda, ringde mäklaren och undrade om jag skulle lägga något mer bud. Jag sa nej, förklarade att jag inte kunde gå över 3,2 mkr och förlikade mig med tanken kunna hitta något annat. Tre dagar senare ser jag på Hemnet att huset står som sålt.... till priset 3,1 mkr!
Jag kontaktar mäklaren och får då reda på att det vinnande budet dragits tillbaka och att ”tvåan” fått köpa för de 3,1 mkr han lagt som bud.
Jag blev minst sagt häpen och frågade varför inte jag blivit kontaktad. Att jag sagt nej till att buda över 3,2 mkr innebar ju inte att jag sade nej till att bjuds över 3,1 mkr som var ”tvåans” bud. Mäklarens svammel till svar var helt obegripligt.

Jag anser att mäklarens agerande dels medförde att jag inte fick möjlighet att bjuda över 3,1 mkr och dels och inte minst, att säljaren gick miste om att få ytterligare upp till 100 tkr mer för sitt hus. - Hade jag också fått veta att vinnarens bud dragits tillbak, så hade sannolikt jag och ”tvåan” triggats att lägga bud på ytterligare 25-100 tkr över våra senaste.

Jag tycker mäklaren handlat klandervärt och har tänkt skriva till Mäklarsamfundet. Det kan ju dock vara så att mäklarens agerande är helt i sin ordning och inget att orda om. I sådant fall får jag ju släppa tanken.

Eftersom jag förstått att detta forum besöks av en hel del kunniga och erfarna personer, vill jag gärna att de av er som har lite på fötter och sitter inne med kunskap gällande detta ger mig stöd eller mothugg.

Detta var en lång bakgrund, men i kort version lyder min fråga:
Är det lämpligt och på sin plats att skriva till Mäklarsamfundet om detta?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Du stannade där du stannade. Det är definitivt inget allvarlig fel, om det ens är fel.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du stannade där du stannade. Det är definitivt inget allvarlig fel, om det ens är fel.
Menar du att jag skulle ha sagt något i stil med följande när mäklaren ringde för att ha fått en andra chans ” Över 3,2 mkr kan jag inte gå men 3,175 är tänkbart” ?
 
  • Gilla
LaKa
  • Laddar…
Kan också vara så att när mäklaren återvänder till han som lagt 3,1m så säger köparen att de står fast vid sitt bud men isf ska det bli affär direkt utan att kolla med dig, annars drar de tillbaka sitt bud.
Då får säljaren ett ultimatum och acceptera således det budet
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 4 till
  • Laddar…
Ja, om det var så så förstår jag att resultatet blev vad det blev.
Hade mäklaren ens antytt att så var fallet när jag ringde honom, hade jag naturligtvis accepterat det rakt av. Nu var han så osammanhängande och svårt att fatta vad han menade när jag ringde honom, så jag anade en del nervositet hos honom. Någon rak o acceptabel förklaring likt din var det definitivt inte fråga om. Mest lite i stil med ” ...är man trea då har man ju en framför sig, ..... tvåan är ju den som står i tur efter ettan” etc.
 
Mäklaren har inga skyldig heter mot dig alls.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mäklaren har inga skyldig heter mot dig alls.
Nä fast mot säljaren har hen ganska långtgående skyldighet så lite märkligt agerande av mäklaren
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aahusen skrev:
Ja, om det var så så förstår jag att resultatet blev vad det blev.
Hade mäklaren ens antytt att så var fallet när jag ringde honom, hade jag naturligtvis accepterat det rakt av. Nu var han så osammanhängande och svårt att fatta vad han menade när jag ringde honom, så jag anade en del nervositet hos honom. Någon rak o acceptabel förklaring likt din var det definitivt inte fråga om. Mest lite i stil med ” ...är man trea då har man ju en framför sig, ..... tvåan är ju den som står i tur efter ettan” etc.
Mäklaren får nog inte lov att berätta detaljer om hur budgivningen etc. gick till för andra än säljaren och köparen så han hade väl svårt att säga något till dig som var tillåtet och inte direkt lögn samt komma på detta omedelbart.
 
Fairlane
Jag kan tänka mig att säljaren var ok med 3,1 och inte orkade en runda till. Det finns många scenarier.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 5 till
  • Laddar…
Kanske säljaren som valt köpare? Så gjorde nämligen vi alldeles nyligen när vi sålde vårat hus. Vi ”tog” inte högsta budet utan valde att istället sälja till en av de andra budgivarna till ett lägre pris. Att man lägger högsta bud betyder ingenting innan signaturer skrivs på papper.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 7 till
  • Laddar…
Säljaren avgör. Det kan vara så att säljaren blev nervös vid avhopp och ville få till ett avslut med nummer två på direkten, för att inte riskera fler avhopp.
 
  • Gilla
jlunse och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan tänka mig att säljaren var ok med 3,1 och inte orkade en runda till. Det finns många scenarier.
Att dra igång budgivningen igen medför större risk att det blir diskussioner. Om man går direkt på nr2 och den accepterar är det nog bra att ta det.

Det är nog många som vill bjuda på hus som dras in för att någon lyckas snacka till sig huset utan budgivning. Även om det är utannonserat med att det ska bli budgivning.
 
För det första så finns det (nästan) inga formella regler om hur en budgivning skall hanteras. I en situation där en budgivare hoppar av, så tropr jag att både mäklare och säljaree blir nervösa för att bli av med resten av budgivarna också. Det blir viktigt att stressa fram affären snabbt.

Vi vet ju inget om hur diskussionen gått mellan säljare och mäklare, men jag kan tänka mig att mäklaren sagt något i sitl med att budgivare 2 är villig att träda in, budgivare 3 har stoppat på 3,075. Vilket är otydligt.

Risken för ytterligare avhopp är betydande när vinnande bud hoppat av. De som sedan får chansen blir (mmed rätta) misstänksamma, var det verkligen en riktig budgivare som trissat upp priset osv.

Jag har sett värre liknande saker. Nu senast köpte vår dotter bostadsrätt. Hon slutade buda, två andra budgivare lade flera bud vardera som var högre. Budgivningen stoppade ca 200 000 över dotterns bud. Hom började istället buda på en annan lägenhet.

Så ringer mäklaren och säger att vinnaren vill inte skriva kontrakt förrän nästa vecka, och tvåan svarar inte i telefon. Så dottern får köpa 200 000 under vinnande bud.

När min son köpte för några år sedan, så var det en budgivning som blev segare. Min son bjuder över, efter lunch dagen före en långhelg. Mäklaren säger direkt OK. "jag bryr mig inte om att kolla med den andra budgivaren, du får köpa", kontrakt ett par timmar senare. Jag var med på kontraktskrivningen. Visar sig att mäklaren helt öppet berättar att säljaren gett uppdrag att sälja för minst XXX kronor, sonens bud är över det. Och mäklaren vill åka till landet, har inte tid att fortsätta budgivningen.

Säljaren var bortrest och skulle skriva på senare. Något som jag protesterade rätt högt över, men vi fick ge oss på den punkten.

Bra för sonen men som säljare hade man kjanske inte gillat upplägget....
 
  • Gilla
Blanca och 3 till
  • Laddar…
Rent krasst tjänar mäklaren mer pengar på snabbt avslut och gå vidare till nästa objekt än traggla runt med höjningar på 25 i stöten. Det säger hen så klart inte till säljaren men kan ju kanske påverka stressläget gentemot säljaren men självklart är nog ingen säljare intresserad av att gå ut alltför mkt med att vinnaren hoppas av. Många drar nog öronen åt sig och funderar själv lite mer på sina bud. Trist för dig men du får leta vidare.
Kom ihåg att beroende på marknadsläget så kan du själv stressa en Säljare genom att lägga tidsbegränsade bud, erbjud förhandsbud innan visning för att knä sig före etc. Det är också fullt möjligt att pruta järnet efter besiktning beroende på vad som hittats (går ofta att få besiktningsprotokollet lite extra tillspetsat) och hur rutinerad säljaren är.
 
C
A Aahusen skrev:
Menar du att jag skulle ha sagt något i stil med följande när mäklaren ringde för att ha fått en andra chans ” Över 3,2 mkr kan jag inte gå men 3,175 är tänkbart” ?
I princip, ja!

Nu har jag förvisso aldrig haft någon nytta av det, men när jag varit i den situationen du beskriver har jag flera gånger lagt ett bud under det ledande budet. Vem som är tvåa eller trea kan också ha betydelse, som du nu erfarat, även om det förmodligen är väldigt ovanligt.
Tvåan kan ju i detta fallet satt press på säljaren, typ "Du får mina X kr om vi skriver direkt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.